تیتر امروز

۷ خوان ۷ تپه با اسماعیل بخشی
گفت‌وگوی دیدارنیوز با یک فعال کارگری

۷ خوان ۷ تپه با اسماعیل بخشی

اسماعیل بخشی فعال کارگری پس از سالها سکوت، مهمان ویژه برنامه‌ای در دیدارنیوز بود و به پرسش های ما در مورد تجربیات و فعالیت های خود پاسخ گفت.
مهدی پازوکی: دلیل اعتراضات گسترده مردم، تبعیض و نبود عدالت است/ اولویت مسعود پزشکیان و دولتش باید اصلاح ریل سیاست خارجی باشد
گفت و گوی دیدار با یک اقتصاددان

مهدی پازوکی: دلیل اعتراضات گسترده مردم، تبعیض و نبود عدالت است/ اولویت مسعود پزشکیان و دولتش باید اصلاح ریل سیاست خارجی باشد

برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه بود. در این برنامه به مشکلات اساسی پیش روی دولت آقای پزشکیان پرداخته شد که در ادامه می‌بینید و می‌شنوید.
گام به گام با کاروان حسینی (گام دهم)

امام با شهادتش به دنبال چه بود؟ قدرتِ مطلقه‌ بی‌نظارت نداریم!

حسین جعفری در دهمین یادداشت خود به مهمترین، اصلی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه شهادت امام حسین(ع) پرداخته است که در دیدارنیوز می‌بینید و می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۰۸۴۹
۱۸:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

امام با شهادتش به دنبال چه بود؟ قدرتِ مطلقه‌ بی‌نظارت نداریم!

دیدار اندیشه _ حسین جعفری: گفته می‌شود امام حسین با عدم بیعت با یزید و به قیمت در آغوش گرفتن مرگ، کاخ‌های ستم نابود، اسلام بیمه و از انحرافی عظیم در اسلام جلوگیری شده؛ سوال مقدر عینی این است:

آن انحراف بزرگ چه بود و نتیجه عینی جلوگیری از آن انحراف عظیم چه شد؟

آیا نحوه‌ی انتخاب خلیفه را درست کرد؟ آیا آنچه بعد‌ها محقق شد از سقوط بنی سفیان و کسب قدرت بنی مروان گرفته تا در سال‌های بعد و به قدرت رسیدن خلفای عباسی، همان نتیجه‌ی مطلوب اقدام امام حسین برای بر گرداندن حق اهل بیت بود؟

کدام کاخ ستم ویران شد و بجایش کاخ عدالت بنا نهاده شد، در حالی که می‌دانیم کاخ‌های ستم بعدی بزرگتر بود!

براستی نتیجه شهادت در عرصه عینی اجتماع چه بود؟

بنظر مهمترین نتیجه‌ی فوری و عینی ایستادگی حسین بن علی در برابر بیعت اجباری با فردی، چون یزید و قبول همه‌ی مخاطرات مقاومت و پذیرش شهادت برای تن ندادن به ننگ و عارِ مشروعیت بخشی به یزید؛ آن بود که همه بدانند، "حاکم و مبسوط الید بودن و یا، ولی امر مسلمین شدن و قدرت مطلقه داشتن؛ دلیلی بر حق بودن و اطاعت نیست و همگان می‌باید اعمال و رفتار حاکم و و لی امر مسلمین را نیز با " حق" بسنجند و اگر تخطی از حق دارد در برابرش بایستند!

مهمترین، اصلی‌ترین و فوری‌ترین نتیجه شهادت امام حسین، تقدس زدایی از حاکمیتِ مدعی دین و شرع و اثبات حقِ نظارت مردمی بر قدرت مطلقه حاکم است.

به باور من، نتیجه عملی، عینی و فوری شهادت امام این بود که در همان روز‌های نخست شهادت و در کاخ کوفه و پس از آن در کاخ یزید و سپس در مکه و مدینه، شمشیر انتقاد بر قدرت مطلقه‌ی حاکم مدعی جانشینی خدا، کشیده شد و تقدس دینی حاکم زدوده شد. از آن پس دیگر کسی نمی‌تواند ظلم‌ها و اعمال مستبدانه‌ی خود را با توجیهات دینی رنگ تقدس بخشد و از مردم اطاعت مطلق بخواهد و خود را نماینده خدا معرفی کند.

کار بزرگ و اثر شهادت امام حسین آن است که کسی نمی‌تواند برای خود قدرت مطلقه قائل شود، چون برای خود سمتِ نمایندگیِ خدا و ائمه قائل است.

ادامه این مطلب را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی