تیتر امروز

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

محمد فاضلی: مردم عقب عقب پای صندوق رای رفتند/ ایران ستیزی در آمریکا سود دارد/ ساختار دولت در ایران دچار زوال شده است

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان یکی از چهره های جنجالی دوران انتخابات ریاست جمهوری بود. محمد فاضلی در این گفت و گو حرف هایی تازه زد که می توانید ببینید و بخوانید.
شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی
گزارش تفصیلی دیدارنیوز؛ معرفی اعضای شورای راهبری تعیین وزرای دولت چهاردهم

شورای راهبری پزشکیان؛ سوابق علمی و اجرایی

شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم، شورایی است که برای انتخابات دقیق تر و حرفه‌ای‌ترِ وزرا کابینه مسعود پزشکیان و روسای سازمان‌های مهم دولتی، تشکیل شده است.

فراجا: تیراندازی در عزا و عروسی جرم است

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا اعلام کرد که تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است. این رسم غلط تیراندازی بارها در کشورمان حوادث خونینی برجای گذاشته است.

کد خبر: ۱۶۹۰۸۷
۱۰:۳۴ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

فراجا: تیراندازی در عزا و عروسی جرم است

دیدارنیوز: سخنگوی فراجا با بیان اینکه تیراندازی در مراسم عزا و عروسی جرم است، گفت: رسم غلط تیراندازی را از بُن برکنید.

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در یک یادداشت با اعلام این که بی‌شک یکی از مهمترین جلوه‌های بصری ناامنی در یک جامعه، صحنه تیراندازی در میان جمعیت است، آورده است: البته این معضلی عمومی در دنیاست و حتی در برخی کشور‌ها منجر به فجایع تلخی شده، به عنوان مثال در آمریکا به چنین رفتارِ مجرمانه‌ای mass shooting می‌گویند.

"مَس شوتینگ" یا تیراندازی بی هدف به قصد آزار و یا حتی در برخی مواقع به قصد جشن، شادی و سرور است که بحرانی فراگیر در جوامع پیشرفته است و مشابه چنین رفتار‌هایی در برخی نقاط کشور، معضلی تاریخی است که عمدتا به بهانه جشن و شادی و تاحدی در عزاداری‌ها رخ می‌دهد. اما با توجه به سابقه مدنیت چندین هزارساله ایرانیان، از مردم عزیزمان انتظار می‌رود این رسم غلط و دلهره‌آور را از بُن برکنند.

برخی از این تیراندازی‌ها که حتی با سلاح‌های شکاری مجاز، به صورت شلیک هوایی صورت گرفته و به ظاهر کم خطر است، اما علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان به ویژه کودکان، باعث اخلال امنیتی در روند پرواز فرودگاه‌ها و گا‌ها باعث لغو برخی از پرواز‌ها می‌شود.

تاسف‌آورتر اینکه اعلام کنم از سال ۱۴۰۱ تا کنون ۳۵ تن از شهروندان عزیزمان را در همین تیراندازی‌های نامتعارفِ رعب‌آور از دست‌داده‌ایم و ده‌ها تن نیز نقص عضو شده‌اند که بسیار دل خراش است.

پلیس همواره در این مقوله مهم نگاه پیشگیرانه و هشداری داشته و با بسیج امکانات تحت اختیار خود نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی اقدام و طی دو دهه اخیر تلاش نموده تا از فضیلت بی‌منطق چنین کاری کاسته و به قبح آن بیافزاید.

با وجود تلاش پلیس و برگزاری برنامه‌های آموزشی در نقاط حادثه خیز و ایجاد پویش‌های متنوع در قالب‌هایی، چون "تیربَس" یا " تفنگ بَس"؛ کماکان میزانِ و حجم تیراندازی‌های بی هدف در مراسمات بالا بوده و قربانیان زیادی می‌گیرد؛ گا‌ها آمار‌ها بیش از ۳ هزار مورد تیراندازیِ سالیانه در مراسمات مختلف است.

هر چند در جوامع هدفی که عمدتا قربانی چنین رفتار نابخردانه‌ای هستند؛ ورود آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت و آموزش عالی به همراه سَمَن‌ها بیشترین بازدهی را خواهد داشت، اما چند نکته حائز اهمیت را از یاد نبریم.

در قوانین کشور ما در اختیار داشتن و استفاده از سلاح گرم ممنوع و جرم است و مالکان و صاحبان سلاح‌های شکاریِ مجاز نیز خود را در قِبال این وسیله خطرزا مسئول بدانند.

تدبیر و سیاست‌های پلیس در مواجهه با این جرمِ مشهود، غیرقابل اغماض است وقطعا و حتما با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز برخورد قانونی صورت می‌گیرد و اگر افرادی به صورت داوطلبانه سلاح‌ها و فشنگ‌های غیرمجاز خود را تحویل نمایند از ارفاق قانونی برخوردار می‌شوند و پایان سخن، مشارکت آگاهانه مردم می‌تواند سنت‌های زیبا و مفرحِ ایرانی- اسلامی را جایگزین این رسم خطرآفرین کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی