تیتر امروز

مهدی قمیشی: آب مجازی وارد کنید
استاد دانشکده آب دانشگاه جندی‌شاپور در ویژه برنامه اقتصاد، آب و سیاست

مهدی قمیشی: آب مجازی وارد کنید

مهدی قمیشی استاد دانشکده آب دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور)، ضمن تاکید بر جانمایی غلط صنایع آب‌بر در استان‌های کویری، گفت: «یکی از بهترین راه‌حل‌های رفع بحران آب، واردات آب مجازی است.
مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت
در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه (ترکمن صحرا) مطرح شد:

مساله حکمرانی و مشروعیت حکومت از نگاه اهل سنت

در هفدهمین برنامه دیدار اندیشه با شیخ دکتر عصام الدین گوگلان استاد حوزه و دانشگاه، (ترکمن صحرا) در خصوص "مدارس علمیه دینی در میان اهل سنت با تمرکز بر مدرسه علمیه ربانیه چنارلی" گفت‌وگو کردیم.

عوامل موثر در قیمت میلگرد و تیرآهن

میلگرد و تیرآهن به عنوان دو عنصر کلیدی در ساخت‌وساز، نقشی حیاتی در استحکام و پایداری بناها ایفا می‌کنند.

کد خبر: ۱۷۲۱۸۱
۱۰:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: میلگرد و تیرآهن به عنوان دو عنصر کلیدی در ساخت‌وساز، نقشی حیاتی در استحکام و پایداری بناها ایفا می‌کنند. قیمت این دو محصول، همواره مورد توجه فعالان صنعت ساختمان و انبوه‌سازان بوده است. در ادامه، به بررسی عوامل مختلفی که بر قیمت میلگرد و تیرآهن اثر می‌گذارند، خواهیم پرداخت. شناخت این عوامل، به شما در انتخابی آگاهانه و خریدی مقرون‌به‌صرفه کمک خواهد کرد.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت مواد اولیه

قیمت میلگرد و تیرآهن به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها قیمت مواد اولیه است. مواد اولیه اصلی در تولید میلگرد و تیرآهن عبارتند از: قراضه آهن، سنگ‌آهن و زغال سنگ. بنابراین قیمت هرکدام از این مواد اولیه روی قیمت تیرآهن و میلگرد تاثیر خواهد گذاشت.

نرخ ارز

نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل مهم در اقتصاد کلان، می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی قیمت محصولات مختلف از جمله میلگرد و تیرآهن اثر بگذارد. تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت میلگرد و تیرآهن به صورت زیر است:

واردات مواد اولیه

بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز در تولید میلگرد و تیرآهن مانند قراضه آهن، سنگ آهن و مواد افزودنی، از طریق واردات تامین می‌شود. افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه وارداتی را افزایش می‌دهد و به تبع آن، قیمت میلگرد و تیرآهن نیز افزایش می‌یابد

صادرات میلگرد و تیرآهن

ایران یکی از صادرکنندگان میلگرد و تیرآهن در منطقه است. با افزایش نرخ ارز، صادرات این محصولات برای صادرکنندگان سودآورتر می‌شود و به دنبال آن، تقاضا برای میلگرد و تیرآهن در داخل کشور نیز افزایش می‌یابد. افزایش تقاضا، به نوبه خود، باعث افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در داخل کشور می‌شود. در ضمن هزینه‌های تولید و تورم نیز از تاثیرات غیرمستقیم نرخ ارز بر قیمت میلگرد و تیرآهن محسوب می‌شوند.

عرضه و تقاضا

همانند هر کالای دیگری، قیمت میلگرد و تیرآهن نیز تحت تاثیر عرضه و تقاضا در بازار قرار می‌گیرد. به این صورت که افزایش عرضه میلگرد و تیرآهن در بازار، به طور کلی باعث کاهش قیمت و کاهش عرضه میلگرد و تیرآهن در بازار نیز باعث افزایش قیمت این محصولات می‌شود. در عوض، رابطه تقاضا و قیمت میلگرد ساده، آجدار و هر نوع میلگرد دیگر و همینطور قیمت تیرآهن به صورت مستقیم است.

هزینه های تولید

هزینه‌های تولید، نقشی کلیدی در تعیین قیمت نهایی میلگرد و تیرآهن ایفا می‌کنند. اجزای اصلی هزینه‌های تولید میلگرد و تیرآهن شامل مواد اولیه، دستمزد، استهلاک، هزینه‌های حمل‌ونقل و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های مالی، تعمیرات و نگهداری، بیمه و غیره می‌شود.

افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد، حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌های تولید، به طور مستقیم باعث افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن و کاهش قیمت مواد اولیه، دستمزد، حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌های تولید نیز به طور مستقیم باعث کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن می‌شود.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت جهانی میلگرد و تیرآهن

قیمت جهانی میلگرد و تیرآهن به عنوان یکی از پارامترهای مهم، در قیمت میلگرد و تیرآهن در ایران نیز تاثیرگذار است. دلایل تاثیر قیمت جهانی بر قیمت میلگرد و تیرآهن در ایران عبارت‌اند از:

وابستگی به واردات

ایران علی‌رغم تولید قابل‌توجه فولاد، به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، در مقاطعی به واردات میلگرد و تیرآهن نیاز دارد. از این رو، قیمت‌های جهانی به عنوان یک معیار مهم در قیمت تمام‌شده میلگرد و تیرآهن وارداتی لحاظ می‌شود.

تاثیر بر قیمت مواد اولیه

قیمت جهانی سنگ‌آهن و قراضه به عنوان مواد اولیه اصلی در تولید میلگرد و تیرآهن، تحت تاثیر نوسانات قیمت جهانی این محصولات قرار می‌گیرد. افزایش قیمت جهانی مواد اولیه، به طور مستقیم، قیمت تمام‌شده میلگرد و تیرآهن در داخل کشور را افزایش می‌دهد.

تاثیر بر نرخ ارز

قیمت جهانی فولاد و به تبع آن، قیمت میلگرد و تیرآهن، می‌تواند بر نرخ ارز در ایران اثر بگذارد؛ به عنوان مثال، افزایش قیمت جهانی فولاد، تقاضا برای ارز را به منظور واردات این محصول افزایش می‌دهد و به دنبال آن، نرخ ارز را بالا می‌برد. افزایش نرخ ارز، به نوبه خود، قیمت تمام‌شده میلگرد و تیرآهن در داخل کشور را افزایش می‌دهد.

برند تولید کننده

برند تولیدکننده، به عنوان یکی از عوامل ظریف اما قابل‌توجه، می‌تواند بر روی قیمت میلگرد و تیرآهن اثر بگذارد. دلایل تاثیر برند بر قیمت میلگرد و تیرآهن عبارت‌اند از:

  • کیفیت: برندهای معتبر و شناخته‌شده، به طور کلی از مواد اولیه مرغوب‌تر و تکنولوژی‌های نوین‌تر در تولید میلگرد و تیرآهن استفاده می‌کنند. کیفیت بالاتر، به طور مستقیم قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد

  • خدمات: برندهای معتبر، خدمات پس از فروش بهتری مانند ضمانت کیفیت و تعویض محصول ارائه می‌دهند. ارائه خدمات پس از فروش، جزو هزینه‌های تولید محسوب شده و قیمت نهایی را افزایش می‌دهد

  • شهرت: برندهای معروف و شناخته‌شده، به دلیل سابقه درخشان و اعتماد مشتریان، معمولا محصولات خود را با قیمت نسبتا بالاتر به فروش می‌رسانند



کیفیت ساخت

کیفیت ساخت، نقشی کلیدی در تعیین قیمت میلگرد و تیرآهن ایفا می‌کند. شاخص‌های تعیین‌کننده کیفیت میلگرد و تیرآهن عبارت‌اند از:

  • مشخصات ظاهری: عاری بودن از ترک، خمیدگی، زنگ‌زدگی و سایر عیوب ظاهری

  • مشخصات مکانیکی: شامل مقاومت کششی، مقاومت تسلیم، انعطاف‌پذیری و سایر خواص مکانیکی

  • مشخصات شیمیایی: ترکیب شیمیایی و عیار عناصر مختلف در میلگرد و تیرآهن

  • استانداردهای تولید: انطباق با استانداردهای ملی و بین‌المللی، مانند استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 3132  و استاندارد DIN آلمان

 میلگرد و تیرآهن با کیفیت بالا، از مواد اولیه مرغوب‌تر و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین‌تر تولید می‌شود. به همین دلیل، قیمت تمام‌شده این محصولات بیشتر خواهد بود.

میلگرد و تیرآهن با کیفیت پایین، ممکن است از مواد اولیه نامرغوب و با استفاده از روش‌های تولید سنتی و غیراستاندارد تولید شده باشد. قیمت تمام شده این محصولات پایین‌تر است، اما در درازمدت به دلیل خرابی و استهلاک زودهنگام، هزینه‌های بیشتری را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند.

خرید میلگرد و تیرآهن از مهد فولاد

مهد فولاد به عنوان یکی از فعالان شناخته‌شده در صنعت فولاد ایران، امکان خرید میلگرد و تیرآهن را به صورت آنلاین و حضوری برای مشتریان خود فراهم کرده است. از مزایای خرید میلگرد و تیرآهن از مهد فولاد می‌توان به تنوع محصولات، قیمت مناسب، کیفیت بالا، خدمات پس از فروش و ارسال سریع اشاره کرد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت مهد فولاد با محصولات این فروشگاه آشنا شوید و نسبت به خرید و اطلاع از قیمت انواع محصولات از جمله قیمت تیرآهن ، قیمت میلگرد و... از کارشناسان این مجموعه مشاوره دریافت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی