تیتر امروز

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

قاسمی فیض‌آبادی: پزشکیان برای وفاق ملی فیلترینگ و گشت ارشاد را جمع کند/ رودینی: بر روی نخبگان اهل سنت خط کشیدند

این بیستمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم
گفت و گوی ویژه دیدار با یکی از اعضای کارگروه انتخاب وزیر نفت

علی بختیار: زنگنه می‌دانست رای نمی‌آورد، نیامد/ ممکن است وزرای اصلاح طلب رای نیاورند/ نخواستم وزیر شوم

دیدارنیوز در روزهایی که بازار گمانه زنی ها برای انتخاب وزراء داغ است، در یک گفت و گوی ویژه خبری آنچه در کارگروه انتخاب وزیر نفت گذشته است را از علی بختیار عضو این کارگروه و نماینده پیشین مجلس...
پالتیکو گزارش داد

بایدن به‌ اوکراین موشک کروز دوربرد می‌دهد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درحال بررسی نحوه ارسال موشک‌های کروز هواپایه دوربرد «ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام» به اوکراین است.

کد خبر: ۱۷۰۴۴۳
۱۹:۵۷ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

بایدن به‌ اوکراین موشک کروز دوربرد می‌دهد

دیدارنیوز: یک نشریه آمریکایی خبر داد رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال ارسال موشک‌های کروز هواپایه دوربرد به اوکراین است.

طبق گزارش نشریه پالتیکو، در صورت ارسال این موشک‌ها به اوکراین، «جنگنده‌های اف-۱۶ تازه تحویل شده به اوکراین از توانمندی بسیار بیشتری برای مقابله با روسیه برخوردار خواهند شد».

این نشریه در ادامه نوشت: «تمایل کاخ سفید برای تحویل موشک هواپایه به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که حمله زمینی موفقیت‌آمیز کی‌یف به اعماق اراضی روسیه در دومین هفته خود قرار دارد.»

منظور پالتیکو از حمله زمینی موفق کی‌یف، نفوذ هفته گذشته اوکراین به منطقه مرزی کورسک در قلمرو روسیه است که به اذعان چندین خبرگزاری آمریکایی همچون «آسوشیتدپرس»، قماری پرمخاطره، بی‌حاصل و نمایشی برای کسب حمایت‌های سیاسی است.

یکی از مقامات دولت بایدن به پالتیکو گفت تاکنون تصمیم نهایی درباره ارسال موشک گرفته نشده، اما دولت در حال بررسی جزئیات پیچیده برای اجرایی کردن این طرح است.

به گفته این مقام که به علت حساسیت موضوع، هویت او فاش نشده است، این جزئیات بررسی «انتقال فناوری‌های حساس و اطمینان از قابلیت جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین برای حمل و پرتاب این موشک هزارکیلویی با کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی» را شامل می‌شود.

تاکنون وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر در مورد مسئله انتقال یا عدم انتقال این موشک با برد ۱۳۰ کیلومتری به اوکراین خودداری کرده است.

«جف یورگنسن» سخنگوی پنتاگون اخیرا گفته است: «ما طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای برآورده کردن الزامات کمک‌های امنیتی اوکراین در نظر می‌گیریم، اما هیچ اطلاعاتی برای ارائه نداریم.»

در گذشته بایدن با ارسال این نوع موشک و دیگر تجهیزات پیشرفته همچون جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین مخالفت می‌کرد، اما برخی از اعضای کنگره و مخالفان سیاسی بایدن، دولت او را به کُند بودن در ارسال تجهیزات «مورد نیاز اوکراین برای مقابله با روسیه» متهم کرده‌اند.

با این حال، پالتیکو نوشت موافقت بایدن با ارسال جنگنده‌های نسل چهارم آمریکایی، تانک‌های آبرامز، موشک‌های کروز، پدافند هوایی پاتریوت و نفربر‌های پیشرفته به اوکراین، ارتش این کشور را به یکی از «قدرتمندترین ارتش‌های اروپا» تبدیل کرده است.

کشور‌های انگشت‌شماری موشک‌های ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام (AGM-۱۵۸ JASSM) در زرادخانه خود دارند.

موشک کروز AGM-۱۵۸ JASSM دارای سرجنگی ۴۵۰ کیلوگرمی است و موشکی پنهانکار است که سطح مقطع بسیار کمی دارد. این موشک دارای سیستم هدایت INS و GPS و در فاز نهایی از هدایت IIR استفاده می‌کند.

طبق گفته ۲ منبع آگاه، پنتاگون در حال گفتگو با مقامات اوکراینی درباره مسائل فنی ارسال این موشک پیشرفته به اوکراین است.

موشک ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام، توسط شرکت «لاکهید مارتین» توسعه داده شد و برای اولین بار در سال‌های ابتدایی قرن جدید استفاده شد.

لهستان، استرالیا و فنلاند این موشک پیشرفته را در اختیار دارند. ژاپن و هلند قرارداد‌هایی را برای خرید این نوت موشک در ماه ژوئیه امضا کردند که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به آن‌ها تحویل داده شوند. آلمان، یونان، رومانی و دانمارک نیز در حال مذاکره برای خرید این موشک هستند.

بر اساس داده‌های پنتاگون، لاکهید مارتین بیش از ۴۱۰۰ فروند موشک ای‌جی‌ام-۱۵۸ جی‌ای‌اس‌اس‌ام را در پیکربندی‌های مختلف به نیروی هوایی آمریکا و متحدانش تحویل داده است. این شرکت با ایجاد یک خط تولید جدید در ایالت «آلاباما»، به دنبال افزایش تولیدات خود است.

از طرفی، طبق گزارش پالتیکو، همچنان محدودیت اعمال شده از سوی کشور‌های غربی علیه اوکراین برای عدم استفاده از تجهیزات غربی در خاک روسیه و علیه مواضع این کشور، مگر در صورت دفاع، محدودیت بزرگی است و درحال ناامید کردن اوکراین است.

برای اولین بار، ماه گذشته، ژنرال «سرگی نایف» فرمانده نیرو‌های مشترک نیرو‌های مسلح اوکراین، در اظهاراتی به احتمال تحویل موشک AGM-۱۵۸ JASSM به اوکراین اشاره کرد و گفت که به همراه جنگنده‌های اف-۱۶، موشک کروز هواپایه با برد ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر نیز به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی