تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی
گزارش تفصیلی دیدارنیوز؛ معرفی اعضای شورای راهبری تعیین وزرای دولت چهاردهم

شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی

شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، شورایی است که برای انتخابات دقیق تر و حرفه‌ای‌ترِ وزرا کابینه مسعود پزشکیان و روسای سازمان‌های مهم دولتی، تشکیل شده است.
ارزیابی سخنان رهبری در گفتگو با فعالان سیاسی

پیام مثبت برای پزشکیان

اظهارات مثبت رهبر انقلاب درباره مسعود پزشکیان و دولت چهاردهم و درخواست ایشان برای همکاری با دولت جدید و پیروزی و موفقیت آن، واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها داشته است.

کد خبر: ۱۶۹۰۸۹
۱۱:۰۳ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

پیام مثبت برای پزشکیان

دیدارنیوز: روز گذشته نخستین دیدار رهبری با نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد. از نکات جالب توجه این دیدار حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب بود.

او به عنوان نماینده سابق مجلس دوازدهم در این جلسه حاضر شد. محور سخنان رهبری در این دیدار تعامل سازنده مجلس با رئیس‌جمهور منتخب و دولت چهاردهم به‌ویژه در عرصه رای اعتماد به کابینه دولت آینده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار انسجام مجموعه ارکان نظام را نیاز کشور و نظام و مردم دانستند و با اشاره به حضور رئیس‌جمهور منتخب به‌عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار، تاکید کردند: «همچنان‌که همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نیز همکاری با مجالس را سفارش و تأکید کرده‌ام که باید همه به رئیس‌جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.»

ایشان به این نکته هم اشاره کردند که در گذشته کار‌های برخی مجالس مورد پسند مردم نبوده و به همین علت از چشم مردم افتادند: «بنابراین تک‌تک نمایندگان باید رفتار، نطق‌ها، مواضع و عملکرد خود را با توجه به ضرورت پاسخگویی تنظیم کنند.»

این سخنان البته از نظر فعالان سیاسی حاوی پیام حمایت و همراهی رهبری با شخص پزشکیان بود. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در شبکه ایکس در واکنش به این سخنان نوشت: «حمایت مستقیم و کم‌سابقه رهبری از پزشکیان در گفتگو با مجلسی که می‌توانست بزرگترین مانع راه پیشرفت دولت جدید باشد خیلی اتفاق راهگشایی است. اطرافیان آقای پزشکیان و اصولگرایان مدعی این فرصت تاریخی را برای کمک به ایران قدر بدانند.»

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی هم در این رابطه نوشت: «سخنان امروز رهبر انقلاب حفظه‌الله یک سرمایه مهم برای دولت چهاردهم به حساب می‌آید.

حفظ این سرمایه با مطالعه رفتار‌های سرمایه‌سوز همه دولت‌های گذشته و اجتناب از آن‌ها امری ضروری است. هر دولتی برای حل چالش‌های مهم کشور نیازمند حمایت رهبری است.»

روزنامه «هم‌میهن» درباره این اظهار همدلی و حمایت تمام‌قد رهبری از رئیس‌جمهور منتخب و پیام آن به همه جریانات سیاسی و به‌ویژه گروه‌های تندرو با محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم و حقوقدان، سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم گفتگو کرده است.

سیگنال‌های مثبت در سخنان رهبری

پیام مثبت برای پزشکیان

صادقی با پراهمیت خواندن سخنان دیروز رهبری به این موضوع اشاره می‌کند که بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب دکتر پزشکیان که به تغییر جهت‌گیری در قوه مجریه و تحول آن از دولت رئیسی به دولت پزشکیان که مورد حمایت و تایید اصلاح‌طلبان است منجر شد، درخصوص نحوه تعامل حاکمیت -مجموعاً رهبری و سایر قوا به‌ویژه مجلس -بعضاً نگرانی‌هایی وجود داشت و گمانه‌زنی‌هایی هم صورت می‌گرفت: «تقریباً همه منتظر اطلاع از دیدگاه رهبری در این‌باره بودند.

روز گذشته پزشکیان ابتکاری به خرج داد و به‌عنوان یک نماینده مجلس در کنار سایر نمایندگان، در این دیدار حاضر شد. این رفتار هم در مجلس و هم در دیدار با رهبری واکنش‌های جالب و مثبتی را به دنبال داشت و به ایجاد رفتار همدلانه‌ای هم منجر شد.»

او سخنان رهبری را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد: «بعد از آرامش نسبی که بعد از انتخاب دکتر پزشکیان در جامعه و به‌ویژه در فضای اقتصادی ایجاد شد، همه منتظر چگونگی نحوه تعامل رهبری با پزشکیان بودند. روز گذشته سیگنال‌های مثبتی در اظهارات رهبری بود و با تعابیر همدلانه‌ای از پزشکیان یاد کردند. همچنین مجلس را به هماهنگی کامل با هیئت دولت دعوت و تصریح کردند که موفقیت پزشکیان موفقیت همه ماست. این پیامی برای مجلس و به‌ویژه بخشی از آ‌ن بود که مشغول صف‌آرایی در برابر رئیس‌جمهور جدید بودند. رهبری در این پیام مجلس را به هماهنگی و همراهی با دولت فراخواندند. به‌ویژه در خصوص رای اعتماد به کابینه هم تصریح کردند که کابینه باید هرچه زودتر شروع به کار کند و مجلس را دعوت کردند به رای اعتماد به کابینه که در این حوزه شروطی را هم برای کابینه مطرح کردند.»

این نماینده اسبق مجلس معتقد است این اظهارات طلیعه بسیار خوبی برای شروع به کار دولت جدید است که بتواند در فضایی صمیمانه و می‌تواند برای ایده پزشکیان مبنی بر توافق‌سازی، اجماع‌سازی و وحدت ملی کمک بزرگی باشد.

صادقی با اشاره به ترکیب مجلس دوازدهم توضیح می‌دهد: «در انتخاب هیئت رئیسه مجلس جبهه پایداری تنها ۶۰ رای را به دست آورد درحالی‌که قالیباف موفق به اخذ ۱۹۶ رای شد. آرایی که با تعامل نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقلین که شامل پزشکیان هم می‌شد، به دست آمد.

اصولگرایان میانه مانند قالیباف هم درکنار این گروه بودند. در مناظرات هم مشاهده کردیم که پزشکیان و قالیباف متعرض یکدیگر نمی‌شدند و مشخص بود که از قبل توافق نانوشته‌ای از حیث چشم‌انداز احتمالی آینده میان این دونفر وجود دارد. پزشکیان به این موضوع توجه داشت که می‌خواهد با این مجلس تعامل کند. به همین دلیل معتقدم تعامل و همکاری میان طیف مستقلین مجلس که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند و طیف اصولگرایان میانه پیرامون قالیباف در مجلس، نقشی تعیین‌کننده دارد.

فکر می‌کنم با وجود این تعامل و پیام رهبری در سخنان دیروز، پزشکیان در حوزه رای اعتماد به کابینه، با مشکل چندانی مواجه نشود.»

صادقی تاکید می‌کند که پزشکیان در انتخابات هم حامیانی از طیف اصولگرایان داشت که در ستاد‌ها فعال بودند. بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس به‌ویژه در مرحله دوم انتخابات دیدار‌هایی با پزشکیان داشتند: «فکر می‌کنم طیف اصولگرایان رادیکال و جبهه پایداری قاعدتاً اگر مدعی پیروی از رهبری هستند با سخنرانی امروز ایشان باید گارد بسته خود را باز کنند و وارد دوره جدیدی از تعامل میان دو قوه شوند.»

اختلاف‌افکنی بی‌فایده است

پیام مثبت برای پزشکیان

اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز هم می‌گوید: «مقام معظم رهبری در اظهارات خود به خوبی شرایط کشور و جهان را تبیین کردند تا مجلس آگاه باشد که در چه زمان و شرایطی قرار دارد و باید با دولتی که قرار است وزرای خود را به مجلس معرفی کند، چه برخوردی داشته باشد.

ایشان بر این موضوع اهتمام داشتند که اگر پزشکیان در کار خود موفق شود، پیروزی همه است؛ بنابراین باید میان مجلس و دولت همراهی و همدلی وجود داشته باشد تا بتوانند مشکلات را حل و فصل کرده و چهره کشور را آبرومندتر و عزت‌مندانه‌تر کنند.» او تاکید می‌کند که همه مطلعیم که در اولین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۴۰ درصد شرکت کردند و وقتی انتخابات به مرحله دوم رسید ۵۰ درصد در انتخابات مشارکت داشتند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا افزایش مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات نشان می‌دهد اگر با مردم با صداقت و درستی برخورد شود و به آن‌ها اجازه دهیم که به میدان بیایند، حتماً حاضر می‌شوند. تا به حال سابقه نداشته است که در مرحله دوم انتخابات ۱۰ درصد بیش از مرحله اول در انتخابات شرکت کنند. به نظر می‌آید که باید مردم، دولت و مجلس به سخنان مقام معظم رهبری گوش دهند. باید در کشور وحدت، یکپارچگی و کمک به یکدیگر باشد. در طول این ۴۶ سال مشاهده کردیم که بهانه‌گیری، ایجاد اختلاف و بداخلاقی فایده‌ای ندارد. باید به سمت تعاون و تواصل برویم تا چهره کشور تغییر کند.

او تاکید می‌کند که دولت باید همانگونه که رهبری معیار دادند، افراد واجد شرایط را که مورد پذیرش و پسند مجلس باشند معرفی کند. از طرف دیگر نمایندگان مجلس هم باید با درایت و کیاست افراد معرفی‌شده را مورد بررسی قرار داده و درباره آن‌ها تصمیم بگیرند. ضروریست تعامل میان این دو نهاد دوطرفه باشد.

صدای بلند لزوما صدای حق نیست

پیام مثبت برای پزشکیان

«اگر واقعاً به دنبال توسعه سرزمینی هستیم و راهگشایی برای کشور هستیم، چاره‌ای نداریم که در مجلس و دولت، تنش‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.» این باوری است که حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه درباره مسیر پیش روی دولت و مجلس دارد. او بر سوابق رئیس‌جمهور منتخب در مجلس هم تاکید می‌کند: «مسعود پزشکیان فرزند مجلس است. سابقه پنج دوره نمایندگی دارد و ساختار مجلس را کامل می‌شناسد. بر وضعیت جایگاه سیاسی مجلس اشراف دارد. او به عنوان کسی که از مجلس به دولت رفته است، امروز در نخستین روز کاری در پارلمان حاضر شد. من این حضور را به عنوان نشانی از تعامل سازنده او با مجلس در چهارسال آینده تعبیر می‌کنم.

به گفته حسین‌زاده دوره‌ای که پیش رو داریم، می‌تواند دوره شکوفایی و توسعه‌گرایی باشد به شرط اینکه موضوعات حاشیه‌ای و مسائلی که ارتباطی به حل مشکلات و وضعیت کنونی کشور ندارند، در اولویت قرار نگیرند: «امیدوارم با رویکرد پزشکیان و همکاری دولت و مجلس این وفاق شکل بگیرد. امروز کشور با مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی و تامین مالی پروژه‌ها روبه‌روست بنابراین حداقل کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، ایجاد همدلی و وفاق سیاسی است. معتقدم حضور پزشکیان در دولت یک فضای «برد – برد» برای کشور ایجاد می‌کند. امیدوارم بتوانیم این شرایط را قدردان باشیم و با همکاری متقابل در مسیر بهبود شرایط قدم برداریم.»

این را هم می‌گوید که همیشه در دوره‌های مختلف مجلس، تعداد محدودی بودند که صدای بلندی داشتند، اما این صدای بلند الزاماً به معنای صدای حق بودن، نیست: «ما در شرایط لزوم انجام گفت‌وگوی عقلانی، منطقی و علمی با یکدیگر قرار داریم. حتی اگر دو نهاد با یکدیگر به اختلاف بخورند، باید آن را به‌عنوان تفاوت فکری ببینیم و در نهایت هم باید به این تفاوت‌ها احترام بگذاریم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی