تیتر امروز

شادی گمشده در قیطریه
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی

شادی گمشده در قیطریه

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی خواندنی از نشست کانون «زندگی و فرهنگ» با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران (گروه صلح) با موضوع «پدیدارشناسی بحران معنا در زیست جهان انسان ایرانی» در تالار...
اقتصاد ایران و افزایش عجیب قیمت‌ها

سایه سنگین قیمت‌ها؛ کدام دهک‌ فشار بیشتری تحمل می‌کند؟

طبق گزارش یک رسانه اقتصادی، آمار‌ها نشان می‌دهد دهک دهم بالاترین و دهک اول پایین‌ترین تورم سالانه را در ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

کد خبر: ۱۷۱۲۴۷
۱۸:۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۳

سایه سنگین قیمت‌ها روی سر کدام دهک است؟

دیدارنیوز: طبق آخرین آمار‌ها از شاخص قیمت مصرف‌کننده، تورم سالانه کل کشور در مرداد امسال برابر با ۳۴.۸ درصد برآورد شده است. با این‌حال مقدار تورم در دهک‌های هزینه‌ای متفاوت است. در واقع هر چه از دهک اول به سمت دهک‌های بالاتر حرکت کنیم، تورم افزایش می‌یابد. براین اساس تورم دهک دهم بالاترین و دهک اول پایین‌ترین در مرداد امسال به ثبت رسیده است.

دلیل این امر را می‌توان در تورم اقلام خوراکی، غیرخوراکی و خدمات جستجو کرد. در ماه‌های اخیر تورم خوراکی‌ها کمتر از غیرخوراکی‌ها و خدمات برآورد شده است. بنابراین؛ چون ضریب اهمیت خوراکی‌ها در سبد دهک‌های پایین بیشتر است این گروه‌ها تورم کمتری نسبت به دهک‌های بالاتر تجربه کرده‌اند.

سایه سنگین قیمت‌ها روی سر کدام دهک است؟

مفهوم دهک‌های هزینه‌ای

دهک‌های هزینه‌ای به گروه‌بندی‌های آماری از خانوار‌ها بر اساس سطح مخارج آن‌ها اشاره دارد. این دهک‌ها به‌طور معمول به ۱۰ بخش مساوی تقسیم می‌شوند که هر یک شامل ۱۰ درصد از کل خانوار‌های جامعه است. این گروه‌بندی‌ها به تحلیل بهتر توزیع درآمد و وضعیت اقتصادی خانوار‌ها کمک می‌کنند.

هر دهک از کم‌درآمدترین (دهک اول) تا پردرآمدترین (دهک دهم) طبقه‌بندی می‌شود. معمولا خانوار‌هایی که در دهک‌های پایین‌تر قرار دارند، هزینه‌های خود را بیشتر صرف اقلام خوراکی می‌کنند. در مقابل، خانوار‌های دهک‌های بالاتر هزینه‌های بیشتری را صرف اقلام غیرخوراکی و خدمات می‌کنند.

مقایسه تورم سالانه بین دهک‌ها

آخرین گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده در مرداد امسال نشان از آن دارد که تورم سالانه دهک اول در ماه گذشته معادل ۳۱.۱ درصد بود. به بیان دقیق‌تر، نسبت میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده ۱۲ ماهه منتهی به مرداد امسال به میانگین ۱۲ ماه منتهی به ماه مشابه در سال گذشته برابر ۳۱.۱ درصد ثبت شده است.

این در حالی است که تورم سالانه دهک دهم در این ماه ۳۵.۶ درصد محاسبه شده است. فاصله ۴.۵ واحد درصدی تورم این دو دهک نشان از تفاوت سبد مصرفی دو گروه است. همچنین تورم دهک هفتم نیز برابر با تورم کل کشور و معادل ۳۴.۸ درصد بود. به عبارت دیگر، ۶ دهک ابتدایی جامعه تورمی پایین‌تر از تورم کل کشور و دهک‌های هشتم، نهم و دهم تورمی بالاتر از تورم کل کشور تجربه کرده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی