تیتر امروز

مسعود جان! هر وقت نشستی، پیامک بده
افاضات اضافه

مسعود جان! هر وقت نشستی، پیامک بده

عوام‌الملک در نامه جدید خود به مسعود، رییس بی‌صدای خواص‌الدوله، به پیام یک ناشناس زیر نامه قبلی خود اشاره کرده و نوشته است: لطفا هر وقت سر جایت نشستی اگر زحمتی نبود در حد یک پیامک یک کلمه‌ای...
قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند

این بیستمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی بختیار: ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم/ قطعی برق امروز نتیجه بی‌توجهی مجلس یازدهم است
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم/ قطعی برق امروز نتیجه بی‌توجهی مجلس یازدهم است

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...
درصد بالایی از اهل سنت به پزشکیان رای دادند و منتظرالدوله هستند

رجایی: پزشکیان دستور رفع فیلترینگ و جمع آوری گشت ارشاد را بدهد/ جامعه از رئیس‌جمهور توقع تغییر دارد

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید که جامعه به مسود پزشکیان رای داد چراکه انتظار و توقع تغییر دارد. او گفت:

کد خبر: ۱۷۰۴۵۴
۱۱:۰۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

رجایی

دیدارنیوز: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جامعه از پزشکیان توقع تغییر دارد و حق دارند، بالاخره آنان اگر از عملکرد دولت سیزدهم راضی بودند که به پزشکیان رأی نمی‌دادند.

از همان زمانی که کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان اعلام شد تا به امروز انتقاداتی را متوجه خود ساخته است، چنانچه رئیس دولت چهاردهم، با اشاره به انتقادات از فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.»

در این میان، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، که چندان از کابینه پیشنهادی چهاردهم استقبال نمی‌کند، به خبرآنلاین، گفت: «جامعه از پزشکیان توقع تغییر دارد و حق دارند، بالاخره آنان اگر از عملکرد دولت سیزدهم راضی بودند که به پزشکیان رأی نمی‌دادند. جامعه باید تقسیم‌بندی شود، اما در مجموع افکار عمومی از این کابینه راضی نیست.»

وی همچنین تاکید می‌کند؛ «پزشکیان از مخالفان گشت ارشاد و فیلترینگ بوده است، الآن که دولت در دست او است و افرادی که این کار‌ها را انجام دادند تحت امر ایشان هستند، می‌تواند دستور رفع فیلترینگ و جمع آوری گشت ارشاد را بدهد. جامعه هم باید خویشتن‌داری کرده و به آقای پزشکیان فرصت پخته شدن بدهد.»

مشروح گفت‌وگوی غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در ادامه می‌خوانید؛

* آقای رجایی! طی چند روز گذشته، بالاخره از فهرست وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم رونمایی شد، ارزیابی شما از کابینه پیشنهادی پزشکیان چیست؟

پزشکیان باید با دقت بیشتری کابینه خود را می‌چید، شاید دلیل کناره‌گیری ظریف هم که البته ظاهرا کناره‌گیری هم نبوده است، این است که به رغم همه وقتی که گذاشتند، اما تعداد کسانی که توسط رئیس جمهوری انتخاب شده و از این جدول بیرون آمدند متفاوت است.

نکته دوم هم انتظاراتی از ایشان با توجه به اظهارات خودشان ایجاد شده بود، دولت جدید باید از افکار عمومی حساب بیشتری ببرد، اما منتظر بودیم که یک پاسخ و عکس‌المعلی از سوی ایشان مشاهده کنیم، اما دولت سخنگو ندارد و خود آقای پزشکیان هم نمی‌تواند سخنگو باشد و زیاد صحبت کند.

رئیس جمهور سریعتر سخنگوی دولت را انتخاب کنند و به افکارعمومی پاسخگو باشند

به نظر من، چون اول کار دولت است، این اقدام پذیرفته است، اما دولت ایشان، دولت اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود و تجربه دولت اصلاح‌طلبان پیش روی آقای پزشکیان است. ایشان باید زودتر سخنگوی دولت را انتخاب کنند و پاسخ‌گوی افکار عمومی باشند، زیرا در چند روز گذشته دوتا فیل هوا شد. فیل اول معرفی کابینه‌ای بود که افرادی که پای صندوق آمدند و به آن رأی دادند بوی تغییر را احساس نمی‌کنند، فیل دوم کناره‌گیری ظریف است.

ظریف نبود این اقبال عمومی نصیب پزشکیان نمی‌شد

افکار عمومی تا به اکنون به حال خودش رها شده است و دو مسئله پیش آمده هنوز بی‌پاسخ مانده است. البته شنیده می‌شود که پزشکیان به ظریف گفته بازگردد، اما مسئله ماندن یا نماندن او مسئله دوم و مربوط به دولت است. ظریف در پیروزی پزشکیان نقش بزرگ و بی‌بدیلی داشت. می‌توان گفت اگر ظریف نبود این اقبال عمومی نصیب ایشان نمی‌شد.

معرفی این کابینه به افکار عمومی و کسانی که مشتاقانه اخبار پزشکیان را دنبال می‌کردند، شوک وارد کرد، به خصوص در معرفی وزرای پیشنهادی کشور، آموزش و پرورش، اطلاعات. در حدی که برخی از علاقه‌مندان به پزشکیان پیشنهاد کردند که در قالب نامه‌ای به مجلس آنان را پس بگیرد.

البته ایشان نمی‌تواند از محدودیت‌هایی که در چینش کابینه دارد بگوید، اما ایشان باید یک تفاوت با دیگران داشته باشد و آن این است که به مردم پاسخ بدهد. مردم می‌دانند که دست ایشان در معرفی برخی از گزینه‌ها باز نیست، اما از ایشان سوال خواهند کرد که لازم است همه موارد خود را با حاکمیت هماهنگ کنید که الآن، این هزینه‌ها پای حاکمیت نوشته می‌شود. به طور مثال این که تصور جامعه مبنی بر این باشد که پزشکیان همه موارد را تایید می‌گیرد خوب نیست.

مانعی ندارد که آقای پزشکیان اگر هماهنگ نمی‌کرد مجلس به برخی از گزینه‌ها رأی نمی‌داد، مانعی نداشت و گزینه‌های دیگر معرفی می‌کرد، اما این اتفاق به نفع آقای پزشکیان تمام نشد.

پزشکیان را نباید با برخورد‌های تند و رادیکالی راند و گفت که استعفا بدهید

* از زمان معرفی کابینه تا به اکنون، برخی از سیاسیون از کابینه پیشنهادی تعریف کردند و برخی هم آن را نقد کردند. به نظر شما ناامید ساختن جامعه به لحاظ اجتماعی در شرایط فعلی هزینه زا نیست؟

جامعه از پزشکیان توقع تغییر دارد و حق دارند، بالاخره آنان اگر از عملکرد دولت سیزدهم راضی بودند که به پزشکیان رأی نمی‌دادند. جامعه باید تقسیم‌بندی شود، اما در مجموع افکار عمومی از این کابینه راضی نیست. من پیشنهاد می‌کنم آقای پزشکیان ۳ یا ۴ نفری را که مردم و جامعه آنان را نمی‌پذیرند، تغییر بدهد.

برخی از دولت‌ها هم اینکار را انجام می‌دهند و زمانی که وزیری بخواهد از خود دفاع کند، نامه نوشته و آن را پس می‌گیرد و اتفاق شدنی است؛ بنابراین آقای پزشکیان از این موج بازگشتی که برای ایشان ایجاد شده است استفاده کند و با مردم صحبت کند. اگر ایشان اظهارات من را امروز می‌شنوند، با مردم سخن بگوید، ایشان از زمانی که رأی آوردند جز سخنی که در مجامع عمومی داشتند دیگر صحبتی نکردند و نشست‌خبری بعد از انتخابات هم برگزار نشد.

پزشکیان دستور رفع فیلترینگ و جمع آوری گشت ارشاد را بدهد

ایشان از مخالفان گشت ارشاد و فیلترینگ بوده است، الآن که دولت در دست او است و افرادی که این کار‌ها را انجام دادند تحت امر ایشان هستند، می‌تواند دستور رفع فیلترینگ و جمع آوری گشت ارشاد را بدهد. جامعه هم باید خویشتن‌داری کرده و به پزشکیان فرصت پخته شدن بدهد، به نظر من باید آن را به فال نیک گرفت، زیرا اگر مردم بی‌تفاوت بودند واکنش نشان نمی‌دادند.

پزشکیان را نباید با برخورد‌های تند و رادیکالی راند و گفت که استعفا بدهید یا آبروی ما و نهج‌البلاغه را بردید، این رفتار‌ها در جامعه‌ای که خواهان تغییر است پسندیده نیست. ایشان به دنبال این است کار به نحو احسن و اکمل انجام شود و باید به او فرصت داد. پزشکیان این پیام را از مردم دریافت کرده است که برخی از گزینه‌های معرفی شده مورد اقبال آنان نیست.

اهل سنت منتظرالدوله هستند

* پس شما بر این باور هستید که باید برخی از وزرای پیشنهادی تغییر کنند؟

بله، به نظر من رویکرد‌های نسل جوان کمتر در نظر گرفته شده است، اگر بخواهیم نقدی به وضع موجود کنیم، هم از اقوام درست استفاده نشد و هم از جوانان، همچنین من قرار بود ایشان را ببینم که نشد، اما قرار بود که ۵ وزیر زن معرفی کنید و معنا ندارد که حاکمیت با وزرای زن مخالفت کند.

زن هم یک موجودی شبیه مرد است و تا به الآن ما به خطا رفتیم که آنان را در اقلیت نگه داشتیم. اگر می‌توانستند همان معاون زنان را هم از میان مردان انتخاب می‌کردند، ولی دستشان بسته بود. این تابو باید شکسته شود.

من می‌دانم که مجلس با آنکه ایشان وزرای دیگری معرفی کند مخالفت می‌کرد، اما ایشان باید قدرت چانه‌زنی داشته و وزراتخانه‌های غیر حساس را به اهل سنت می‌داد. درصد بالایی از اهل سنت به پزشکیان رأی دادند و منتظرالدوله هستند. در هر دولتی منتظر هستند که یکی از اهل سنت روی کار بیاید، اما متاسفانه شاهد این اتفاق نیستند.

برای عراقچی مشکل حادی در مجلس ایجاد نمی‌شود

* آقای رجایی! برخی از سیاستمداران و حتی اصولگرایان این نگاه را دارند که دولت وفاق ملی به معنی حضور چهره‌هایی با تفکر و نگاه هم‌سو است و به نوعی خروجی کابینه معرفی شده را دولت مونتاژی و سهامی می‌خوانند. نظر شما در این باره چیست؟

من با نظر دوم موافق هستم، دولت وفاق به معنی جمع‌آوری نیرو‌هایی از حزب‌های مختلف نیست، کسی الآن اعتراض نمی‌کند که چرا اسلامی در سمت خود ابقا شده است، ایشان یک نیروی معتدل است و در هر دولتی چه در بحث وزارت و چه سازمان انرژی اتمی مقبول است، اما در پست‌های حساسی مانند وزارت اطلاعات نیازی نبود که این انتخاب را داشته باشند. به خصوص در وزارت کشور و آموزش و پرورش من اصرار دارم که وزارت خانه معمولی نیستند.

انتخاب وزارت خارجه با رهبری است و فردی از تیم آقای ظریف معرفی شده است. همچنین فکر می‌کنم برای دکتر عراقچی هم مشکل حادی در مجلس ایجاد نمی‌شود. اما آقای پزشکیان باید چانه زنی می‌کرد و با تاخیر و تدبیر بیشتری کار می‌کرد. در وزارت کشور فردی که در ناجا اظهارات تند داشته و مواضع او به آقای قالیباف نزدیک‌تر است، انتخاب شده است. قدرتمندترین وزیری بعد از معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور است و ایشان می‌تواند امثال سردار علایی را انتخاب کند.

پزشکیان باید در جلساتی که با رهبری داشتند، چانه‌زنی می‌کرد

* گفته می‌شود که استعلامات گزینه‌های اول تا سوم پزشکیان منفی اعلام شده است، این مسئله چقدر برای ایشان چالش‌زا بوده است؟

پیه این استعلامات منفی به تن پزشکیان خورده است و خود ایشان هم ردصلاحیت شده بود و رهبری دخالت کرده بودند تا تایید صلاحیت شود. به نظرم ایشان باید در جلساتی که با رهبری داشتند، چانه‌زنی می‌کرد و می‌گفت اگر این افراد نباشند من نمی‌توانم شعارهایم را عملی کنم و ماندم نیمه تشریفاتی است.

توافق رهبری یک بحث است و قدرت چانه‌زنی هم موثر است. ایشان به عنوان رئیس جمهور دارای اختیاراتی است. اختیار ذاتی است و برخواسته از رأی مردم است.

کسی که برای انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بود به طریق اولی نمی‌توانست برای ریاست جمهوری کاندیدا شود. ما نباید فراموش کنیم برخی از سوابقی که نهاد‌های امنیتی برای افراد درست کردند سوابقی مناقشه‌ای است و در گذر زمان اثبات نشده است، عذرخواهی شده است. اکثر کسانی که احضار شدند و حبس رفتند از جناح اصلاح‌طلب نبودند و از آن سمت یک نفر را نمی‌بینید. یعنی در جناح اصولگرا یک نفر هم خطا نکرده است؟

پزشکیان با هماهنگی طیب‌نیا تیم اقتصادی را بسته است

* بخشی از رأی مردم به پزشکیان برای تغییر شرایط اقتصادی بود. تیم اقتصادی که ایشان معرفی کرد، به نظر شما می‌تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند؟

باید منتظر باشیم. ایشان گفته است که از نیرو‌های نخبه دانشگاهی استفاده خواهد کرد، طیب‌نیا هم به عنوان فرد اقتصادی در کنار رئیس جمهوری داریم و پزشکیان باید با هماهنگی او این تیم را بسته باشد. اینکه ایشان گفت حتی از خارج نیرو خواهد آورد هم امیدبخش است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی