تیتر امروز

مصطفی کواکبیان: پزشکیان، مشکل فیلترینگ را حل می‌کند/ دولت سایه بگوید منابع مالی‌‌اش از کجا تامین می‌شود/عدم مشارکت ۵۱ درصدی، یعنی بی‌اعتمادی به نظام
گفت‌وگوی دیدار با دبیرکل حزب مردم‌سالاری در روز تائید صلاحیت وزرا

مصطفی کواکبیان: پزشکیان، مشکل فیلترینگ را حل می‌کند/ دولت سایه بگوید منابع مالی‌‌اش از کجا تامین می‌شود/عدم مشارکت ۵۱ درصدی، یعنی بی‌اعتمادی به نظام

دیدارنیوز در روزی که همه وزرای پزشکیان منتظر رای اعتماد بودند، گفت‌وگویی را با مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری انجام داد که دیدنی است؛ او پیش بینی کرد همه وزرا رای اعتماد می‌گیرند.
داور نمایشگر نداشت!

گاف جدید از VAR ایرانی در بازی استقلال

شنیده می‌شود در جریان بازی تیم‌های ملوان و استقلال، نمایشگری در کنار زمین برای داور وسط وجود نداشته است و کوپال ناظمی قادر نبوده صحنه‌های مشکوک را خودش بازبینی کند.

کد خبر: ۱۷۰۹۴۳
۱۷:۵۱ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

وار

دیدارنیوز: دیدار تیم‌های استقلال و ملوان در حالی برگزار شده که شنیده می‌شود در کنار زمین نمایشگری برای نشان دادن صحنه‌های مشکوک به داور وجود نداشته است.

به نظر می‌رسید با شکسته شدن طلسم حضور VAR در فوتبال ایران، شاهد کاهش محسوس اعتراضات و حواشی مربوط به داوری باشیم، اما زهی خیال باطل. طلسم مذکور شکسته شد، اما نه به آن کیفیت و شکل‌وشمایلی که در نقاط مختلف جهان دیده بودیم. به عبارتی دیگر شاهد چهره جدیدی از کمک‌داور ویدیویی در فوتبال ایران بودیم که کم‌ترین شباهت را به این تکنولوژی داشت و همراه با کاستی‌های فراوان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی ارائه شد.

ناعدالتی بزرگ در حق حداقل هشت تیم!

در لیگ بیست‌وچهارم و تا پایان هفته دوم تنها پنج بازی با حضور VAR برگزار شده و هرکدام با حواشی زیادی روبرو بوده است. در وهله نخست باید به ناعدالتی صورت گرفته اشاره داشته باشیم. تاکنون تنها تیم‌های پرسپولیس و استقلال، در هر ۲ بازی‌شان از این تکنولوژی استفاده شده و مجموعا هشت تیم تجربه بازی در کنار این سیستم نصیب‌شان شده است و الباقی تیم‌ها از داشتن آن محروم بوده‌اند. در هفته نخست ۲ مسابقه به انجام رسیده در اراک (پرسپولیس- ذوب‌آهن) و قزوین (شمس آذر- استقلال) با کمک‌داور ویدیویی بود و در هفته دوم نیز سه دیدار تراکتور-پرسپولیس، آلومینیوم- نساجی و استقلال- ملوان با این تکنولوژی برگزار شد.

VAR با تصاویر تلویزیونی!

عجیب‌ترین نکته در رابطه با VAR مورد استفاده در لیگ برتر ایران، تصاویری بوده که در اتاق VAR و همچنین روی نمایشگر داور در کنار زمین پخش شده است. جایی که مشاهده کردیم کمک‌داوران ویدیویی و داور وسط با همان تصاویری صحنه‌های مشکوک را بازبینی می‌کنند که از تلویزیون برای بینندگان پخش شده است و خبری از زوایای جدیدی که مختص دوربین‌های تکنولوژی VAR است، نیست. این مساله باعث شد تا تصمیمات اتخاذ شده در دیدار‌های مذکور همچنان شک‌وشبهات زیادی از خود بر جای بگذارند و حتی مرتکب اشتباهات تاثیرگذاری بشوند. در نقاط مختلف جهان هم دیده‌ایم که VAR میزان اشتباهات داوری را کاملا از بین نمی‌برد، اما صحنه‌های مشکوکی که در ۲ هفته نخست لیگ برتر دیدیم، مشخصا با حضور دوربین‌های بیش‌تر و ارائه تصاویر از زوایای جدیدتر، می‌توانست منجر به تصمیم‌های درست شود.

داور بازی استقلال و ملوان نمی‌توانست صحنه‌ها بازبینی کند!

ماجرا، اما به کمبود دستگاه‌های VAR و تعداد دوربین‌های استفاده شده، ختم نمی‌شود و در هفته دوم شاهد اتفاق عجیب‌تری رخ داد. شنیده می‌شود در جریان بازی تیم‌های ملوان و استقلال، نمایشگری در کنار زمین برای داور وسط وجود نداشته است و کوپال ناظمی قادر نبوده صحنه‌های مشکوک را خودش بازبینی کند. البته که هر ۲ تصمیم او درباره پنالتی مورد تایید اتاق VAR قرار گرفت و نیازی به حضورش در کنار زمین نبود، اما اگر هم موعود بنیادی‌فر و همکارانش در اتاق VAR از او درخواست می‌کردند تا صحنه را بازبینی کند، چنین امکانی برایش فراهم نبود و مانیتوری در کنار زمین برای پخش تصاویر وجود نداشت.

این اتفاق عجیب هنوز به تایید رسمی نرسیده، اما اگر این‌طور باشد، شاهد وجه جدیدی از گاف‌های مسئولان برگزاری مسابقات لیگ برتر بوده‌ایم. در حال حاضر تنها ۲ دستگاه VAR در دسترس فدراسیون فوتبال است و دستگاه استفاده شده در مسابقه استقلال- ملوان، همان دستگاهی بوده که شب قبل در تبریز وجود داشت. در بازی تراکتور و پرسپولیس، دیدیم که وحید کاظمی برای بازبینی صحنه اخراج سروش رفیعی به نمایشگر کنار زمین مراجعه کرد، اما گویا مسابقه استقلال- ملوان فاقد نمایشگر در کنار زمین بوده است.

باید دید چه زمانی می‌توانیم VAR را به صورت استاندارد و برای تمام بازی‌های لیگ برتر داشته باشیم. فعلا همه‌چیز در بدوی‌ترین شکل ممکن قرار دارد و اگر خودمان را با کلمات و یک اتاق چند متری فریب ندهیم، باید اذعان کنیم VAR هنوز به فوتبال ایران نیامده و ما شاهد ویدیوچکی نیم‌بند در لیگ بیست‌وچهارم هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی