تیتر امروز

غلامحسین کرباسچی: قالیبافی‌ها هیچ وقت به جلیلی رای نمی‌دادند/ پزشکیان باید درباره رفع فیلترینگ،حصر و طرح نور مصمم باشد/ اگر آن ۱۰ درصد در دور دوم نمی‌آمدند باز هم پزشکیان برنده بود
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با شهردار سابق تهران

غلامحسین کرباسچی: قالیبافی‌ها هیچ وقت به جلیلی رای نمی‌دادند/ پزشکیان باید درباره رفع فیلترینگ،حصر و طرح نور مصمم باشد/ اگر آن ۱۰ درصد در دور دوم نمی‌آمدند باز هم پزشکیان برنده بود

جامعه پلاس در یکی دیگر از سلسله گفت‌وگو‌های خود به سراغ یک فعال سیاسی اصلاح طلب با پیشینه تصدی پست شهرداری و مدیرمسوول کنونی روزنامه هم میهن رفت. مهمان این برنامه غلامحسین کرباسچی بود.
اسراییل و تصمیم جدی برای جنگ با ایران/ محمد میرموسوی؛ فوت به دلیل سکته!/ نتانیاهو در تسخیر اعتراضات
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اسراییل و تصمیم جدی برای جنگ با ایران/ محمد میرموسوی؛ فوت به دلیل سکته!/ نتانیاهو در تسخیر اعتراضات

این بیست و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
خبر‌هایی مبنی بر دست‌درازی دوباره به جنگل‌های شمال کشور منتشر شده است

«الیمالات» زیر تیغ

روزنامه پیام ما در گزارشی درباره دست‌درازی دوباره به جنگل‌های شمال کشور نوشت: از فروردین‌ماه امسال و روز‌های تعطیل نوروز که ماجرای قطع بیش از چهار هزار اصله درخت در الیمالات نور توسط پیمانکار «مجموعه گردشگری سد الیمالات» خبری شد، تاکنون این منطقه روی خوش به خود ندیده است.

کد خبر: ۱۷۱۵۲۷
۱۲:۳۹ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

«الیمالات» زیر تیغ

دیدارنیوز: در روز‌های اخیر باز هم خبر انتقال سازه‌های سنگین توسط پیمانکار به این نقطۀ جنگلی آمد و بعد هم نیروی یگان حفاظت شهرستان نور و سرپرست ادارۀ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری از توقف فعالیت آن‌ها خبر دادند؛ هرچند این مداخله و توقف فعالیت به‌موقع نبود و این ادارات بعد از جنجالی‌شدن ماجرا در فضای مجازی، وارد عمل شدند.

درعین‌حال گزارش‌هایی از برخورد با فعالان محیط‌زیست منطقه در روز‌های اخیر نیز به گوش می‌رسد. فعالان می‌گویند حالا که «محمد کریمی» دادستان مرکز مازندران که از افراد خوش‌نام و حامی محیط‌زیست بود از این سمت کنار رفته، راه برای تخریب هم بیش از پیش باز است. کریمی در فروردین‌ماه امسال، ضمن بازدید از منطقه، در حکمی بخش پارکینگ و باجۀ غیرقانونی دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات را پلمب و با مسببان قطع درختان برخورد کرده و از آن‌ها خسارت گرفته بود.

تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، روز شنبه دهم شهریورماه، نشان از ورود سازه‌های فلزی در بخشی از عرصۀ خارج از محدودۀ سد الیمالات که پیش‌تر توسط سرمایه‌گذار تخریب شده بود داد، بعد از انتشار این تصاویر توسط فعالان محلی، ادارۀ کل منابع طبیعی وارد عمل شد و «موسی مقیمی‌مهر» سرپرست ادارۀ کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: «روز شنبه – ۱۰ شهریور – بلافاصله پس از دریافت گزارش مبنی‌بر آغازبه‌کار سرمایه‌گذار منطقۀ گردشگری الیمالات در عرصه‌های خارج از محدودۀ سد، یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان به منطقه اعزام شدند و خودم هم باتوجه‌به اهمیت و حساسیت موضوع، در منطقه حضور یافتم. حدود ۸۰ متر مربع را برای استقرار سازه‌های پیش‌ساخته در ورودی مجموعه تخریب کرده بودند که با ورود نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، از ادامۀ فعالیت جلوگیری و سازه‌های واردشده به محوطه نیز خارج شد.»

حضور این اداره، اما به‌موقع نبود. چنانچه «الهام فریدونی» فعال محیط‌زیست منطقه دراین‌باره نوشت: «با کدام ورود به‌هنگام یگان حفاظت، تخریب متوقف شد؟ این ورود کجایش به‌هنگام بود؟ اینکه به قول خودتان در فضای مجازی پخش شد و بعد از اطلاع عموم وارد شدید، به‌هنگام بود؟ شما اگر قصدتان حفاظت بود و دغدغۀ منابع طبیعی را داشتید که نمی‌گذاشتید بار دیگر پای متجاوزان به الیمالات برسد؛ چه رسد به اینکه دست به نابودی جنگل بزنند! ۱۲۰۰ نیرو در قالب طرح حفاظت و صیانت فقط در حوزۀ این ادارۀ کل به کار گرفته‌اید؛ یعنی یک نیرو از این ۱۲۰۰ نفر را نمی‌توانستید بگذارید تا حواسش به فعالیت این متخلف باشد؟»

یکی از دلایل این اتفاقات به گفتۀ بسیاری از فعالان، تغییر دادستان استان است. او در فروردین‌ماه امسال و بعد از جنجالی‌شدن ماجرای الیمالات، گفته بود: «انسداد آب‌راهه‌های طبیعی با فعل و ترک فعل، خود موجب تخریب انفال و بروز خسارت به بیت‌المال شده؛ برای همین تخلفات پروندۀ کیفری تشکیل شده که پس از تفهیم اتهام متهمان، پرونده برای رسیدگی به دادسرای مرکز استان ارسال خواهد شد.» برداشتن او از این سمت در روز‌های اخیر، واکنش‌های بسیاری را در میان فعالان محیط‌زیست این استان به دنبال داشت. آن‌ها کریمی را فردی همراه محیط‌زیست می‌دانستند که حالا برداشتن او از این سمت، یعنی بازگذاشتن دست متخلفان.

فریدونی هم در این زمینه نوشته: «وقتی شنیدم کریمی دادستان مازندران تغییر کرد، به خود گفتم مازندران قلب جنگل‌های هیرکانی، زین پس روزگارش سخت‌تر خواهد شد، اما حتی یک روز هم امان ندادند.»

«حنیف‌رضا گلزار» کنشگر محیط‌زیست و کارشناس ارشد خاک و آب هم دراین‌باره به «سلامت نیوز» گفته: «انتظار می‌رفت عرصۀ پاک‌تراشی و تصرف‌شدۀ جنگلی، در این بازۀ زمانی از متجاوزان باز پس گرفته می‌شد، ولی نه‌تن‌ها این‌گونه نشد، که درست در زمانی که دادستان شجاع و مردمی مازندران تودیع شد، متجاوزان با انتقال حجم زیادی آهن‌آلات به عرصۀ تصرفی، تصمیم به برپایی غرفه یا اتاقک‌های فلزی داشتند؛ هرچند خوشبختانه با ورود به‌موقع یگان حفاظت منابع طبیعی، از ادامۀ کار جلوگیری شد، ولی هیچ تضمینی برای بسته‌شدن این پرونده و بیرون‌کردن متجاوزین از عرصه وجود ندارد.»

به باور گلزار، پافشاری بر این تخلف و تداوم تجاوز به عرصۀ ملی، بدون تردید بدون چراغ سبز مقامات محلی امکان‌پذیر نیست و ضروری است تا استاندار مازندران با حضور قاطع و به‌موقع، تا پیش از پیگیری موضوع در سطح ملی از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد، ضمن آزادسازی عرصۀ اشغالی، دربارۀ مختومه‌شدن این پرونده اقدام فوری کند.

«شینا انصاری» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با اشاره به انتشار اخباری مبنی‌بر تخریب جنگل‌های الیمالات، از پیگیری ویژۀ سازمان محیط‌زیست دربارۀ این موضوع خبر داد و در توییتی نوشت: «خبر نگران‌کنندۀ تخریب جنگل‌های الیمالات به دستم رسید. همکارانم در ادارۀ کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، موضوع را پیگیری کرده‌اند. این منطقه جزو مناطق چهارگانۀ تحت حفاظت سازمان نیست. امیدوارم سازمان منابع طبیعی، با حساسیت مسئله را بررسی کند؛ ما هم به صورت ویژه موضوع را پیگیری می‌کنیم.»

حالا باید دید در روز‌های آینده، وضعیت این منطقه چه خواهد شد و سازمان منابع طبیعی و ادارۀ کل منابع طبیعی استان، آیا با کمک دستگاه قضا، واکنش درخور به این متخلف خواهند داد یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی