تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گام به گام با کاروان حسینی (گام دوازدهم)

حسین شهید در سایه حسین بدلی/ رقابت متن یک اندیشه با حواشی خودش!

حسین جعفری در ادامه یادداشت‌‌های خود و تحلیلی بر چرایی واقعه عاشورا، به رقابت متن یک اندیشه با حواشی خودش پرداخته است که در دیدارنیوز می‌بینید و می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۰۹۱۶
۱۴:۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

حسین شهید در سایه حسین بدلی/ رقابت متن یک اندیشه با حواشی خودش!

دیدار اندیشه _ حسین جعفری: اگر در سال شصت و یک هجری کوفیانی از امام دعوت کردند و امام و اهل بیت را به شهادت رسانده و به اسارت بردند، اما در سده ۱۴۰۰ هجری؛ این شیعیانند که او را دعوت به حضور می‌کنند، ولی با مرابطه با بدلِ حسین، حسینِ واقعی را به مذبح نادیده گرفتن می‌برند و شهید می‌کنند.

چرا چنین شده؟ چون شیعه جز در سده‌های اخیر نتوانسته بدلیل جور و ستم حاکمان بطور علنی خود را تبیین و تبلیغ کند و وقتی نشود نظرات و عقاید را منتشر و در معرض نقد و قضاوت عمومی قرار داد، آن عقیده و فکر، زیر زمینی می‌شود و گرفتار انواع غلو‌ها و خرافه‌ها می‌گردد.

فکر و اندیشه‌های مخفی شده که از نقد دور نگه داشته می‌شوند دچار دو عارضه‌ی مهم می‌شوند:

اول آنکه برای حفظ و نگهداری مومنانِ به خود، ناچار خواهند بود برای مروجانِ اصلی خود کرامات و معجزه بتراشند و برای آنان مقام قدسی قائل شود تا بدین طریق طرفداران خود را متقاعد سازند که اگرچه الان قدرتی ندارند و مجبورند مخفیانه به تبلیغ مرام عقیده، دین و گرایشات سیاسی خود بپردازند، اما یقین داشته باشند رستگار واقعی فقط آنانند و دلیلش هم کرامات اولیاء آنهاست.

زیر زمینی شدن اندیشه و عدم قرار گرفتن در برابر نقد مخالفین باعث می‌شود که اینان بجای استدلال بر درستی عقیده خود، کرامات و معجزات و مظلومیت را دلیل درستی خود بدانند!

عارضه‌ی دوم هم آن است که مجبورند برای حفظ انسجام درونی طرفداران و مومنانِ به خود، به انجام مناسک و اعمالی روی آورند که در اساسِ دین و عقیده‌ی آنان وجود نداشته (و یا حداقل نسبت به آن بی تفاوت است)،  اما بدلیل آنکه از سوی منابع قدرت رسمی اجازه ندارند علنی سلوک کنند لذا این اعمال و سلوکِ جدید نیز در معرض نقد و بررسی قرار نمی‌گیرد و بدون وجود ناظر عقلایی، تقویت و استوار می‌شود.

پس از مدتی آنقدر این سلوک و رفتار که قرار بود در نقش محافظ از گوهر اصلی ایفای نقش نماید؛ چنان اهمیت می‌یابد که حاشیه به جای متن می‌نشیند و متن از اساس فراموش می‌شود! و شوربختانه حتی سخن گفتن از متن انحراف تلقی می‌شود و اینگونه می‌شود که متن یک اندیشه، رقیب خود تلقی می‌شود!

ادامه این مطلب را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی