تیتر امروز

علیرضا خوشبخت: دولت پزشکیان ظهور یک ائتلاف سیاسی جدید در ایران است/ همه نیرو‌های سیاسی در شرایط جدید سردرگم هستند
تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با دیدار مطرح کرد:

علیرضا خوشبخت: دولت پزشکیان ظهور یک ائتلاف سیاسی جدید در ایران است/ همه نیرو‌های سیاسی در شرایط جدید سردرگم هستند

معرفی کابینه مسعود پزشکیان و رای اعتماد مجلس به همه وزرای او در هفته‌های اخیر نظر افکار عمومی وتحلیگران مسائل سیاسی را به شدت جلب کرده است و بحث و گفتگو‌ها در مورد دولت پزشکیان و مسیر پیش روی...
پیاده روی اربعین را نباید تبدیل به مانور یک نظام حکومتی کرد/
در چهاردهمین گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه، استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

پیاده روی اربعین را نباید تبدیل به مانور یک نظام حکومتی کرد/"حسین" الگو است نه منجی

 در چهاردهمین برنامه دیدار اندیشه باجحت الاسلام عبدالرحیم سلیمانی اردستانی استاد دانشگاه و حوزه، محقق و قرآن پژوه درباره "جایگاه مناسک در دینداری و آسیب شناسی آن" گفت‌وگو کردیم.
حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی مطرح کرد

تیم اقتصادی دولت همسو نیست/ رویکرد پزشکیان و عراقچی باید متفاوت باشد

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی معتقد است که تیم اقتصادی دولت چهاردهم همسو نیست و پزشکیان و عراقچی، رئیس‌جمهور و وزیرخارجه کشورمان باید رویکرد متفاوتی با دنیا داشته باشند و آن را نشان دهند.

کد خبر: ۱۷۱۰۳۴
۱۰:۵۵ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳

حاج اسماعیلی: تیم اقتصادی دولت همسو نیست

دیدارنیوز: حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی معتقد است با اینکه دولت تشکیل شده، اما بخش عمده‌ای از معاونین و مدیران هنوز انتخاب نشده اند و انتخاب درست و همسوی این افراد با دولت، در ابتدای کار می‌تواند تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.

تیم دولت پزشکیان با رای اعتماد صدرصدی کابینه وزرا، تقریبا تکمیل شده است و فقط مانده معاونین و مدیران این مجموعه‌ها. تیم اقتصادی دولت از همان روز‌های انتخابات با آمدن طیب نیا، عبده تبریزی و میدری شماء کلی خود را نشان داد و حالا با رفتن همتی به وزارت اقتصاد، میدری به وزارت کار، ادامه کار فرزین در بانک مرکزی تا به اینجای کار، تیم اقتصادی دولت چهاردهم مشخص شده است، تیمی که به عقیده حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی، اصلا همسو نیستند.

حاج اسماعیلی در گفتگو با رویداد۲۴ معتقد است بعد از انتخاب معاونین و مدیران همسو و مناسب، دولت باید به سمت تثبیت قیمت‌ها برود.

مهمترین بخش‌های این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

*دولت هنوز درصدد ارزیابی‌هایی است که بتواند تسلط لازم را بر امور پیدا کند و خیلی زود است بخواهیم فکر کنیم قبل از آنکه مدیران و معاونین مشخص شوند، دولت می‌تواند برنامه خاصی را پیگیری کند.

*به نظرم خود تشکیل دولت اگر با یک آرامش و جهت‌گیری درست باشد، تاثیرات روانی آن بیشتر خواهد بود تا اینکه اقداماتی که ظرف یک ماه تا سه ماه انجام شود.

*اگر دولت بتواند تاکید مجددی بر قول و وعده‌هایی که به مردم داده برای پاسخگویی، پیگیری، برای شنیدن صدای مردم و انجام کارها، این می‌تواند اثر مثبت و خوبی در روز‌ها و ماه‌های اولیه شروع دولت داشته باشد.

*مسئول دولت یعنی پزشکیان و در عین حال وزرای مختلفی که مستقیما با امور مردم در ارتباط هستند، بتوانند تاکید مجددی بر شعار‌های رئیس‌جمهور داشته باشند و اعلام کنند که ما در این راستا حرکت خواهیم کرد.

*مردم انتظار دارند دولت به وعده‌هایش عمل کند و نرود دنبال شرایطی که مشکلات را کاهش ندهد و مباحثی که در دولت‌های دیگر مطرح شده است.

*تاکید بر وعده‌های پزشکیان در دوران انتخابات، موضوع مهمی است که در روز‌های اولیه شروع دولت باید مجدد روی آن تاکید شود تا اعتماد و امید مردم به دولت شکل جدی تری به خود بگیرد.

*موضوع بعدی ثبات قیمت‌ها است. چون اقتصاد ما یک اقتصاد فعالی نیست و خدماتی است، آن چیزی که بیشتر از هرچیزی می‌تواند در کارنامه دولت موثر باشد این است که رضایت مردم جلب شود و بتوانند نیازهایشان را به راحتی تامین کنند. در چندسال گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم شکل گرفته هستیم، دولت باید در این رابطه ثبات ایجاد کند.

*این ثبات حداقل باید تا پایان سال ادامه داشته باشد چرا که دولت در ۵ الی ۶ ماه اولیه، امکان اینکه بتواند طرح و برنامه خاصی را اجرا کند، برایش وجود ندارد. قانون بودجه هم در پایان سال گذشته بسته شده و امکان اصلاح و بازنگری آن نیست، از همین رو کاری که دولت می‌تواند بکند ایجاد ثبات، کنترل قیمت‌ها و اشراف بر امور است.

*نکته اثر گذار بعدی این است با اینکه دولت تشکیل شده، اما به صورت رسمی رویکردش در تعامل با دنیا را نشان نداده است. درست است که برخی از وزرای خارجه کشور‌های مختلف با عراقچی تماس گرفتند، اما خود عراقچی و پزشکیان باید رویکرد متفاوتشان را برای همکاری با دنیا نشان دهند، رویکردی که نگاهش حل مشکلات و گفتگو است. خصوصا اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم.

*رویکرد دولت در مواجه با اتفاقات بیرونی می‌تواند صریح و شفاف باشد تا بخشی از این تنش‌ها را بتواند مدیریت کند.

*دولت باید از طریق سازمان برنامه بتواند کارهایش را پیگیری کند، یعنی تسلط لازم را بر میزان بودجه و تخصیص آن باید بتواند اجرا کند، چرا که بسیاری از نهاد‌ها به صورت جلو جلو به خاطر ارتباط خاصی که با حاکمیت دارند، بودجه را می‌گیرند و دولت دستش خالی می‌شود.

*اگر دولت بتواند سازمان برنامه و بودجه را به درستی مدیریت کند، همین منابعی که برای امسال در نظر گرفته شده، بتواند به صورت عملیاتی تخصیص پیدا کند. چرا که نیازمند ابن هستیم نیاز‌های اولیه مردم را تامین کنیم. اگر بودجه به سمت کار‌های دیگر برود، دربخش‌های مورد نیاز بر کمبود مواجه می‌شویم و تولیدکنندگان به دلیل مشکلاتی که برای تولید مواد اولیه دارند، سراغ افزایش قیمت بروند.

*تخصیص منابع اعتباری از طریق سازمان برنامه و بودجه باید از برنامه‌های اولیت دار دولت باشد تا کنترل کند که منابع به درستی هزینه شود.

*در مورد بانک مرکزی هم دولت باید صریحا اعلام موضع کند که تیم فعلی قراراست حفظ شود یا تغییری صورت می‌گیرد. چون وقتی هماهنگ لازم میان وزارت اقتصاد و خود بانک مرکزی نباشد، ممکن است مسیر تورم را تشدید کند، از همین رو خیلی سریعتر تکلیف بانک مرکزی هم مشخص شود.

*دولت در بخش اقتصاد یک تیم هم راستا و هماهنگ را انتخاب نکرده است، پزشکیان به قول خودش یک دولت وفاق را شکل داده است. بسیاری از افرادی که الان در دولت به کار گرفته شدند، به لحاظ فکری و سیاسی ۱۸۰ درجه باهم تفاوت دارند، از همین رو این تفاوت در نگاه کاری، در بین وزرای دولت وجود دارد. واقعیت است دولت با اینکار تلاش داشته تا تنش‌ها در داخل کشور را کاهش دهد و یک فرایند ملی برای همکاری ایجاد کند که خب تا به اینجا خوب است.

*اگر رویکرد پزشکیان برنامه همه وزرا قرار نگیرد، ما دچار مشکل می‌شویم، چرا که قصد دولت این است که بر اساس برنامه‌های بلند مدت و در عین حال برنامه‌هایی که سیاست اصلی کشور است از جمله کنترل تورم، پیش رود اگر این نباشد قطعا ما در کشور دچار مشکل خواهیم شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی