تیتر امروز

مهدی پازوکی: دلیل اعتراضات گسترده مردم، تبعیض و نبود عدالت است/ اولویت مسعود پزشکیان و دولتش باید اصلاح ریل سیاست خارجی باشد
گفت و گوی دیدار با یک اقتصاددان

مهدی پازوکی: دلیل اعتراضات گسترده مردم، تبعیض و نبود عدالت است/ اولویت مسعود پزشکیان و دولتش باید اصلاح ریل سیاست خارجی باشد

برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه بود. در این برنامه به مشکلات اساسی پیش روی دولت آقای پزشکیان پرداخته شد که در ادامه می‌بینید و می‌شنوید.
جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران

این بیست و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گسترش اعتراضات پرستاران به تهران، گیلان و کرمانشاه

پرستاران شیراز تا آبان به مسوولان مهلت داده‌اند

اعتراض پرستاران در ایران به دلیل وضعیت بد معیشتی همچنان ادامه دارد و چند شهر از جمله تهران و کرمانشاه هم به آن پیوسته‌اند. در شیراز، پرستاران تا آبان به مسوولان مهلت داده‌اند.

کد خبر: ۱۷۰۷۹۲
۱۸:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

پرستاران شیراز تا ۱۷ آبان به مسوولان مهلت داده‌اند

دیدارنیوز _ استان فارس: اضافه‌کاری پرستاران باید ۱۰۰ هزار تومان باشد، اما در شیراز این مبلغ بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان متغیر است.

اعتراضات پرستاران رو به گسترش است. همان‌طور که طی روز‌های گذشته شهر‌ها و استان‌های البرز، مشهد، اراک، اصفهان، یاسوج، خوزستان و جهرم شاهد این اعتراضات بودند امروز پرستاران تهران، کرمانشاه و گیلان نیز به این تجمع‌های اعتراضی پیوستند.

اعتصابات و اعتراضات پرستاران همچنان ادامه دارد هرچند در شیراز مسئولان توانستند با صدور بیانه و دادن وعده‌هایی مبنی بر رفع مشکلات پرستاران تا آبان‌ماه آن‌ها را به سر کار بازگردانند، اما به گفته بسیاری از این پرستاران، اولین عامل بازگشت به کار آن‌ها نگرانی‌ای بود که برای بیماران و سلامت آن‌ها داشتند. همان‌طور که بسیاری از اعتراضات پرستاران و خواسته‌هایشان به‌نوعی بهبود بخشیدن به وضعیت خدمات درمانی و ارائه بهترین خدمات به بیماران است. همان مساله‌ای که عموماً برای مسئولان بیمارستانی تنها به شکل انجام وظیفه و پر کردن فرم‌های نظارتی بیماران اهمیت دارد، اما برای پرستاران انجام تمامی وظایف و البته رسیدگی به وضعیت بیماران از اهمیت برخوردار است، به طوری که راه‌های بهبود آن‌ها هموارتر شود.

گسترش دامنه اعتراضات به شهر‌های دیگر

اما برخلاف شیراز که پرستاران بالاخره بعد از روز‌ها اعتصاب و اعتراض به سر شیفت‌های خود بازگشته‌اند، دامنه این اعتراضات به شهر‌های دیگر هم کشیده شده است؛ چنان‌که طی روز‌های گذشته شهر‌ها و استان‌های البرز، مشهد، اراک، اصفهان، یاسوج، خوزستان و جهرم شاهد این اعتراضات بودند امروز پرستاران تهران، کرمانشاه و گیلان نیز به این تجمع‌های اعتراضی پیوستند. مساله اینجاست که تاثیر ادامه این روند تا چه حد می‌تواند بر کیفیت خدمات درمانی و روند درمان بیماران تاثیرگذار باشد و این تاثیرات چقدر برای مسئولان از درجه اهمیت برخوردار است.

اعتراضات صنفی را سیاسی و پرستاران را تهدید می‌کنند

یکی از فعالان صنفی حوزه پرستاری در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه مسئولان به جای اینکه به حرف‌ها و مطالبات پرستاران توجه کنند و سعی در رفع آن داشته باشند، هر اعتراضی را سیاسی می‌کنند و زبان به تهدید پرستاران می‌گشایند. بسیاری از پرستارانی که برای احقاق حقوق خود اعتراض می‌کنند یا تعلیق می‌شوند یا تبعید می‌شوند یا به مدت ۶ ماه یک‌هشتم از حقوق‌شان را کم می‌کنند.»

بهرام-ک ادامه می‌دهد: «بیش از ۱۷ سال است که پرستاران منتظر اجرایی شدن قوانین مربوط به کارانه و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و البته تامین نیروی لازم برای بیمارستان‌ها هستند، اما متاسفانه همه چیز در حد وعده‌هایی که هیچ‌وقت اجرا نشده‌اند باقی مانده است.»

او توضیح می‌دهد: «خبر خودکشی پزشکان همیشه در تیتر اخبار است در حالی که آمار خودکشی پرستاران خیلی بیشتر است و در این میان کسی از این موضوع حرفی نمی‌زند. مشکلات معیشتی، فشار کاری و رفتار غیرانسانی مترون‌های بیمارستان باعث می‌شود خیلی از پرستاران مرگ را به ادامه کار و زندگی ترجیح بدهند.»

بهرام در پایان صحبت‌هایش می‌گوید، کسانی که از مهاجرت پرستاران گلایه می‌کنند بهتر است یک بار هم که شده از پشت میز ریاست خود بلند شوند و سری به بیمارستان‌ها بزنند تا از نزدیک با مشکلات و مصائب پرستاران آشنا شوند و ببینند آیا خودشان می‌توانند در چنین شرایطی به کار ادامه دهند.

اعتراضات پرستاران شیراز از ۱۴۰۱ شروع شد

فرشید زارعی پرستار و یکی دیگر از فعالان صنفی دراین‌باره می‌گوید: «اعتراضات جدی ما از آذر ۱۴۰۱ آغاز شد، قبل از آن هم بود، اما همیشه با تهدید و ارعاب پرستاران را به کار بازمی‌گرداندند. در آن تاریخ ما بیانیه‌ای صادر کردیم و مطالبات خود را به مسئولان گفتیم. از ما زمان خواستند و قرار بود تا بهمن‌ماه همان سال به مشکلات رسیدگی شود، اما از آن تاریخ تاکنون هیچ اقدام عملی‌ای که صورت نگرفته هیچ، قوانین سخت‌گیرانه‌تر بیشتری وضع کرده‌اند.»

او می‌افزاید: «بعد از این مساله حق تاخیر ما که ۱۵ دقیقه بود حذف شد و اگر کسی تاخیر داشت، از حقوقش کم می‌شد. از طرف دیگر اگر کسی فراموش می‌کرد ساعت بزند تا ۲ بار در ماه بخشوده می‌شد، اما بعد از اعتراضات ما در سال ۱۴۰۱ این حق را برداشتند و اگر پرستاری فراموش می‌کرد ساعت بزند، از حقوقش کم می‌شد.»

اضافه‌کاری پرستاران باید ۱۰۰ هزار تومان باشد

این پرستار در ادامه به مبلغ اضافه‌کاری اجباری پرستاران اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «حداقل مبلغی که باید برای اضافه‌کاری اجباری پرستاران در نظر گرفته شود ۱۰۰ هزار تومان است، اما در شیراز این مبلغ بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان متغیر است. مثلاً در تهران این مبلغ ۲۵ هزار تومان است. این در حالی است که ما با تورم روزافزون مواجه هستیم و پرستاران با این دریافتی‌های ناچیز نمی‌توانند معیشت خود را تامین کنند.»

پرستاران باید از سیطره هیات امنا خارج شوند

فرشید زارعی با اشاره به تاثیر تصمیمات هیات امنا بر درآمد پرستاران می‌گوید: «هیات امنا یعنی جمع پزشکانی که همه‌چیز را برای پرستاران زیاد می‌دانند. ما در این هیات حتی یک نماینده هم نداریم. در هیات امنا تصمیم می‌گیرند حق مسکن ۲۰۰ هزار تومانی پرستاران را به ۱۲۰ هزار تومان کاهش دهند. در هیات امنا تصمیم می‌گیرند مبلغ مصوبه دولت برای هدیه روز پرستار را که یک میلیون تومان است به ۵۰۰ هزار تومان کاهش دهند و تازه از این مبلغ مالیات هم کم می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «هدیه روز پرستار سال گذشته یک میلیون تومان بود، اما به ما با احتساب مالیات کم‌شده تنها ۴۲۰ هزار تومان پرداخت کردند و از سال گذشته تاکنون هم قول داده‌اند بقیه این مبلغ را به حساب ما می‌ریزند، اما روز پرستار امسال در راه است و از پرداخت سال پیش هنوز خبری نیست.»

رفتار خارج از عرف پزشکان و مترون‌های بیمارستان هم مشکل دیگری است

این پرستار و فعال صنفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رفتار برخی از پزشکان و مترون‌های بیمارستان با پرستاران اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه بار‌ها دراین‌باره اعلام اعتراض کرده‌ایم، اما هیچ‌کس پاسخ نمی‌دهد. مترونی را که به دلیل رفتار‌های پرخاشگرانه و توهین‌آمیز و اعتراض پرستاران از بیمارستان رجایی اخراج شده به بیمارستان نمازی آورده‌اند.»

زارعی اضافه می‌کند: «رفتار‌های بد این مترون باعث شد دوتا از پرستاران جوان ما که یکی از آن‌ها به‌تازگی هم ازدواج کرده بود دست به خودکشی بزنند و جان خود را از دست بدهند. در تمام استان فارس هم پرستاران و هم مسئولان بهداشت و درمان از این وضعیت باخبر هستند، اما هرچه به رفتار‌های ناشایست این فرد اعتراض می‌کنیم کسی پیگیری نمی‌کند. جالب است که از دو مرکز اخراج شده و حالا در بیمارستان نمازی به کار گرفته شده و باعث مرگ پرستاران شده است.»

تبعیض در پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران

این فعال صنفی در ادامه به بحث فوق‌العاده خاص پرستاران که قرار بود مانند دیگر کارمندان دولتی با ضریب ۳ حساب شود می‌پردازد و توضیح می‌دهد: «ابتدا این ضریب را به ۲ تقلیل دادند بعد از آن گفتند، چون اعتبار نداریم ضریب یک پرداخت می‌کنیم و در نهایت قرار بر نیم درصد شد، اما به این وعده هم عمل نکردند و آن را به ۰.۴ درصد کاهش دادند؛ مثلاً در اراک ضریب یک می‌دهند، اما در شیراز همین ۰.۴ درصد را می‌دهند. چرا باید چنین تبعیضی در بین بیمارستان‌ها جریان داشته باشد؟»

کسر مالیات از حقوق زیر ۱۵ میلیون پرستاران

فرشید زارعی در پایان به بحث کسر مالیات از حقوق پرستاران اشاره می‌کند و می‌گوید: «چرا برخلاف قانون که در آن قید شده دریافتی زیر ۱۵ میلیون تومان مشمول مالیات نمی‌شود از حقوق ۱۳ تا ۱۴ میلیونی پرستار مالیات کم می‌کنند، اما از دریافتی و کارانه و... پزشکان هیچ مالیاتی کسر نمی‌شود و آن‌ها معاف از مالیات هستند در حالی که چندصد برابر ما دریافتی دارند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی