تیتر امروز

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
آسیب شناسی مناسک حسینی
دیدگاه محمد منصورنژاد، پژوهشگر دینی درباره مناسک حسینی

آسیب شناسی مناسک حسینی

محمد منصورنژاد، محقق و دین پژوه در یادداشتی تحلیلی، مناسک و عزاداری محرم را مورد آسیب‌شناسی قرار داده است.
مسعود خادمی وکیل دادگستری و سخنگوی حزب اراده ملت ایران:

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

مسعود خادمی وکیل دادگستری و سخنگوی حزب اراده ملت در یادداشتی که برای دیدارنیوز ارسال کرد، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور در این دوره از تاریخ ایران را فرصتی مغتنم دانست و دلایلی برای تایید این تحلیل خود برشمرد.

کد خبر: ۱۶۸۶۲۸
۱۶:۵۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۳

پزشکیان، امیدی دوباره برای ایران

 

دیدارنیوز ـ مسعود خادمی: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران با انتخاب دکتر مسعودپزشکیان به سرانجام رسید. انتخاباتی که وجوه متفاوتی را داشت که تاکنونجامعه تجربه نکرده بود. با حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور، به صورتناگهانی انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. مردمی که با احساسبی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌های شان از صندوق رای فاصله گرفته بودند ودر حقیقت با عدم مشارکت، مخالفت خود را با سیاست‌های اجرایی کشور درزمینه‌های گوناگون ابراز می‌کردند. این رویگردانی از انتخابات سال ۱۳۹۸ شدت گرفت و با عدم توجه حاکمیت، در انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۴۰۲ و مرحله‌ی دوم آن به اوج خود رسید به طوریکه بی‌سابقه‌ترین کاهش مشارکتدر انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت گردید.
ولی این بار به نظر می‌رسد بخشی از حاکمیت شدت نارضایتی را متوجه وتلاش برای جلب نظر حداقل بخش‌هایی از جامعه که معتقد به اصلاح مسیردر چارچوب نظام جمهوری اسلامی هستند، نمود.
علیرغم رد صلاحیت دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات سیزدهم ریاستجمهوری و واکنش‌های ایشان نسبت به فوت مرحوم مهسا امینی دراعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ که خود به تنهایی دلیلی برای رد صلاحیتایشان بود، نهایتا مورد تایید صلاحیت شورای نگهبان قرار گرفت و البته اقدامجبهه‌ی اصلاحات در معرفی چند نفر بعنوان گزینه‌های اختصاصی، تصمیمی هوشمندانه و بجا بود.
در این شرایط بغرنج سیاسی و اجتماعی، همه‌ی کسانی که هنوز امید بهاصلاح مسیر توسط حاکمیت داشتند یا برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیتجامعه، به موثر بودن صندوق رای هر چند بصورت کم رمق و کوتاه مدت معتقدبودند، ضمن اعلام حمایت از دکتر پزشکیان، مردم را به مشارکت دعوتنمودند ولی باز هم بدنه ناراضی جامعه تقاضای حضور را نپذیرفت و کمرمقترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی را طبق آمار‌های رسمی رقم زد.
با شروع مرحله دوم انتخابات، اصلاحطلبان با بیان شنیده شدن صدایناراضیان و تایید حقانیت آنها، مردم را به مشارکت در مرحله‌ی دوم دعوتنمودند که خود اثبات کننده‌ی نظر آن‌ها در مخالفت با جریان سیاست‌هایسال‌های اخیر خواهد بود. تلاش‌های نیرو‌های حامی دکتر پزشکیان به سختیبخشی از مردم ناراضی را به مشارکت ترغیب نمود، ولی طرفداران کاندیدایمقابل از این حضور ناخشنود و به انحای مختلف سعی در القای بی‌تاثیربودن حضور در تغییر سیاست‌های حکومت و تلاش برای عدم مشارکتداشتند و از آن جمله پیامک‌های ارسالی وزارت کشور که ظاهرا برای تشویقبه مشارکت، ولی در حقیقت مانع حضور مردم ناراضی بود. پیامک‌هایی کهسعی می‌کرد با تفسیری خودسرانه، رای مردم را تایید سیاست‌های جاریکشور تلقی نمایند. ولی هوشیاری فعالان سیاسی و روشنگری آن‌ها باعثحضور بخش مشارکتجو و نهایتا پیروزی دکتر مسعود پزشکیان بعنوان رئیسجمهور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گردید.
البته حزب اراده ملت ایران در سال ۱۳۹۹ با تحلیل وضعیت جامعه و بررسیظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد شاخص سیاسی کشور، آقای دکتر مسعودپزشکیان را بعنوان بهترین گزینه برای نمایندگی جبهه‌ی اصلاحات و کمک بهبهبود وضعیت ایران تشخیص داد و با جلسات حضوری که در اواخر سال۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ با محوریت رئیس دفتر سیاسی خود جناب آقای شمسافرازی زاده و با حضور جمعی محدود از فعالان سیاسی و مدنی برگزار شد از ایشان دعوت و اعلام حمایت نمود و طی یادداشت‌های رسانه‌ای علل ضرورت حضور را بیان نمود.
متاسفانه در آن دوره، ایشان تایید صلاحیت نشدند و این فرصت از جامعهتضییع شد.
به هر روی، با شروع زودهنگام انتخابات و البته بغرنج‌تر بودن شرایط جامعهدر حوزه حکمرانی، سیاست خارجی و از همه مهمتر بحران‌های اقتصادی نسبت به سال ۱۴۰۰ مجددا با توجه به شخصیت پاکدست و عدالت طلب ومورد وثوق بخش بزرگی از جریان‌های سیاسی کشور، طی دیدار‌هایی با ایشان گفتگو و دعوت به حضور نمودند.
با این تفاوت که به نظر می‌رسید بخشی از حاکمیت با درک شرایط نامطلوبکشور، از حضور وی بعنوان کلیدی برای جلب مشارکت و تحقق بخشی ازمطالبات جامعه استقبال خواهند کرد ضمن اینکه تقابل با بدنه اصلیحاکمیت ندارد.
نهایتا ایشان با وعده تلاش برای توسعه کشور و تحقق خواسته‌های مردم و باظاهر و بیانی کاملا ساده و البته صادق با همراهی تعداد زیادی از فعالانسیاسی موفق به جلب مشارکت بخشی از جامعه ناراضی برای حضور درانتخابات گردید که منجر به پیروزی ایشان شد.
مشارکتی که هر چند کم رمق، ولی برای پیروزی و تلاش برای تحقق مطالباتجامعه کفایت می‌کرد. ولی الان اصلاحطلبان و معترضان و مخالفان وضعموجود برای کمک به دولت باید تمام قد در صحنه جامعه حضور داشته باشندو با بیان، انتقاد و تشویق، دولت دکتر پزشکیان را برای بهبود وضعیت ایراندر همه‌ی بخش‌ها حمایت و یاری کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی