تیتر امروز

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران

این بیست و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان
گفت و گوی دیدار در جامعه پلاس با وزیر صنایع دولت میرحسین موسوی

هاشمی‌طبا: با جلیلی به قهقرا می‌رفتیم/ پزشکیان سهم صدا‌های‌بلند را داد/ نزاع با آمریکا مثل بختک به جان ما افتاده/در قانون اساسی، عنوان "دولت سایه" نداریم

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به سراغ یک چهره قدیمی سیاسی اصلاح طلب رفت و در گفتگو با مصطفی هاشمی طبا، وزیر دولت میرحسین موسوی و معاون رئیس جمهور دولت آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی انتخابات...
جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد

جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

امروز (دوشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر...
امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد

جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

امروز (دوشنبه) در مجلس، ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان در دستورکار است که ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر وزرای پیشنهادی می‌رسد.

کد خبر: ۱۷۰۶۱۰
۰۸:۱۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

.

دیدارنیوز _ سرویس سیاسی: سومین روز و پنجمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان برگزار شد.

جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) دقایقی پیش با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم شروع شد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم می‌پردازند؛ ابتدا خط مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

به نقل از ایسنا، در جلسه علنی امروز ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر وزرای پیشنهادی می‌رسد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می‌شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

با پوشش خبرها و اظهارات نمایندگان موافق و مخالف همراه باشید:

 

ساعت: ۰۸:۱۱/ آغاز روز سوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی

در روز سوم و پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، راه وشهرسازی، صنعت معدن و تجارت بررسی خواهد شد.

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

ساعت: ۰۸:۲۶/ موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خبر داد.

سمیه رفیعی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

ساعت: ۰۹:۳۳/ مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی

«نوری» چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر با طرح پرسش‌هایی درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح نظام بازار گفت: با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته، اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟

برنامه «نوری» چارچوب فکری مناسبی ندارد

احمد بخشایش با ابراز امیدواری از این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با لایه‌های پنهان فساد مقابله کند، گفت: برنامه‌های آقای نوری چارچوب فکری مناسبی ندارد و تنها به کلی‌گویی بسنده کرده که حکایت از این ضرب‌المثل دارد که «سنگ بزرگ علامت نزدن است».

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی مراقب باشد درگیر فساد چای دبش نشود

اسماعیل کوثری گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی کشاورزی، جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد، اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

برنامه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی برای پرداخت پول گندمکاران چیست؟

رحمت الله نوروزی با شااره به جنگ اوکراین و روسیه و مشکلاتی که برای کشاورزی ما و جهان درست کرد، گفت: امروز معیشت به خطر افتاده است. امنیت غذایی به خطر افتاده است. ۵ ساعت یا ۶ ساعت قطعی برق مشکلاتی ایجاد کرده است. پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. چه برنامه‌ای برای این موضوع خواهید داشت؟

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

«نوری قزلجه» مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است

سید ابوالحسن مصطفوی با تأکید بر اینکه نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است، گفت: نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است. او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.

«نوری‌قزلجه» با گوشت و پوست خود مشکلات حوزه کشاورزی را لمس کرده است

حجت الاسلام محمد سبزی تصریح کرد: وقتی به سابقه آقای نوری قزلجه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان در سه دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته و یک دوره نیز معاون اجرایی مجلس و در دوره‌ای جانشین و مشاور وزیر جهاد کشاورزی بوده است؛ او کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است. رسته تخصصی او از هنرستان تا مدارج عالی کشاورزی بوده و مسئولیت‌هایی در حوزه کشوری در زمینه کشاورزی بر عهده داشته است.

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

«نوری» برنامه عملیاتی و منسجمی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی دارد

محمد بیات با بیان اینکه نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلندمدت دارد، افزود: او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

«نوری» فردی باسابقه و تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است

محمد جلالی با بیان اینکه آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی عملکرد موفقی از خود به جای بگذارد، تصریح کرد: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به کارگیری روش‌های نوین دانش بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

ساعت: ۱۰:۱۶/ موافقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با وزیر پیشنهادی دادگستری

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد.

علی آذری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

ساعت: ۱۱:۰۲/ مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری

«رحیمی» برنامه‌ای برای اجرای برخی مواد قانونی ندارد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه برنامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است، گفت که قوه قضاییه گزارشی به مجلس دهد که تاکنون چند لایحه قضایی ارائه کرده و چرا اساسا فقط مجلس شورای اسلامی باید طرح ارائه دهد.

«رحیمی» فکری برای سازمان تعزیرات کند

سلمان اسحاقی با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات، از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست که فکری برای سازمان تعزیرات بکند.

وی با یادآوری وظایف سازمان تعزیرات گفت: ما در شرایط فعلی با گران‌فروشی و قاچاق مواجه هستیم و بازار هرطور که می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند بعد از حذف ارز ترجیحی هم سازمان تعزیرات اجازه افزایش قیمت‌ها را داد.

موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری

اعتماد رئیس قوه قضائیه به رحیمی ملاک ارزشمندی این شخصیت است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی با بیان اینکه «بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، افزود: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است؛ او در انجام تکالیف و تحول در وزارت دادگستری اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است؛ در زمان ایشان صندوق خسارات بیت المال همه خساراتی که باید را پرداخت کرد. همچنین در حوزه تعزیرات، رحیمی در یک اقدام فوری از سران قوا مصوبه‌ای برای اصلاح گرفت و در آن بازه زمانی پر بحران جامعه را مدیریت کرد.

پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرا/ موافقت کمیسیون صنایع مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

ساعت: ۱۲:۰۱/ موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با پیشنهاد تصدی نصیرزاده برای وزارت دفاع

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی عزیز نصیرزاده برای پست وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح موافقت کرد.

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور در صحن مجلس قرائت کرد.

وی گفت که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد تصدی عزیز نصیرزاده برای پست وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح موافقت کردند.

مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع

معیشت نیرو‌های مسلح مورد توجه قرار گیرد

یاسر سلیمانی اظهار کرد: من مخالف آقای نصیرزاده نیستم و افتخار می‌کنم که در کنار شما هم هستم، اما لازم است که چند نکته را بیان کنم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیرو‌های مسلح گفت: باید تمامی توان به کار گرفته شود که نیرو‌های کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنهاب به خاطر مسائل معیشتی به جا‌های دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

رفاه نیرو‌های مسلح مورد توجه قرار گیرد

علی بابایی کارنامی با بیان این‌که وزیر دفاع مرکز ثقل هماهنگی مجلس شورای اسلامی و ارکان نظامی است، اظهار کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند سازی و مردمی سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

وی در پایان خواستار توجه به وضعیت رفاه نیرو‌های مسلح و بازنشستگان و وضعیت مسکن و معیشت نیرو‌های مسلح شد.

زمانبندی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است

سید جلیل میرمحمدی میبدی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در حوزه صنعت و اقتصادی ایرادات جدی وجود دارد

مهدی طغیانی گفت: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیرو‌های مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود.

موافقان وزیر پیشنهادی دفاع

برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی دفاع مطابق اسناد بالادستی است

حیم زارع با اشاره به اینکه آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی‌های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق‌ترین فرمانده بوده اند، یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری‌های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری‌های نو ظهور از جمله برنامه‌های ایشان بوده است. امیدواریم در نهایت کسی به عنوان وزیر معرفی شود که مورد تایید رهبر انقلاب باشد.

نصیرزاده برنامه‌ای هدفمند برای وزارت دفاع دارد

فرهاد طهماسبی داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد و افزود: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیرو‌های مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیرو‌های مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک‌های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه‌های ایشان است.

دیپلماسی دفاعی از برنامه‌های امیر نصیرزاده است

ابراهیم نجفی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزیر پیشنهادی دفاع در مواردی همچون دیپلماسی دفاعی و حوزه رزم موشکی و پدافند هوایی برنامه‌های دقیقی ارائه کرده است.

وزیر پیشنهادی دفاع موفق‌ترین فرمانده ارتش کشور بوده است

سلمان زارع با اشاره به اینکه طراحی و تولید قطعه‌های هواپیما‌های جنگی و مسافربری، از جمله کار‌های حائز اهمیت امیر نصیرزاده بوده است، ادامه داد: ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیما‌های جنگی و مسافربری، از جمله کار‌های حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

 

ساعت: ۱۶:۴۸/ موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

عبدالجلال ایری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون عمران مجلس درباره فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:

مقدمه:

بخش حمل و نقل و ساختمان ۲۰ درصد از تولید ناخالص کشور (GDP) را به خود اختصاص داده است و ترانزیت، بانکرینگ، صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله ظرفیت‌های بالقوه بزرگ در تولید ثروت و تقویت مولفه‌های قدرت و امنیت پایدار از محل نقش آفرینی در عرصه بین‌الملل می‌باشند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این بخش‌ها، نقش اساسی در توسعه کشور و افزایش رفاه و رضایتمندی جامعه و ارتقای مولفه‌های قدرت کشور دارد. البته وزارتخانه مزبور با چالش‌های اساسی مانند ناترازی بودجه عمرانی و آمار بالای طرح‌های نیمه تمام، سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار، آمار بالای کشته در تصادفات جاده‌ای، فرسودگی و کمبود ناوگان و بهره وری پایین حمل و نقل روبرو می‌باشد. این درحالی است که در قوانین برنامه هفتم و سایر قوانین مربوطه تکالیف و اهداف کمی برای رفع این مشکلات تصویب شده است.

با این شرح کمیسیون عمران به عنوان رکن اصلی مجلس شورای اسلامی در حوزه راه و ترابری، مسکن و عمران شهری و روستایی، با حساسیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در تحقق اهداف و اجرای تکالیف قانونی را مورد پایش و مطالبه قرار می‌دهد. اکنون که با انتخاب دکتر پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، سرکار خانم فرزانه صادق‌مال‌وآجرد برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است نتایج بررسی صلاحیت ایشان برای این مسئولیت خطیر و بر اساس شاخص‌های کارشناسی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

۱- طبق استعلام و پاسخ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، خانم فرزانه صادق مال‌وآجرد وزیر محترم پیشنهادی راه و شهرسازی فارغ التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه تهران می‌باشد.

۲- خانم صادق مال‌وآجرد مراتب اداری را از سطح کارشناسی تا معاونت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی طی نموده و عمده فعالیتشان در حوزه شهرسازی بوده است.

۳- در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی، با توجه به گستردگی ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی و نظرات کارشناسی در ضرورت این تفکیک و اصلاح ساختار، خانم صادق‌مال‌وآجرد در جلسات مشترک با کمیسیون عمران نظر کارشناسی خود مبنی بر ضرورت این تفکیک و اراده خود برای پیگیری اجرای آن را اعلام نمود. لازم به ذکر است تفکیک وزارت راه و شهرسازی از اولویت‌های کمیسیون عمران می‌باشد و فرایند قانونی تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

۴- طبق ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت که در اجرای ماده (۲۰۲) و به منظور پشتیبانی کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان انجام می‌شود، برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مال‌وآجرد اهداف کمی «توسعه مسکن» و گذر (ترانزیت) و اقتصاد دریامحور» مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت را پوشش داده است. توصیه می‌گردد بر اساس راهبردها، روش‌ها و نحوه دستیابی به اهداف کمی قانونی، برنامه‌های ایشان برای دوره چهارساله تصدی پست وزارت راه و شهرسازی (در حد امکان به تفکیک سنوات) سنجش پذیر گردد به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آن‌ها به صورت مستمر اقدام نمود. اهم اهداف کمی قانونی که تحقق آن‌ها از تکالیف وزارت راه و شهرسازی و مورد مطالبه جدی و مستمر کمیسیون عمران است و در برنامه تکمیلی وزیر پیشنهادی مورد توجه قرارگرفته به شرح زیر می‌باشد:

شاخص‌های دسترسی به مسکن، کاهش سطح بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، تولید صنعتی ساختمان، احداث حداقل ۴.۵ میلیون واحد مسکن شهری و روستایی و بازسازی حداقل ۵۰۰ هزار واحد بنا‌های بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش مساحت سکونتگاهی کشور، افزایش سالانه حجم ترانزیت، نوسازی ناوگان حمل و نقل، ارتقا سرعت سفر و سیر ریلی، ایجاد بنادر نسل ۳ و بالاتر و بانکرینگ

۵- گرچه در برنامه اولیه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که در شرایط محدودیت زمانی ناشی از موعد قطعی شدن فهرست وزرا و اعلام به مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه گردید، موارد بسیار مهمی مغفول مانده بود، اما خانم فرزانه صادق مال و آجرد بر اساس جلسات متعدد با کمیسیون و ارزیابی کارشناسی معاونت نظارت و با روحیه قابل تقدیر در پذیرش نظرات کارشناسی برای اجرای تکالیف قانونی، طی اصلاحیه ۲۵/ ۵/ ۱۴۰۳ برنامه نهایی خود جهت اداره وزارت راه و شهرسازی را با لحاظ این موارد تکمیل و ارسال نمودند. اکنون برنامه تکمیلی ایشان از نظر پوشش اهداف و تکالیف قانونی در سطح قابل قبول قرار دارد. از موضوع‌های مورد نظر که در برنامه تکمیلی خانم فرزانه صادق مال و آجرد اضافه شده است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

توسعه پارک‌های لجستیک، حمل‌ونقل ترکیبی و بنادر خشک، اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی ملی و پیشران، هاب نمودن کشور در حمل و نقل هوایی، توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی، رقومی سازی طرح‌های جامع و تفصیلی و الکترونیکی نمودن فرایند مجوز‌های معماری و شهرسازی، تامین مالی طرح‌های توسعه مسکن بویژه مسکن محرومین، افزایش سرمایه بانک مسکن، بازنگری شناسنامه فنی، ملکی، تأمین مالی خرید هواپیما، سیر قطار‌های باری به صورت برنامه‌ای، افزایش رقابت‌پذیری ترانزیت از مسیر ایران، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی، جبران خسارات وارد شده به جاده‌ها و تقویت جایگاه بین‌المللی کشور با استفاده از ظرفیت سازمان‌های شانگهای، بریکس، اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون عمران با عنایت به برگزاری جلسات متعدد و استماع توضیحات و تعهدات شفاهی خانم فرزانه صادق‌مال‌وآجرد در تکمیل برنامه ارسالی و توجه به سوابق مرتبط با وزارت راه و شهرسازی و موضع رسمی ایشان مبنی بر ضرورت تفکیک وزارتخانه مذکور و پیگیری آن و نیز تعهد ایشان به تحقق اهداف کمی و تکالیف قانونی، صلاحیت نامبرده را برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تأیید می‌کند.

ساعت: ۱۷:۳۱/ مخالفان وزیر پیشنهادی راه

از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

محمد منان رئیسی با ابراز نگرانی از کارنامه خانم صادق، گفت: در زمان حضور ایشان در وزارت راه، تهران گران‌ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد. چه کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ شورای عالی شهرسازی کشور. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار ۳۶۰ برابر و رشد زمین چند هزار برابر شده است. متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد.

دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید

محمدتقی نقدعلی خطاب به وزیر پیشنهادی راه گفت: خانم صادق دغدغه انبوه سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش شهر‌ها و آماده‌سازی زمین‌ها برای مردم کشور وجود ندارد. از شما می‌خواهیم نسبت به این موارد حتما توضیح بفرمایید.

انتقاد یوسفی از برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مجتبی یوسفی با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من افتخار می‌کنم در چهار سال یا گذشته در مجلس یازدهم ایشان جز مدیران پاکدست دولت بوده است، اما از ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی، او در یک بیست و پنجم آن‌ها مدیریت کرده است. در دوره ۴ ساله شهید رئیسی ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد، اما در زمان ۴ ساله مدیریت خانم صادق ۱۸ هزار هکتار اراضی اضافه شد و در عین اینکه ایشان فرزند شهید، خانمی شریف و دست پاک هستند، در یک سال ۴۰ هزار هکتار اضافه شد. ایشان همچنین در شهرداری تهران مسئولیت داشتند و عملکرد ایشان در حوزه بافت فرسوده مشخص است.

موافقان وزیر پیشنهادی راه

وزیر پیشنهادی راه فردی با تجربه و دارای برنامه است

فرشاد ابراهیم‌پور گفت: وزیر پیشنهادی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیرو‌های فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که چنین ویژگی‌هایی را خانم صادق دارد.

وزیر پیشنهادی راه اهل مبارزه با فساد است

فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است. او بر امور وزارتخانه اشراف دارد، اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

رییس‌جمهور زنی کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرد

فضل الله رنجبر با بیان اینکه رئیس جمهور زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرز‌های کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است.

صادق واردترین فرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است

حسین محمدزاده گفت: خانم صادق با ۲۵ سال تجربه، اشراف کامل به موضوعات مرتبط به حوزه راه و شهرسازی دارد و واردترین فرد برای تصدی این وزارت خانه است.

ساعت: ۱۷:۵۲/ موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

ساعت: ۱۸:۵۸/ مخالفان وزیر پیشنهادی صمت

سابقه حضور اتابک در وزارت صمت صفر یا اندک است

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند؛ اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. دعا می‌کنیم شما مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.

اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم؛ چرا که ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است.

اتابک با وزات صمت آشنا نیست

سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحد‌های جدید و دیگر واحد‌ها در برنامه‌های ایشان هستند، اما منابع محدود هستند و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر صمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند.

اتابک فهم بازرگانی ندارد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم، اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند. در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جناب اتابک ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم.

موافقان وزیر پیشنهادی صمت

اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو، فولاد و مس ایفا کند

جلیل مختار نماینده آبادان در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز دارد که اتابک نشان داده مدیر شایسته‌ای برای این مسئولیت است.

اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می‌کند

مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمومنین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش‌ها و سلایق بهره گرفت. آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می‌کند.

اتابک نیرویی کاربلد است

عبدالحکیم آق ارکاکلی نماینده مردم گنبدکاووس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان موافق گفت: امروز به حق زمان وفاق ملی است، اما دنیا بداند که نه نفس‌های ایران به تلاطم افتاده است و نه کشتی ایران بدون سکاندار است و با تدبیر رهبری هوشمند و فرزانه و همدلی قوای سه گانه و تمام رجل سیاسی و نمایندگان ملت و مردم عزیز ایران قوی‌تر از هر زمانی در مسیر خدمت و سرافرازی قرار خواهد گرفت. اتابک به عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت می‌تواند وارد این وزارتخانه شود.

آیا عزیزی که از دانشگاه میشیگان فوق لیسانس تکنولوژی صنعتی گرفته متوجه نمی‌شود صنعت چیست؟

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت با انتقاد از طرح ادعایی از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه او هیچ آشنایی با صنعت ندارد، گفت: کسی که به خاطر تولید و خودکفایی فولاد که پایه صنایع است در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند آیا از موضوع سر در نمی‌آورند؟ مشکل ما این است که دشمنان ما نخبگان ما را خوب شناختند، اما خود ما آن‌ها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم می‌کنند، اما ما می‌گوییم که ناتوان هستند. اگر قرار است مخالفان ما توانمندی یا ناتوانی وزارتخانه چند تخصصی اظهار نظر کنند آیا خودشان در آن ابعاد تسلط لازم را دارند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی