تیتر امروز

هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ میرزایی: رئیس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد
امروز در مجلس شورای اسلامی (بروز رسانی می‌شود)

هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ میرزایی: رئیس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

امروز (سه‌شنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که علاوه بر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی...
جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران

این بیست و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان
گفت و گوی دیدار در جامعه پلاس با وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی

هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان "دولت سایه" نداریم

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به سراغ یک چهره قدیمی سیاسی اصلاح طلب رفت و در گفتگو با مصطفی هاشمی طبا، وزیر دولت میرحسین موسوی و معاون رئیس جمهور دولت آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی انتخابات...
حضور وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس

سیمایی‌صراف: دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نخواهند بود/ حرف نسل Z را بفهمیم

سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

کد خبر: ۱۷۰۶۹۱
۱۰:۲۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

سیمایی‌صراف:

دیدارنیوز: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم، گفت: گفتمان این دوره آموزش عالی گفتمان مسئولیت اجتماعی است.

حسین سیمایی صراف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراث دار خوبی باشم.

وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل کشور و حوزه‌های انتخابیه هستند و چالش‌های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بستر‌های قانونی خوبی برای رفع برخی چالش‌ها ایجاد کردند که نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.

وی بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

سیمایی صراف با بیان اینکه احترام به علم جز احترام به عالم میسر نیست، گفت: کرامت استاد و دانشجو اقتضا می‌کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.

وی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان مخالف گفت: گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره چالش‌ها بسیار کارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های بهره بردار مشاهده نمی‌شود. در حوزه مهارتی ضعیف بوده و مدرک‌های بی مهارت به جامعه تحویل داده و بازار، خریدار فارغ التحصیلان نیست.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعا حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند.

سیمایی صراف افزود: پژوهش‌ها مساله محور نیستند و کتابخانه‌ها پر از پژوهش‌های دانشگاهی است که به جای راه حل برای مسائل کشور تنها باعث ارتقای رتبه می‌شوند. در آینده پژوهی و آینده نگاهی ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب می‌مانیم.

وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیم درصدی دارد تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشور‌های به مراتب کوچک‌تر ۵ درصد است.

سیمایی صراف افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی‌ها ممکن نیست.

وی اضافه کرد: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.

وی ادامه داد: دانشگاه پسا ارتباطات را نمی‌توان با دست فرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرو نیفتیم، اما برای رفع این چالش‌ها چه راهبرد‌ها و چه راهکار‌هایی وجود دارد؟ برای فائق آمدن بر این چالش‌ها اولویت‌های راهبردی وجود دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: محور اول، ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از کشور‌های بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.

سیمایی صراف گفت: از اولویت‌های من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامه‌های درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف می‌شوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحد‌های درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای باید به ۴۰ درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایه‌های انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. همچنین بازنگری در استاندارد‌ها و ارزش‌گذاری‌های حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریت‌های زیر نظام‌های آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.

سیمایی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بوده‌ام. سوابق من نیز اعتدالی بودنم را نشان می‌دهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایش‌های سیاسی بودند، اما با شرط اعتدال و صلاحیت‌های علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امر به معروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره می‌کنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیه السلام برای همه است.

وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: در پایان از نمایندگان که برنامه‌های من را در کمیسیون‌ها هم شنیدند و هم راهنمایی و توصیه کردند سپاسگزارم. از نمایندگانی که در نطق رسمی خود و در مذاکرات حضوری اظهار موافقت کردند سپاسگزارم، از مخالفان هم ممنونم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی