تیتر امروز

کامران طالبی: دولت نمی‌تواند بیش از حد، حقوق کارگران را بالا ببرد و این دلیل دارد...
گفت‌وگوی دیدارنیوز با کامران طالبی کارشناس اقتصادی

کامران طالبی: دولت نمی‌تواند بیش از حد، حقوق کارگران را بالا ببرد و این دلیل دارد...

کامران طالبی تحلیلگر اقتصادی و محقق حقوق کارگران، در گفت‌وگو با دیدارنیوز از زوایای جدید و انتقادی به موضوع حقوق کارگران و مکانیسم و پروسه سالیانه تعیین حقوق و دستمزد کارگران در شورای عالی کار...
آقای علیرضا! تا آخر می‌مانی؟
افاضات اضافه

آقای علیرضا! تا آخر می‌مانی؟

عوام الملک در هفته‌ای که گذشت همه اتفاقات کشور و خارج از آن را زیر ذره‌بین برده و درباره جدل بین خواص‌البلد تهران نوشته: نرجس از عملکرد علیرضا انتقاد کرد و باعث شد طرفداران علیرضا ناراحت بشوند....

دولت چهاردهم، مسئولیت‌ها و تکالیف متقابل مردم و دولت

علی دارابی، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یادداشتی به مسئولیت ها و تکالیف متقابل مردم و دولت اشاره کرده است.

کد خبر: ۱۶۸۹۷۷
۱۵:۲۷ - ۳۰ تير ۱۴۰۳

 

دولت چهاردهم، مسئولیت‌ها و تکالیف متقابل مردم و دولت

 

دیدارنیوزـ *علی دارابی:  با تبریک انتخاب شایسته دکتر مسعود پزشکیان با راى قاطع مردم به ریاست جمهورى، براى ایشان و کابینه و تیم مدیران دولت چهاردهم آرزوى موفقیت و خدمت صادقانه به مردم عزیزمان را دارم.به گمانم مرورى بر مهم‌ترین وظایف رییس جمهور و نیز تکالیف متقابل مردم هر کس به سهم خود در موفقیت رییس جمهور منتخب و سربلندى کشور باید گام بردارد.

از دکتر پزشکیان مى خواهیم همان باشد که هست؛ مردمى، ساده زیست، شجاع، پاکدست، انقلابى و مومن و این فضایل را در انتخاب همکاران، بى نهایت مورد توجه و بکار گیرد. دکتر پزشکیان همانطور که بار‌ها اعلام کرده است فرا جناحى و به حزب سیاسى تعلق ندارد. بسیارى از افراد از جناح هاى سیاسى مختلف اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و میانه رو و… به ایشان راى داده اند. تشکیل دولتى غیرحزبى و فراگیر انتظار همگانى است.

دکتر پزشکیان به درستى برنامه عمل و اقدام دولت خود را اجراى سیاست هاى کلى نظام و برنامه توسعه هفتم کشور اعلام کرد و این ریل گذارى درست را تا آخر ادامه دهد. معنا و مفهوم تنفیذ حکم رییس جمهور توسط مقام معظم رهبرى یعنى شمولیت و در برگیرى همه قواى سه گانه، نیروهاى مسلح، نهادهاى انقلابى، رسانه هاى رسمى، همه نهادهاى انتخابى و انتصابى براى "حمایت، نظارت، همکارى، همراهى، نقد مشفقانه بدور از تسویه حساب هاى سیاسى است. توجه داشته باشیم که تنفیذ یک امر تشریفاتى و صورى نیست، به لوازم آن پاى بند باشیم.

 مجلس شوراى اسلامى نقش مهمى در موفقیت دولت چهاردهم دارد؛ از راى اعتماد به کابینه رییس جمهور تا تصویب لوایح و طرح هاى مورد نظر براى مدیریت اجرایی کشور. صد البته وظیفه قانونى مجلس است که امر نظارت، سوال، استیضاح را به عنوان ابزارهاى قانونى در موقع لزوم اعمال کند.

مردم بدانند کارشان در انتخابات پایان نیافته است. الان زمان حضور بیشتر در صحنه است؛ از انتخاب وزیران و اعلام نظر درباره آن‌ها تا نظارت مستمر بر عملکرد مدیران اجرایی کشور ضمانت راى که داده ایم حاضر بودن در صحنه است. دولت بدون مردم هیچ کارى نمى تواند بکند. درخواست رییس جمهور منتخب هم از مردم همین است؛ *تنهایم نگذارید*

باید‌ها و نبایدهاى دولت چهاردهم
دولت جدید بزودى استقرار خواهد یافت و جمعى از نیروهاى جدید در قوه مجریه مسئولیت را بر عهده خواهند گرفت.
از باب خیرخواهى موارد زیر را به رییس جمهور محترم و اعضاى کابینه تقدیم مى نمایم.

تصویر ناجى از دولت را باید از افکار عمومى کنار زد. منابع، ظرفیت ها، درآمد‌ها و مصارف و هزینه هاى کشور روشن است؛ لذا هرگونه وعده و قول دست نیافتنى بکلى از مسئولان باید به دور باشد. حذف، انحلال، ادغام شوراها، ستادها، کمیته ها، کارگروه هاى بس غیر ضرور و وقت تلف کن را با بررسى کارشناسى در اولویت قرار داد. بطور مثال بیش از ۱۰۰ شورا در کشور فقط به ریاست رییس جمهور است؟! معاون اول و وزراء بماند.

در وزارتخانه‌ها بیش از ٢٠٠ مورد است؟! (البته دو نکته توجه شود؛ از اقدام شتابزده جدا خوددارى شود. دوم ابقاى ساختار هاى مفید و ضرورى قربانى این اصلاح نشود). مدیریت سفرهاى استانى یک اقدام حیاتى است. سخن بر سر دیدار با مردم و حضور در نقاط مختلف کشور توسط رییس جمهور یا وزیران نیست که این امرى شایسته است و موجب کاهش فاصله مردم و مسئولان و حضور میدانى مدیران ارشد در حوزه ماموریت است.

سخن اصلى بر سر طرح‌ها و پروژه هاى عمرانى و کلنگ زنى‌ها و بعضا افتتاح هاى چند باره است. کمر کشور زیر بار این تعهدات مصوبات سفرهاى استانى شکسته شده است و اصلا منابع با تقاضا‌ها جوابگو نیست. لطفا این هشدار را جدى بگیرید. کارشناسان گفته اند بیش از ۴۵ هزار پروژه نیمه تمام داریم که با بودجه عمرانى کشور ۵۰ سال طول مى کشد به اتمام برسد.

کشور نیازمند منابع مالى و ظرفیت هاى گسترده جدید است تا بتواند چرخ اقتصاد و رونق تولید را شتاب دهد.حمایت از کار آفرینان و سرمایه داران داخلى و جلب کمک هاى خارجى باید در اولویت هاى نخست باشد. این مهم با رفع تحریم هاى ظالمانه قدرت هاى خارجى علیه ایران، بسط و گسترش مناسبات بین المللى، افزایش ائتلاف دوستان و حامیان و کاهش حلقه دشمنان و تامین امنیت سرمایه گذارى و ثبات امکانپذیراست. درک شرایط بس حساس تاریخى کشور براى همه مسئولان و مقامات براى کمک بایسته به دولت یک امر ملى و حیاتى است.

دولت امانتدار مردم است. همه مردم باید مورد توجه دولتمردان باشند. باند بازى و قبیله گرایی در عزل و نصب‌ها نباید جاى شایسته سالارى و کارآمدى را بگیرد. رصد، پایش و نظارت مستمر از سوى رییس جمهور و ساز و کارى که براى این مهم اتخاذ خواهد کرد داراى اهمیت تاریخى است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی