تیتر امروز

آدمیان آزادند و جامعه‌ای که قانون زیاد دارد، جامعه‌ای مریض است/هیچ مدل حکومتی از قرآن و سنت بدست نمی‌آید!
در دوازدهمین برنامه دیدار اندیشه با محمدمنصورنژاد، محقق و دین پژوه مطرح شد:

آدمیان آزادند و جامعه‌ای که قانون زیاد دارد، جامعه‌ای مریض است/هیچ مدل حکومتی از قرآن و سنت بدست نمی‌آید!

در دوازدهمین برنامه دیدار اندیشه با دکتر محمد منصورنژاد دین پژوه، استاد دانشگاه درباره "مقایسه اقتضائات حکمرانی دوران کهن با حکمرانی دوران مدرن" گفتگو کردیم
دیدارنیوز با همکاری انجمن حقوق اساسی برگزار می‌کند

سلسله نشست‌های تخصصی دلایل توسعه نیافتگی در برنامه "معیار"/ قسمت دوم

قسمت نخست سلسله نشست تخصصی دلایل توسعه نیافتگی در برنامه "معیار" هفته گذشته منتشر شد و قسمت دوم این نشست را می توانید ببینید و بخوانید.

کد خبر: ۱۷۰۱۳۴
۱۱:۴۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

سلسله نشست‌های تخصصی دلایل توسعه نیافتگی در برنامه

دیدارنیوزـ گروه اجتماعی: سلسله نشست های تخصصی دیدارنیوز با همکاری انجمن حقوق اساسی به صورت ویژه و تخصصی ضبط و منتشر می شود؛ در  نشست تخصصی دلایل توسعه نیافتگی که در دو قسمت تقدیم شما شده است، دکتر علی اکبر گرجی حقوقدان و متخصص حقوق اساسی ایران و دکتر مهدی پازوکی، استاد دانشگاه و اقتصاددان با اجرای دکتر حسین بیات حقوقدان و عضو هیات مدیره انجمن علمی حقوق اساسی ایران حضور داشتند.

قسمت اول این گفت و گو را می توانید اینجا، ببینید و قسمت دوم را هم می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

در قسمت دوم این نشست این مباحث مطرح شد که با معرفی کابینه‌ی دولت چهاردم به مجلس و عبور احتمالی اکثریت وزاری معرفی شده معرفی شده از فیلتر مجلس وابسته به جریان‌ جبهه پایداری کار سخت و‌ صعب رئیس جمهور برای انجام وعده‌هایی که به مردم داده آغاز می‌شود.

سئوال اساسی اما آن است که آیا پزشکیان بدون جراحی نظام حقوقی ایران قادر با درمان اقتصاد ایران خواهد گشت یا خیر؟ وقتی از نظام حقوقی ایران سخن بمیان می‌آوریم نه اجزاء آن که کلیت نظامی ‌ست که کهنه، کهن، اساطیری، تکلیف مدار ،حق ستیز و ایدئولوژیک است این نظام حقوقی نسبتی با توسعه اقتصادی که علی القاعده باید برگرده اقتصاد بازار، آزادی اراده و صیانت از حقوق بنیادین از جمله شناسایی بی قید و شرط حق بر مالکیت، خصوصی سازی و تکریم حق بر آزادی بیان و عقیده و امثال این‌ها سوار شود نسبتی ندارد.

نظام‌حقوقی ایران کما بیش در همه ابعاد آن وابسته و دلبسته اقتدار مرکزی دولت و دستورگرایی در همه ابعاد زندگی انسانی‌ست.تنها کافی‌ست نیم نگاهی به قانون اساسی ایران بیاندازید تا حجم حجیم و حضور گسترده دولت را به مفهوم حاکمیت در همه‌ی ابعاد زندگی انسان ایرانی مشاهده کنند. عبور از بحران اقتصادی که ایران امروز را در برگرفته جهت با بازسازی نظام مفهوم ساز حقوقی ایران که موتور محرک اصلاحات سیاسی اقتصادی نیز هست امکان پذیر نمی‌شود. در قسمت دوم گفت‌وگو با دکتر علی اکبر گرجی و دکتر مهدی پازوکی به طرح بحث در این حوزه پرداخته‌ایم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی