اتوبوس واژگون شده در دانشگاه آزاد تحت نظارت "شهرداری" نبود
شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پی حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات اعلام کرد: ضمن ابراز تأسف از دریافت این خبر ناگوار، اعلام می داریم که اتوبوس حادثه دیده تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نبوده است.
چرا مسیر اتوبوس دانشگاه آزاد گاردریل و سرعت گیر نداشته است
شهربانو امانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به بازدیدش از محل واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ ایمنی در کشورمان نهادینه نشده است و بر همین اساس مدام شاهد آن هستیم که اتفافات ناگواری همچون این حادثه رخ میدهد و دستگاهها با هزینههای چند برابری زخم بر زمین مانده را تیمار میکند.
وی با بیان اینکه مرگ فرزندان به خصوص دانشجویان ، نخبگان و... و همچنین آسیبی که در این حادثهها به خانوادهها میرسد، جبران ناپذیر است، تصریح کرد: متأسفانه در این حادثه دو دختر دانشجو و 5 پسر دانشجو به همراه راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند و این در حالی بود که این افراد هفته آینده امتحان داشتند و حقش نبود که چنین اتفاقی برایشان رخ دهد.
امانی با اشاره به شیب تند مسیر دانشگاه گفت: پلیس باید بررسی کند اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؟ چرا گارد ریل نداشتند؟ چرا سرعت گیر نبود؟
رسیدگی فوری به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات
محمدجواد حق شناس ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه گفت: این واقعه قابل دفاع نبوده و آیا واقعا پاسخ قابل قبولی برای خانوادههای جان باختگان وجود دارد؟
وی افزود: متاسفانه ٧ نفر از دانشجویان در این حادثه جان خود را از دست دادهاند و حال باقی مصدومان نیز مساعد نیست و این خسران بزرگی برای ماست که نتوانستهایم امنیت جان همشهریان مان را تأمین کنیم.
حق شناس گفت: قطعا باید در اسرع وقت معین شود که علت وقوع حادثه چه بوده و این باید روشن شود که تایید سلامت جسمی و روانی رانندگان این اتوبوس ها با چه بخشی بوده است، چرا که همه ما مسئول تامین امنیت جانی ، روانی و محیطی شهروندانمان هستیم .
پیکر جانباختگان حادثه علوم تحقیقات به پزشکی قانونی منتقل میشود
دکتر مسعود قادی پاشا درباره انتقال اجساد حادثه تصادف اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات اظهارکرد: طبق قانون و مقرراتی که وجود دارد اجساد جان باختگان حوادث رانندگی به پزشکی قانونی ارجاع میشود تا تحقیقات برای تشخیص علت مرگ و همچنین شناسایی هویت در صورت لزوم انجام شود.
قادی پاشا با بیان اینکه تاکنون پیکر قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی ارجاع نشده است، گفت: اما در پیگیریها، این اجساد به پزشکی قانونی استان تهران منتقل خواهد شد تا بررسیهای لازم و صدور جواز دفن برای این افراد صادر شود.
حال ۷تن از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات وخیم است
دکتر عباس زارعنژاد با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات گفت: متاسفانه این حادثه ۲۸ مصدوم و هشت فوتی بر جای گذاشت؛ به طوری که یک تن از فوتیها در بیمارستان و هفت تن نیز در صحنه جان باختند.
وی با اشاره به انتقال مصدومان این حادثه به بیمارستانهای امام، شریعتی، حضرت رسول، عرفان نیایش گفت: هفت تن از این مصدومان بستری در بیمارستانها بدحال هستند. دو تن از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی قرار دارند و پنج تن دیگر نیز در آی سی یو بیمارستانهای امام و شریعتی تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.
مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی در بیمارستانهای مذکور در حال انجام است و تیمهای مجرب مغز و اعصاب و ارتوپدی و تخصصهای مختلف در اورژانس این بیمارستانها حضور دارند و مشغول ارایه خدمت هستند.
وی گفت: همچنین چهار تن از مصدومان از شرایط مساعد و پایداری برخوردارند و احتمالا همین امروز از بیمارستان مرخص میشوند.
گفتنی است به دنبال حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و انتقال مصدومان به بیمارستانها، دکتر ایرج حریرچی – سخنگوی وزارت بهداشت و دکتر عباس زارع نژاد – مشاور وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان امام از مصدومان عیادت کرده و در جریان روند درمانی آنها قرار گرفتند.
آغاز تحقیقات کیفری مقدماتی در تصادف دانشگاه آزاد
سرهنگ کیوان ظهیری در این باره گفت: مأموران گشت انتظامی کلانتری ۱۳۸ جنت آباد پس از اطلاع از حادثه سریعا وارد عمل شدند و با کمک سایر نیروهای سرکلانتری دوم در کنار نیروهای امدادی و مسئولان دانشگاه به کمک مصدومان و برقراری نظم محل شتافتند.
وی اضافه کرد: ضابطان قضایی کلانتری حسب دستور و تحت نظارت مقام محترم قضایی در چهار مرکز درمانی محل بستری حاضر شده اند و در حال انجام تحقیقات کیفری مقدماتی هستند.
پایان عملیات برش و جابهجایی قطعات اتوبوس
در محل حادثه دقایقی پیش پس از گذشت حدود ۴ ساعت عملیات، قطعات باقی مانده از اتوبوس توسط عوامل آتش نشانی برش داده شده و به روی جرثقیل منتقل شد.
همزمان با این اقدام گروهی از پیمانکاران فضای سبز واحد علوم تحقیقات نیز با کیسههایی اقدام به جمعآوری اشیاء و لوازم متعلق به دانشجویان از اطراف محل حادثه کردند تا احتمالاً این لوازم را به خانوادههای دانشجویان حادثه دیده یا فوت شده تحویل دهد.
عوامل آتش نشانی تا دقایق پایانی حادثه در محل حضور داشتند پیش از آنها و با مشخص شدن وضعیت مصدومان، عوامل اورژانس محل را ترک کرده بودند.
عوامل حراست دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور پررنگی در محل داشتند و گرچه اجازه فعالیت به خبرنگاران را نمی دادند اما با همکاری پلیس تهران بزرگ این اقدام برای خبرنگاران و عکاسان فراهم شد و آنان بدون مشکل خاصی موفق به تهیه گزارشهای خود شدند.
در حال حاضر محل حادثه پاکسازی شده و تنها قطعاتی از صندلی و اجزای ریز اتوبوس در محل باقی مانده که طی ساعات آینده منتقل خواهد شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز پس از این حادثه تا پایان هفته جاری تعطیل است و دانشجویان این دانشگاه از روز شنبه می توانند به این واحد دانشگاهی مراجعه کنند.
علاوه بر رئیس واحد علوم و تحقیقات و حضور پررنگ نیروهای حراست در محل حادثه، مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در محل حضور داشتند.
آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان
رئیس اورژانس تهران آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران را تشریح کرد و از وخیم بودن حال هفت نفر از دانشجویان مصدوم خبر داد.
دکتر صابریان در این باره گفت: این حادثه تاکنون ٨ کشته و ۲۸ مصدوم داشته است که هفت تن از کشته شدگان در محل حادثه و یک تن در بیمارستان جان باختند.
وی با بیان اینکه مصدومان این حادثه به بیمارستانهای امام خمینی، شریعتی، حضرت رسول، عرفان نیایش منتقل شدند گفت: حال هفت تن از مصدومان بستری شده در بیمارستان وخیم است که دو تن از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی و پنج تن دیگر در بیمارستانهای امام و شریعتی تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.
صابریان در ادامه اسامی برخی از کشته شدگان در محل این حادثه را سجاد پور احسان، علی حسن زاده، احسان صفایی اعلام کرد و افزود: چهار تن از کشته شدگان این حادثه همچنان مجهول الهویه هستند.
اگر اجازه تکمیل تلهکابین واحد علوم تحقیقات را میدادند، سانحه امروز رخ نمیداد
محمد علی کرونی با بیان اینکه حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، تکان دهنده بود. گفت: مرگ جانگداز هشت نفر و مجروح شدن حدود ۳۰ نفر ، موجب داغدار شدن خانواده های این عزیزان و جامعه بزرگ دانشگاهی کشور شد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲، طرح جایگزینی سیستم جابجایی دانشجویان وکارمندان واحد علوم وتحقیقات از اتوبوس به حمل ونقل کابلی توسط محسن هاشمی معاون عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد، گفت: بر اساس این طرح ، مسافت حدود هفت کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم وتحقیقات با احداث یک سامانه حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیر ، یعنی ۱۸۰۰ متر و چهار ایستگاه در مکانهای دانشجویی، کاهش پیدا میکرد و یک سیستم حمل ونقل سریع، ایمن، سازگار با محیط زیست و مدرن برجابجایی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می شد.
کرونی با بیان اینکه در این طرح با محاسبه هزینه جابجایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درآمد زایی تلهکابین در روزهای تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تله کابین در کمتر از سه سال پیش بینی شده بود، ادامه داد: با تصویب این طرح در دانشگاه آزاد، مناقصهای بین المللی در سال ۱۳۹۳ برگزار شد و مشارکت "دوپل مایر" معتبرترین سازنده تلهکابین در جهان و شرکت تام ایرانخودرو به عنوان تامین کننده تجهیزات این سامانه انتخاب و عملیات اجرایی تلهکابین در سال ۱۳۹۴ آغاز شد تا تله کابینی با ظرفیت ۷۲ کابین هشت نفره مدرن که امکان جابجایی چهار هزار نفر را در هرساعت به صورت رفت وبرگشت ظرف 10 دقیقه فراهم می آورد.
وی افزود: در تابستان سال ۱۳۹۵ در حالیکه کلیه تجهیزات سامانه حمل ونقل کابلی واحد علوم وتحقیقات وارد کشور شده و از نظر تجهیزاتی تکمیل شده ومورد تست قرار گرفت، وپیشرفت پروژه به حدود ۸۰ درصد رسیده بود و می توانست ظرف سه ماه راه اندازی شود و با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت 30 ماه متوقف است و تجهیزات مدرن آن، در انبار واحد علوم وتحقیقات رها شده است اما اگر سامانه حمل ونقل کابلی واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با پیگیری مدیران آن مورد بهره برداری قرار گیرد، تفاوتی در سرنوشت تلخ دهها قربانی سانحه امروز رخ نمی دهد، اما دیگر خطر تصادف هایی این چنین جان ۴۰ هزار دانشجو و هزاران کارمند ومراجعه کننده به این دانشگاه را تهدید نمی کند امیدواریم این پروژه بزودی مورد بهره برداری قرار گیرد تا سیستم جابجایی دانشجویان با اتوبوسهای فرسوده از علوم وتحقیقات جمع آوری شود.
شمار قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد به ۹ تن رسید
دکتر صابریان در این باره گفت: یکی دیگر از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران که در بیمارستان رسول اکرم بستری بود جان خود را از دست داد.
وی نام این فرد را سارا رادمنش اعلام کرد.
ورود مجلس به حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات
حبیب الله دهمرده در خصوص جزئیات بازدید کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از محل حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات و مصدومین این حادثه گفت: اکنون ما به اتفاق جمعی از اعضای کمیسون آموزش در حال بررسی وضعیت و جویا شدن و عیادت مصدومین حادثه هستیم.
وی افزود: ما در حال پرس و جو از نزدیکان، همکلاسیها و همراهان این عزیزان در خصوص جزئیات حادثه هستیم. همچنین مسئولان دانشگاه گزارشاتی را به ما ارائه کردهاند، ما در این بازدید صرفا قصد عیادت نداریم؛ بلکه هدف ما بررسی و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص است، همچنین بازدید از محل حادثه را در دستور کار داریم. اطلاعات دقیقتر را در خصوص تعداد کشته شدگان و جزئیات دیگر اعلام خواهیم کرد.
واحد علوم و تحقیقات چهارشنبه و پنجشنبه هم تعطیل شد
در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، این واحد دانشگاهی چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل اعلام شد.
در اطلاعیه وب سایت اطلاع رسانی واحد علوم و تحقیقات آمده است:
«متأسفانه به دلیل واژگونی یک دستگاه اتوبوس دانشجویی در سایت واحد علوم و تحقیقات، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه کشته و مصدوم شدند.
ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه، به اطلاع میرساند واحد علوم و تحقیقات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۵ و ۶ دی ماه ۱۳۹۷ به دلیل اعلام عزای عمومی تعطیل میباشد.»
عیادت مقامات دانشگاه آزاد از مصدومان حادثه واحد علوم و تحقیقات
به دنبال حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنا و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در بیمارستان های حضرت رسول اکرم (ص)، عرفان و امام خمینی(ره) از مصدومان این حادثه عیادت و برای آنان آرزوی سلامت و شفای عاجل کردند.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن اعلام این خبر اعلام کرد با تمام توان پیگیر درمان کامل دانشجویان مصدوم این حادثه تلخ خواهد بود.
پیام تسلیت وزارت علوم در خصوص حادثه دلخراش دانشگاه آزاد
در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در پی آن تاکنون ۸ نفر کشته و تعداد ۲۷ نفر نیز مجروح شدهاند، پس از اظهار نظر بسیاری از دستگاهها و نهادها، وزارت علوم نیز دقایقی پیش بیانیهای صادرکرد.
پیام دیرهنگام وزیر علوم درپی حادثه اتوبوس علوم تحقیقات
متن پیام تسلیت دکتر غلامی بدین شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تأسف بار و اندوهناک از دست دادن تعدادی از جوانان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در سانحه تصادف اتوبوس، موجب تأسف شدید و تالم اینجانب گردید.
بر خود وظیفه میدانم این مصیبت را به خانوادههای داغدار این عزیزان و جامعه دانشگاهی کشورتسلیت عرض نموده و برای مجروحان این حادثه دلخراش طلب شفای عاجل نمایم.
روایت دو دانشجوی مصدوم از لحظه حادثه؛ اتوبوس ترمز بریده
ظهر امروز یک دستگاه اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دچار واژگونی شد که ۹ کشته و ۲۷ مصدوم برجای گذاشت که متاسفانه حال تعدادی از آنها نیز وخیم است. خبرنگار ایسنا به یکی از بیمارستانهایی که تعدادی از مصدومان به آن منتقل شده رفت تا شرح این حادثه را از زبان خود دانشجویان بازگو کند.
دختر جوانی روی تخت بستری شده بود و خانواده او نیز با چشمانی نگران، دستهای او را فشار میدادند. این دختر که بیش از ۳۰ سال نیز نداشت به ایسنا میگوید: سوار اتوبوس که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچهها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسرها داد و بیداد کردند که چقدر تند میروی، آروم برو اما دیدیم که سرعتش همینطور تندتر و تندتر میشد. من هندزفری داشتم و وقتی درآوردم دیدم بچهها از جلوی اتوبوس به عقب میآیند، به سرشان میزنند و مدام داد میزنند: ترمز نمیگیره، اتوبوس ترمزش نمیگیره. اتوبوس همینطور سرعتش زیاد میشد. از روی پیچ که رد شد افتاد پایین و من دیگه چیزی متوجه نشدم و وقتی چشمام رو باز کردم دیدم بیرون اتوبوسم.
مادر این دختر که در کنار او نشسته بود با چشمانی گریان و دستانی لرزان میگوید: شما نمیدونید چی به سر ما اومد، من تا از قم به اینجا برسم مردم و زنده شدم. این حادثه رو کی باید جوابگو باشه، کی مسئولشه؟ جواب او مادرایی که بیرون وایسادن و بچههاشون مردن رو کی میده؟ اصلا وقتی یادش میافتم حالم بد میشه، اون از آموزش و پرورش (آتشسوزی مدرسه) و این هم از این حادثه، جان بچهها مگر ارزش نداره؟
به سراغ یکی دیگر از دانشجویان مصدوم و بستری شده روی تخت بیمارستان رفتم. دانشجوی مقطع دکتری علوم تحقیقات هست، درباره لحظه حادثه میگوید: از ساختمان ابن سینا پایین میاومدیم، راننده گفت ترمز ماشینش نمیگیره، البته اولش نگفت اما وقتی به وسطای راه رسیدیم بلند داد میزد که "ترمز ماشین نمیگیره". البته بچههایی که اون ماشین رو میشناختند میگفتند که دیروز هم همین مشکل رو داشته و راننده گفته که ترمز نمیگیره ولی بازم امروز مسافر سوار کرده! سرعتش همین جوری زیاد و زیادتر میشد اینقدر سرعت زیاد شد که در پشتی اتوبوس باز شد و بچهها که از جلو پا میشدن و به عقب میاومدن دونه دونه از اتوبوس پرت شدن بیرون و منم از در پشتی پرت شدم بیرون و دیگه نفهمیدم چی شد. اما ماشین راننده مشکل داشت و اینکه گفتند سکته کرده نیست. چون خودش گفت ترمز نمیگیره و خیلی بد میرفت.
در ادامه به سراغ مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی رفتیم تا جزئیات و شرح حال مصدومانی که از این حادثه در بیمارستان امام خمینی بستری شدند را جویا شویم. دکتر گنجعلی خان به ایسنا میگوید: از این حادثه حدودا ۱۶ نفر به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند. این ۱۶ نفر تحت درمان قرار گرفتند و به سرعت درمانها نیز آغاز شد.
وی میگوید: رسیدگیها در سطح تخصصی و فوق تخصصی انجام شد. دو نفر مرخص شدند، ۱۴ نفر دیگر هم تحت نظرند که از این تعداد پنج نفر به ICU منتقل شدند و مابقی نیز در حال انجام کارهای درمانیاند. اگر به جراحی نیز نیاز باشد انجام میشود.
به گفته دکتر گنجعلی خان، در این بیمارستان هیچ فوتی از این حادثه نداشتیم و پنج نفری که در ICU هستند به جز یک نفر که بدحالتر است چهار نفر دیگر تقریبا حالشان رضایت بخش بوده ولی از جهت مراقبت ویژهای که باید برای آنها انجام شود در این بخش هستند. البته هنوز مشخص نیست دقیقا کی مرخص میشوند اما به نظر میرسد دو یا سه نفر فردا به بخش منتقل شوند.
بازداشت ۲ نفر از پیمانکاران و مسئول تاسیسات دانشگاه علوم تحقیقات
عباس جعفری دولت ابادی در گفت گویی تلویزیونی ضمن اعلام این خبر گفت: حسب گزارشاتی که از معاونانمان گرفته ایم تعداد افرادی که فوت کردند ۸ نفر یعنی سه خانم و ۵ آقا هستند که راننده هم جزو این هشت نفر است.
وی افزود: در این راستا پرونده قضایی تشکیل شده و بازپرس پرونده دستور داده که هیات ۷ نفره نیز تشکیل شود.
جعفری ادامه داد: برای این موضوعات اعم از اینکه جاده ای که اتوبوس می رفته و اینکه راننده بیمه بوده یاخیر و... دستور بررسی داده شده است.
دادستان تهران با بیان اینکه وقتی که اتوبوس سقوط می کند حادثه شدیدتر می شود و سقوط در محل تاسیساتی بوده است، تاکید کرد: ۲ نفر از افراد اعم از پیمانکار حمل ونقل و مسول تاسیسات انجا بازداشت شدند و ۲ نفر از مسولان دانشگاه برای فردا به دادستانی احضار شدند.
وی افزود: با همکاری پلیس و سایر دستگاه های مرتبط کارهای خوبی شده است و کارشناسان مجربی هستند تا در اولین فرصت تشخیص دهند ایا علت حادثه راننده بوده یا نقص فنی اتوبوس بوده است البته باید زمان بدهیم تا در کوتاهترین زمان اقدامات انجام شود.
دادستان تهران گفت: هنوز اعلام شکایت نشده و اگر خانواده ها شکایتی دارند به دادسرای (۳۲ ) راهبر واقع در خیابان آزادی مراجعه کنند.
جهانگیری درگذشت دانشجویان واحد علوم تحقیقات را تسلیت گفت
متن پیام دکتر جهانگیری به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هم میهنان عزیزمان شد، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
این مصیبت دردناک را به خانواده این عزیزان و همه ملت شریف ایران تسلیت میگویم. از خداوند بزرگ برای درگذشتگان مغفرت و رحمت واسعه الهی و برای مجروحان حادثه آرزوی شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و اجر خواستارم.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور
تعداد کشته شدگان سانحه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به ۱۰ نفر رسید
دکتر صابریان با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات با 35 سرنشین در روز گذشته، گفت: در این حادثه هفت تن از سرنشینان در محل حادثه جان باختند و 28 تن به بیمارستان منتقل شدند که تا شب گذشته دو تن دیگر نیز به علت شدت وخامت حالشان در بیمارستان جان باختند.
وی ادامه داد: متاسفانه بامداد امروز نیز یکی دیگر از مصدومان این حادثه به نام "محمدرضا فضیلتی نیا" جان خود را از دست داد و تعداد قربانیان حادثه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات 10 تن شد.
اعلام اسامی آخرین مصدومان و جانباختگان حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات
دکتر پیمان صابریان اسامی را بدین شرح اعلام کرد:
ـ مصدومان بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) :
علیرضا ولی محمدی
مینا نعمتی
محمد ابراهیمیفر
میر مهنا یوزباشی
ملیکا سادات افتخار عزیزی
شکوه نعمتی
فاطمه عبداللهی
ثنا عابدی
فاطمه رحیمی
کیارش اسدی کمال
سامان قضاوتی
مهدی مغنیان
هدیه جلیلی
کوروش ثابت
کامیاب اهری
خدیجه وکیلی
یک نفر نیز مجهول الهویه است.
ـ اسامی مصدومان بستری در بیمارستان شریعتی:
مرد مجهول الهویه
محمد امین عابدینی
سید آرین حقیقت
ـ مصدومان بستری در بیمارستان حضرت رسول:
علی هروانی
بهار کوچه باغیان
علی عرب نژاد
ملیکا فراهانی
محمد مهدی قدیمی
ـ مصدومان بستری در بیمارستان عرفان نیایش:
محسن رحمانی
محمد مهدی رسولی
اسامی قربانیان این حادثه نیز بدین شرح است:
سجاد پور احسان
علی حسین زاده
احسان صفایی
رحمان عقلمند
نیلوفر رادمهر
محمدجواد هوشنگی
محمدعلی ابوالفطحی
سارا رادمنش
محمدرضا فضیلتی نیا
مرد مجهول الهویه
تشکیل کمیته ویژه پیگیری حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه تلخ واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان، به آقایان مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع، رضا مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات، عنایت الله ملکی تبار رئیس مرکز نظارت، بازرسی و رسیدگی به شکایات، سیدحسین طباطبایی مدیرکل حقوقی و مهندس موسوی رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت داد تا موارد ذیل را با فوریت مورد بررسی قرار داده و گزارش کنند:
بررسی دقیق علت بروز حادثه در واحد علوم و تحقیقات و معرفی مسببان آن
رسیدگی دقیق به وضعیت مصدومان این حادثه
همچنین به اعضای این کمیته ویژه دستور داده شد تا با همکاری کارشناسان مجرب و هماهنگیهای لازم با دستگاههای محترم قضایی، انتظامی و امنیتی، نسبت به بررسی تمامی جوانب حادثه مذکور با قید فوریت اقدام و هرچه سریعتر گزارش مشروحی از آن را به رئیس دانشگاه و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه نمایند.
علائمی مبنی بر سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، یافت نشد
قاضی شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی پیرامون خبری مبنی بر سکته راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، اظهار کرد: مطابق کالبدشکافی که امروز با حضور پزشکان قانونی در محل پزشکی قانونی کهریزک صورت گرفت، علائمی که نشاندهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد، گرچه نمونهی قلب و مغز جهت انجام آزمایش پاتولوژی (آسیب شناسی) به آزمایشگاه ارسال گردید.
در پی سقوط اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات که منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی شد، به گفته دادستان تهران ۲ نفر از افراد از جمله پیمانکار حمل و نقل و مسئول تاسیسات دانشگاه بازداشت و همچنین ۲ نفر از مسئولان دانشگاه برای ارائه توضیحات به دادستانی احضار شدند.
حال وخیم ۳ دانشجو از میان ۶ دانشجوی بستری حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد
مجتبی خالدی درباره آخرین وضعیت دانشجویان مصدوم حادثه واژگونی اتوبوس که روز گذشته اتفاق افتاد، افزود: در حال حاضر وضعیت 6 نفر از این دانشجویان نامناسب است و از این بین حال 3 نفر که در بیمارستانهای حضرت رسول اکرم (ص)، امام خمینی و عرفان نیایش بستری هستند، وخیم است. هستند.
وی ادامه داد: از بین دانشجویان مصدوم این حادثه 11 نفر در بخش ICU بستری هستند که از این تعداد دو نفر در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شریعتی، 5 نفر در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام خمینی (ره)، دو نفر در بخش مراقبتهای ویژه حضرت رسول اکرم (ص) و دو نفر در بخش مراقبتهای ویژه عرفان نیایش بستری هستند.
خالدی گفت: تعداد کل مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری هستند 25 نفر است که به جز 11 مصدوم در بخش مراقبت های ویژه بقیه که بیشتر دچار شکستگی هستند در بخش عادی بستری هستند.
خالدی درباره تعداد فوتیها بیان کرد: تعداد فوتیهای این حادثه تا امروز صبح با فوت یک دانشجو به نام رضا فضیلتی، 23 ساله به 10 نفر رسید.
عیادت عارف از دانشجویان حادثهدیده دانشگاه آزاد در بیمارستان امام خمینی (ره)
محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید به همراه فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و محسن علیجانی عضو دیگر فراکسیون امید و عضو کمیسیون بهداشت و درمان صبح امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) حضور یافته و در جریان روند درمان دانشجویان حادثه دیده دانشگاه آزاد قرار گرفتند.
با توجه به اینکه ۶ دانشجوی حادثه دیده در بخش ICU بیمارستان امام خمینی (ره) بستری هستند عملا امکان عیادت از آنها فراهم نشد و عارف تنها توانست از نزدیک با یکی از دانشجویان حادثه دیده و خانواده آنها صحبت کند.
این دانشجو که از ناحیه انگشتان پا دچار شکستگی شده است منتظر عمل ارتوپد است که در زمان عیادت عارف مادر این دانشجو از وضعیت رسیدگی بیمارستان گلایه میکرد و حتی میگفت که به آنها گفته شده به دلیل پربودن اتاق عمل امکان عمل برای این دانشجو فراهم نیست.
این صحبتها در حالی بیان شد که رییس بخش جراحی بیمارستان امام خمینی (ره) به عارف توضیح داد که به دلیل پربودن تخت بیمارستانی در بخش ارتوپد این دانشجو را در بخش جراحی پذیرش کردند. از صبح امروز کارها برای عمل این دانشجو انجام شده اما چون یکی از پاهایش دچار تورم است هنوز امکان عمل وجود ندارد.
مادر این دانشجو باز هم گلایه کرد که در پاسخ به او گفته شد که قرار است امروز این دانشجو را عمل کنند و قول دادند.
همچنین این هیات فراکسیون امید با یکی از مادران دانشجو که فرزندش در قسمت ICU بستری است هم صحبت کردند که این مادر مدام ناله و گریه میکرد و از نمایندگان میخواست که هرکاری که میتوانند برای فرزندش انجام دهند و مدام تکرار میکرد که فقط دکتر و جراح و تیم پزشکی خوب میخواهند که به او قول داده شد که هرچه از دستشان بر آید را انجام دهند.
در زمانی که عارف در حال عیادت از دانشجویان حادثه دیده بود به یک باره حراست بیمارستان امام خمینی (ره) برخوردی تند با خبرنگاران کرد و حتی با صدای بلند از خبرنگاران و عکاسان خواست تا اتاق را ترک کنند و کار به جایی رسید که درِ اتاق محل بستری بیماران و دانشجویان را بر روی خبرنگاران بستند که بالاخره با وساطت اجازه خروج دادند این رفتار باعث شد که برای دقایقی جو آن بخش از بیمارستان برهم خورد.
قرار شد در روزهای آتی هیاتی از فراکسیون امید به صورت جداگانه با دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفتوگو کرده و از نزدیک در جریان مشکلات این دانشجویان به خصوص وضعیت حمل و نقل قرار گیرند، موضوعی که مورد اعتراض دانشجوی زخمی شده بیمارستان امام خمینی (ره) هم بود و او به فاطمه سعیدی هم گفت اتوبوس فرسوده بوده است.
بعد از حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان ۱۶ مجروح به بیمارستان امام خمینی (ره) آورده شد که از این تعداد ۶ دانشجو ترخیص شده، دو دانشجوی دیگر برای ترخیص رضایت شخصی دادند که یکی از آنها به صورت سرپایی درمان و دیگری با نظر خانواده به بیمارستان عرفان برده شدند.
در حال حاضر ۸ دانشجوی حادثه دیده در بیمارستان امام خمینی (ره) هستند که شش نفر از آنها در بخش ICUتحت مراقبت ویژه بوده از این ۶ نفر سه نفر وضعیت وخیمی داشته و سه نفر دیگر در حال بهبودی هستند، دو نفر هم در بخش بیمارستان بستری بوده که یک نفر از این دانشجویان قرار است تحت عمل جراحی ارتوپد قرار گیرد و خانواده یک دانشجوی دیگر هم میخواهند این دانشجو را برای انجام عمل جراحی به بیمارستان آتیه ببرند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران: اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات معاینه فنی نداشت
نواب حسینی منش با اشاره به حادثه روز گذشته و مرگ 10 نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، اظهار کرد: در پی استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد که اتوبوس واژگون شده ساخت شرکت شهاب تولید سال ۸۱ بوده است که متاسفانه با این که در سن فرسودگی قرار داشت اما معاینه فنی نداشته است.
وی گفت: این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و علی رغم مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و با این که ۱۶ سال از سال تولیدش گذشته بود؛ اما متاسفانه معاینه فنی نداشته است.
حسینی منش با بیان اینکه در شهریور ماه امسال استاندار سابق تهران بخشنامهای مبنی بر اینکه سرویس خودرو کارکنان همه دستگاهها ملزم به دریافت معاینه فنی هستند، صادر کرد، تصریح کرد: متأسفانه این حادثه نشان داد که دستگاهها به بخشنامه استاندار بیتوجه بودند.
وی با بیان اینکه در اخبار منتشره اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد گفت: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، قطعاً در معاینات فنی نقص فنی خودرو مشخص میشد.
حسینی منش گفت: در یک سال گذشته حدود ۹۴۳۰ وسیله نقلیه سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که بررسیها نشان داد 10 درصد از این خودروها نقص فنی داشتهاند و اگر این خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکرد و ایراد آن مشخص میشد قطعاً دیگر حالا شاهد مرگ 10 تن در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات نبودیم.
سردار مهماندار: اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات از سال 91 وارد سن فرسودگی شده بود
سردار محمدرضا مهماندار با اشاره به تصادف روز گذشته در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: با توجه به اینکه این تصادف ابعاد مختلفی دارد که باید تمام آنها در نظر گرفته شود، با هماهنگی دادستان تهران و دستور او سه تیم کارشناسی خبره برای این موضوع تعیین کردهایم.
مهماندار افزود: این سه تیم شامل گروهی از کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، تیم کارشناسان فنی و مکانیک خودرو برای مشخص کردن اشکالات فنی احتمالی خودرو و همچنین یک تیم نیز از کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه که از وزارت راه و شهرسازی با ما همکاری کردهاند، میشود. صبح امروز این سه تیم به محلی که خودرو نگهداری میشود و نیز محل وقوع تصادف اعزام شدند تا به موضوع رسیدگی کنند.
وی اظهار کرد: لازم است سهم همه عواملی که در این تصادف مقصر بودهاند مشخص شود، اعم از خطای احتمالی راننده، اشکالات راه و نقص خودرو و همچنین کوتاهی مسئولین چه به عنوان پیمانکار حمل و نقل و چه کارفرمای این حوزه.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: این اتوبوس در یکی از ایستگاهها توقف نمیکند، بر اساس اظهارات شهود، راننده از این لحظه به دانشجویان میگوید که اتوبوس ترمز ندارد و همه به سمت عقب اتوبوس بروند. بعد از طی کردن حدود 600متر، راننده احتمالاً برای اینکه بتواند بهنحوی خودرو را متوقف کند وارد فضای سبز میشود که درختان کوچکی داشته و نتوانسته جلوی حرکت اتوبوس را بگیرد.
مهماندار افزود: سپس با یک زاویه 35 درجه از جاده خارج میشود، بعد از اینکه 69 متر مسیر را طی میکند، با پایه بتنی که برای تأسیسات آب در آنجا قرار داشته برخورد میکند که سرعت اتوبوس و برخوردی که با آن پایه بتنی میکند، باعث میشود که تقریباً دو سوم زیر اتوبوس جمع و منهدم شود که این موضوع باعث افزایش تلفات میشود.
وی ادامه داد: در تاریخ 22 آذر معاینه فنی این خودرو منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته، ضمن اینکه سن فرسودگی اتوبوسهای شهری 10 سال است که این خوردو تولید سال 1381 است و از سال 1391 در سن فرسودگی قرار داشته است.
مهماندار در نهایت یادآور شد: این اتوبوسها سرویس داخلی دانشگاه هستند و دانشگاه آنها را بهعنوان پیمانکار استخدام کرده تا بین دانشکدههای مختلف کار سرویسدهی را انجام دهند. در واقع این اتوبوسها مربوط به حمل و نقل درون شهری نیستند.
راننده اتوبوس دانشگاه علوم تحقیفات کارت سلامت نداشت
فریده اولاد قباد با اشاره به تشکیل کمیتهای در کمیسیون آموزش برای بررسی حادثه دانشگاه علوم تحقیقات اظهار کرد: روز گذشته به همراه آقایان دهمرده و کوچکزاده با مجروحین حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات در چند بیمارستان تهران ملاقات کردیم و امروز هم با رئیس این دانشگاه مسئول ترابری دانشگاه و معاون پارلمانی دانشگاه آزاد نشستی داشتیم و از محل حادثه نیز بازدید کردیم.
وی اضافه کرد: ما در این نشست از رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات خواستیم گزارشی از این حادثه به نمایندگان ارائه کند. طبق گزارش ارائه شده قرارداد پیمانکاری با یک شرکت اتوبوسرانی از فروردین ۹۷ تا اسفند ماه سال جاری منعقد شده است. ما همچنین از مسئول ترابری دانشگاه سوال کردیم که آیا راننده کارت سلامت داشته و آیا اتوبوس معاینه فنی داشته که ایشان گفتند هیچ کدام از این قراردادها را نداشته است. علاوه بر این راننده تنها ۲۰ روز بوده که در دانشگاه مشغول به کار شده و پسر او هم راننده همان دانشگاه است.
اولاد قباد ادامه داد: طبق اظهارات رئیس دانشگاه گزارشاتی از سوی دانشجویان درباره اتوبوسهای دانشگاه ارائه شده ولی این گزارشها مربوط به ازدحام جمعیت و تعداد کم اتوبوسها به نسبت جمعیت بوده است. آقای مسعودی همچنین گفت که به دلیل عملکرد نامناسب شرکت پیمانکار میخواستند قرارداد مناقصه را تغییر دهند و مجددا با برگزاری مناقصه جدید قراردادی با پیمانکار دیگری ببندند اما گفتند که نمیشود قرارداد قبلی را لغو کرد زیرا در این فاصله دانشگاه بدون اتوبوس میماند اما ایشان گفت که چنین دغدغهای را داشته است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بازدید سه عضو کمیسیون آموزش از محل حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: مسیر سراشیبی جادهای که به در خروجی دانشگاه منتهی میشود مسیر خطرناکی بوده و آنچه بیش از همه حائز اهمیت است این است که این راه هیچ گاردریلی نداشت و شاید اگر این حداقل ایمنی برای آن رعایت میشد چنین فاجعهای به وقوع نمیپیوست.
وی با بیان اینکه ۳۵ نفر داخل اتوبوس بودهاند اضافه کرد: از این میان ۲۵ نفر مجروح و ۱۰ دانشجو فوت شدند که ظاهرا هشت نفر از آنها دانشجو، یکی از آنها پدر یکی از دانشجویان و یکی از فوتیها هم راننده بوده است که البته برخی از فوتیها کاملا شناسایی نشدهاند.
اولاد قباد حادثه روز گذشته دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را بسیار تاسف بار دانست و گفت: ما در این حادثه سرمایههای علمی و انسانی خود را از دست دادیم.
سکته راننده اتوبوس در حادثه علوم تحقیقات تایید نشد
احمد شجاعی درباره حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران، گفت: تمامی اجساد این حادثه شناسایی و تحویل خانوادههایشان داده شدند.
وی افزود: مصدومان این حادثه در بیمارستان هستند و ممکن است به کشته شدگان این حادثه اضافه شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور تاکید کرد: سکته راننده اتوبوس دراین حادثه تایید نشد.
اعلام هویت راننده اتوبوس دانشگاه آزاد و توضیح درباره شایعه سکته
مسعود قادی پاشا درباره سرانجام شناسایی هویت سرنشینان جانباخته در حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: اجساد 10 نفر از قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی منتقل شد و پس از نمونه برداری و تشخیص علت مرگ به خانواده هایشان تحویل داده شد.
وی با بیان اینکه جسد دیگری به پزشکی قانونی ارجاع نشده است، افزود: بنابراین تا این لحظه آمار جانباختگان این حادثه در پزشک قانونی 10 نفر است.
قادی پاشا در مورد هویت راننده این اتوبوس نیز به ایسنا گفت:" رحمان عقلمند"، راننده این اتوبوس بود که حدود 50 تا 60 سال سن داشت.
به گفته وی، همچنین در میان قربانیان مردی دیگر به نام "محمدعلی ابوالفتحی راد" پدر یکی از دانشجویان نیز بود و مابقی دانشجو بودند.
بررسی های اولیه موردی از سکته راننده مشاهده نشد
وی درباره اینکه آیا ادعای سکته راننده نیز، خاطرنشان کرد: در بررسی های اولیه ما موردی از سکته کردن راننده به دست نیامد و بنابراین این موضوع تایید نمی شود، ولی نمونه برداری های لازم در این خصوص انجام شده است و پس از بررسی های تکمیلی، نظر قطعی در این خصوص اعلام خواهد شد، اما همانطور که گفتم در بررسی های اولیه موردی از سکته راننده مشاهده نشد و وضعیت عادی بود.
تعیین هویت تمامی قربانیان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه بااعلام تعیین هویت 10 قربانی حادثه ، گفت: پس از انجام بررسی ها و نمونه برداری های لازم هویت تمامی جانباختگان این حادثه از سوی کارشناسان پزشکی قانون استان تهران مورد شناسایی قرار گرفت که اسامی آنان به شرح زیر است:
1 نگارباب الحوایج
2 سارا ابوالفتحی راد
3 سجاد پوراحسان
4 محمدرضافضیلتی
5 احسان صفایی
6 محمدجواد هوشنگی فر
7 نیلوفر رادمهر
8 علی حسین زاده نوا
9 محمدعلی ابوالفتحی راد (پدر دانشجو سارا ابوالفتحی راد)
10 رحمان عقلمند (راننده اتوبوس)
وزیر راه و ترابری دولت سیدمحمد خاتمی: با قلدری دانشگاه علوم تحقیقات را ساختند
احمد خرم اظهار کرد: طرح احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم یا ششم و زمان شهرداری آقای کرباسچی مطرح شد. این دانشگاه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر ساخته شده که در اختیارمنابع ملی بود و قانونا ساخت و سازدر آنجا غیرمجاز محسوب میشد. همان زمان بنده وزیر راه و ترابری بودم و در آن دوره و قبل از آن مسوولیت کمیته راهبردی سبز کردن دامنه البرز را بر عهده داشتم که با این پروژه مخالفت کردیم اما به دلیل حمایتهایی که از دانشگاه آزاد صورت میگرفت، یک تکه زمین را تصرف کردند و سپس هر از گاهی دهها هکتار دیگر را به تصرف خود درمیآوردند.
وی افزود: طبق طرحی که ارایه دادیم قرار شد مسوولیت سبز کردن ارتفاع ۱۸۰۰ متری در مناطق ۱ و ۲ و ۴ و ارتفاع ۱۴۰۰ متری در منطقه ۵ را انجام دهیم که دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات نیز در این محدوده قرار داشت. ما سه سال در آنجا کار کردیم و بعد از آن مانع اجرای فعالیتمان شدند. طی آن سه سال دانشگاه آزاد را کنترل میکردیم که تصرف بیش از این صورت نگیرد، اما کاملا غیرقانونی و قلدرمآبانه این کار را انجام دادند و به این قلدری هم افتخار میکردند.
وزیر سابق راه و ترابری خاطرنشان کرد: محل احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در منطقه ۵ تهران یکی از بدترین مکانهای استقرار در جهان است. طبق اصول شهرسازی، محیط دانشگاه و اطراف آن حتما باید برای عبور پیاده، دوچرخه و خودرو شیب ملایم داشته باشد و به هیچ عنوان نباید در محیط ناهموار اینچنینی اقدام به ساخت و ساز کرد.
خرم با بیان اینکه اساسا ساخت وساز در شیب بالای ۵ درجه خطرناک است، تصریح کرد: این دانشگاه با شیبهای غیرمجاز در نقطه ارتفاعی در منطقهای برفگیر و دارای یخزدگی ساخته شده است. وقتی آنجا یخبندان میشود، آدم پیاده هم سر میخورد، چه برسد به ماشین.
وی ضمن ابراز تسلیت به خانوادههای ۱۰ تن از قربانیان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات گفت: سوال این است که چرا برای دانشجویان که نخبگان و مغزهای متفکر جامعه هستند، باید فرسودهترین اتوبوسها را اختصاص دهیم؟ از سوی دیگر چرا راننده سالخوردهای را به کار گرفتهاند که پشت فرمان سکته کند؟
رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: موضوع حادثه تاسفبار دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، تنها یکی از موارد متعدد در زمینه جدی نگرفتن اصول شهرسازی است. طی دهههای اخیر در وزارتخانهها، ارگانها و دستگاهها هرگاه با موضوعی برخورد میکنیم که خارج از مقررات است میگویند «یک کارش بکن». این یک کارش بکن به عرف تبدیل شده است.
فکر نمیکردم اتوبوس، اتوبوس مرگ باشد
خدیجه وکیلی با بیان این مطلب به تشریح جزئیات سانحه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات پرداخت و اظهار کرد: حدود ۴۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه روز گذشته سوار اتوبوس شدیم که در مسیر منتهی به دانشگاه سرعت اتوبوس بیش از حد و غیرمجاز شد و تنها چیزی که به خاطر دارم این است که راننده در عین رانندگی فریاد میزد که ترمز خالی کردم، لطفا محکم بشینید و دیگر چیزی از حادثه در ذهنم نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل شکستگی پا و درد و لخته خون در مغزم در ای سی یو بستری هستم و پزشکان اعلام کردهاند تا زمانی که لخته خونم رفع نشود امکان جراحی وجود ندارد.
وکیلی که یکی از دانشجویان بستری شده در بیمارستان امامخمینی(ره) است گفت: هیچ وقت تصور نمیکردم سوار اتوبوسی میشوم که پایانش مرگ یا مصدومیت باشد. اینکه اتوبوسی وابسته به دانشگاه، دانشجویان را منتقل میکند اما استانداردهای لازم را برای حمل نداشته باشد جای سوال است که باید مسولان دانشگاه پاسخگوی افکار عمومی باشند.
این دانشجوی رشته هوا وفضا با بیان اینکه یکی از دوستان من که ورودی سال ۹۵ است در این اتوبوس فوت شد، به ابراز نگرانی از وضعیت سایر دوستان خود و دانشجویان این دانشگاه پرداخت و گفت: از حال مابقی دانشجویان هیچ خبری ندارم.
وی با تاکید بر اینکه نگران درس وامتحاناتم هستم، گفت: ترم دیگر فارغ التحصیل میشوم. امیدوارم شرایط عمومی من امکان ادامه تحصیل و زندگی عادی را به من بدهد.
این دانشجوی حادثه دیده سانحه اتوبوس دانشگاه آزاد در پایان خاطر نشان کرد: از رسیدگی مسئولان بیمارستان امامخمینی(ره) به وضعیتم بسیار راضی هستم، چرا که تیم پزشکی و بخصوص پرستاران این مجموعه با نهایت صبر و ملاطفت با بیماران همکاری میکنند.
زمان برگزاری مراسم یادبود دانشجویان جان باخته دانشگاه علوم تحقیقات مشخص شد
مراسم یادبود دانشجویان جانباخته حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات فردا پنجشنبه (۶ دی ماه) از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار میشود.
این مراسم از ساعت ۱۴/۳۰ تا ۱۶/۳۰ و با حضور مسئولان، کارکنان، اساتید، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و خانوادههای جانباختگان در مسجد نور ولایت واقع در مجتمع سوهانک به آدرس بلوار ارتش، خیابان شهید سوهانی، بالاتر از میدان سوهانک برگزار خواهد شد.
طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در این مراسم ضمن ادای احترام به جانباختگان حادثه دردآور واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، با قرائت فاتحه یاد و خاطره دانشجویان جانباخته گرامی داشته می شود.
سران نظام در پی حادثه دیروز پیام تسلیت فرستادند که در لینک زیر قابل مشاهده است