تیتر امروز

صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل/ واکنش پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه/ لغو پروازها به تل‌آویو
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل/ واکنش پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه/ لغو پروازها به تل‌آویو

این شانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
اندر باب صدای بی‌صدای بی‌صدایان
افاضات اضافه

اندر باب صدای بی‌صدای بی‌صدایان

عوام‌الملک مانند هفته گذشته، بازهم نامه‌ای به مسعود، رییس خواص‌الدوله نوشته و در قسمتی از آن به سن و سال مسوولان جدید اشاره کرده است.
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل/ واکنش پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه/ لغو پروازها به تل‌آویو

این شانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۶۹۶۸۱
۲۳:۵۴ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

حیاتی ۱۶

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با شانزدهمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید

۱/صدور دستور حمله مستقیم به اسرائیل
۲/واکنش رئیس جمهور پزشکیان و معاون اولش به ترور هنیه
۳/لغو پرواز شرکت‌های هوایی بین‌المللی به تل‌آویو
۴/رئیس پنتاگون: از اسرائیل دفاع می‌کنیم
۵/کاهش تولید خودرو در چهار ماه نخست امسال
۶/تبریک پادشاه عربستان به پزشکیان
۷/رسیدن جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

 

ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

مشروح اخبار

 

ترور اسماعیل هنیه و واکنش‌های داخلی و بین المللی

پزشکیان، رییس جمهور در واکنش به ترور رهبر سیاسی حماس در تهران گفت: پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پرقدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

عارف معاون اول رییس جمهور گفت: این اقدام مذبوحانه مبتنی بر اهدافی شوم از جمله بحران‌آفرینی جدید در سطح منطقه و به چالش کشیدن مناسبات منطقه‌یی و بین‌المللی جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی به ویژه در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی بوده است.

خلیل الحیه، عضو دفترسیاسی حماس گفت: ما و حکومت ایران به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم، اما پاسخ سختی به شهادت هنیه خواهیم داد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: پاسخ ترور، عملیات ویژه است؛ اما سخت‌تر و پشیمان‌کننده.

عباس عراقچی که از او بعنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت امور خارجه دولت چهاردهم نام برده می‌شود در ارتباط با ترور اسماعیل هنیه گفت:بدون تردید رژیم اشغالگر تاوان سختی پس خواهد داد و البته به هدف شوم خود برای سد کردن راه دولت در آغاز شروع به‌کار، نخواهد رسید.

نیویورک تایمز در خبری به نقل از ۳ مقام ایرانی اطلاع داد: رهبر ایران در پاسخ به ترور هنیه دستور حمله مستقیم به اسرائیل را صادر کرده است. نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی گزارش داد: از جمله گزینه ها، حمله هماهنگ از إیران، یمن، سوریه و عراق برای دستیابی به حداکثر اثرگذاری است.

رهبران در حال بررسی حمله با پهپاد و موشک به اهداف نظامی در مجاورت تل آویو و حیفا هستند.

باقری کنی خطاب به وزیر امور خارجه عربستان: ایران حق مشروع خود را برای پاسخگویی قاطع به اسراییل اجرا خواهد کرد که برای همیشه پشیمان شود.

در این حال آنتونی بلینکلن وزیر خارجه آمریکا از قطر خواست تا ایران را تحت فشار قرار دهد تا از پاسخگویی خودداری کند مقامات پنتاگون گفته اند: در ۷۲ ساعت آینده ایران و گروه‌های وابسته به آن حمله گسترده‌ای را به اسرائیل انجام خواهند داد.

رحمت الله بیگدلی تحلیلگر سیاسی مهمان این مجله خبری دیدارنیوز است. جناب بیگدلی ترور هنیه به عنوان مهمان ایران چه تاثیری بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان می‌گذارد؟

حیاتی ۱۶

بسیاری از  شرکت‌های هوایی بین‌المللی پرواز‌های خود را به مقصد تل‌آویو لغو کرده‌اند

شرکت آلمانی لوفت‌هانزا و فلای دبی پرواز‌های خود را به مقصد تل آویو لغو کردند. یک پرواز لوفت‌هانزا که از مونیخ به مقصد اسراییل پرواز می‌کرد از بیم اوضاع امنیتی، به جای تل آویو در قبرس فرود آمد و از همانجا به آلمان برگشت.

رئیس پنتاگون: اگر به اسرائیل حمله شود ما در دفاع به آن‌ها کمک می‌کنیم

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا بدون اشاره به ترور اسماعیل هنیه در تهران اعلام کرد اگر اسراییل مورد حمله قرار بگیرد آمریکا به دفاع از آن اقدام خواهد کرد.

وی افزود، ما به حمایت خود از اسرائیل ادامه خواهیم داد، اما برای کاهش تنش از طریق راه‌های دیپلماتیک سخت کار خواهیم کرد.

اوکراین گامی بزرگ به سوی تقویت نیروی هوایی خود برداشت؛ جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین رسیدند

اولین دسته از جنگنده‌های پیشرفته اف_۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین تحویل شد. این جنگنده‌ها که کی‌یف امید زیادی به آن‌ها بسته، قرار است به ارتش اوکراین در مقابله با حملات هوایی و موشکی روسیه کمک کنند.

جنگنده‌های اف-۱۶ به دلیل سرعت، چابکی و توانایی حمل انواع سلاح، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان به شمار می‌روند.

‍ پیام تبربک پادشاه عربستان به پزشکیان

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی پیامی به مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران در رابطه با روابط دوجانبه بین دو کشور ارسال کرد.

در پیام ملک سلمان خطاب به پزشکیان آمده است با تبریکات صمیمانه بخاطر انتخاب جنابعالی به ریاست جمهوری ایران، آرزوی خود را برای ادامه توسعه روابط بین دو کشور و ملت برادر و ادامه هماهنگی و مشورت به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی ابراز می‌دارم.

باز می‌گردیم به مهمترین خبر روز یعنی ترور اسماعیل هنیه...

نتانیاهو: اسرائیل تمامی کسانی را که علیه ما هستند وادار خواهد کرد هزینه سنگینی بپردازند

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: علی‌رغم آنکه «هر هفته» به من گفته می‌شود که جنگ را به پایان برسانم تسلیم فشار‌ها نخواهم شد. از ارتش اسرائیل بابت انجام حمله‌ای که به مرگ «فواد شکر» از فرماندهان حزب‌الله منجر شد تشکر می‌کنم.

نتانیاهو گفت: در روز‌های اخیر ضربات سنگینی را به حماس، انصارالله و حزب‌الله وارد کردیم. ما در کنار یکدیگر به جنگ ادامه می‌دهیم.
هنگامی که بحث تهدید علیه اسرائیل مطرح باشد تل‌آویو برای هر سناریویی آماده است و به هرکس که به ما آسیبی برساند، هزینه سنگینی را تحمیل خواهیم کرد.

کویت استفاده از خاک این کشور برای ترور اسماعیل هنیه را رد کرد

روزنامه الجریده به نقل از منابع دولتی کویت اعلام کرد استفاده از فضای این کشور برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در ایران کذب است.

در باره ترور منجر به شهادت اسماعیل هنیه نظر عبدالرحمن معاشر تحلیلگر سیاسی که مهمان استودیو دیدارنیوز است را جویا می‌شویم: جناب آقای معاشر این حمله تروریستی چه تاثیری بر وضعیت کنونی غزه و موضوع کلان صلح و آتش بس دارد؟

حیاتی ۱۶

اسماعیل هنیه از طریق ردیابی تلفن همراه او توسط اسرائیل شناسایی و ترور شد.

یک کارشناس صداوسیما گفت ترور اسماعیل هنیه در تهران از طریق خط تلفن غیر‌ایرانی او و محافظش صورت گرفته است.

عباس خامه‌یار، کارشناس سیاسی صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی گفت: «نقطه‌یابی» تلفن همراه رهبر سیاسی حماس از طریق تکنولوژی «کار سختی نیست».

حسن روحانی: اسراییل در چنین مقاطعی چالش‌هایی را به وجود می‌آورد تا مانع گشایش‌ها شود

حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور مهمان عزیز ما در این مقطع، همزمان امنیت و ثبات ایران را در آستانه تشکیل دولت جدید هدف گرفته. رژیم غاصب دقیقاً در چنین مقاطعی چالش‌هایی را به وجود می‌آورد تا مانع گشایش‌هایی شود که می‌تواند مسیر پیشرفت ایران و تعاملات سازنده را فراهم کند.

حسن روحانی گفت: راه مقابله با این توطئه، پرهیز از شعار‌های ناصواب و باور به درایت ارکان نظام در هر نوع پاسخ و واکنش است.


کاهش تولید خودرو در چهار ماه نخست امسال

خودروسازان بزرگ کشور در ادامه روند نزولی تولید، چهار ماه امسال را  با افت تیراژ پشت سر گذاشتند. اتفاقی که عوامل اصلی آن کمبود نقدینگی، چالش ارز، قطعی برق و در نهایت خروج خودرو‌های قدیمی و زیان ده است.

وزارت صمت اعلام کرد، سال جاری قرار است یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود یعنی بطور   متوسط ماهی نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو، اما اگر همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، کل تولید سواری خودروسازان بزرگ در انتهای امسال حتی به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد.

ترور هنیه اقدام عمدی نتانیاهو برای جلوگیری از روند مذاکرات است

اسماعیل هنیه و دیگر رهبران فلسطینی سال‌ها در ترکیه و قطر اقامت داشتند. اینکه موساد ترجیح داد هنیه را با در نظر گرفتن تمام پیامد‌های احتمالی‌اش در تهران ترور کند، حامل چه پیامی است؟

یک سناتور آمریکایی گفت که ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، اقدامی عمدی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای مسدود کردن مسیر مذاکرات بود و اشاره کرد که این ترور، نویددهنده «تنش بیشتر» است.

نشریه «پولیتیکو» به نقل از جک رید، رئیس کمیته نیرو‌های مسلح سنا، نوشت این ترور اقدامی عمدی از سوی نتانیاهو برای مسدود کردن مسیر مذاکرات بود و اشاره کرد که این ترور نشان دهنده «تنش بیشتر» است.

ارتباط ما با آقای دکتر احمد کاظمی کارشناس حقوق بین الملل برقرار شده است. جناب دکتر کاظمی ترور منجر به شهادت اسماعیل هنیه رهبری سیاسی حماس از منظر حقوق بین الملل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیاتی ۱۶

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: اسفندیار عبداللهی

فیلمبردار: سجاد باقری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

با تشکر از: رحمت الله بیگدلی، عبدالرحمن معاشر و احمد کاظمی کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی