تیتر امروز

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
آسیب شناسی مناسک حسینی
دیدگاه محمد منصورنژاد، پژوهشگر دینی درباره مناسک حسینی

آسیب شناسی مناسک حسینی

محمد منصورنژاد، محقق و دین پژوه در یادداشتی تحلیلی، مناسک و عزاداری محرم را مورد آسیب‌شناسی قرار داده است.
انرژی پرس گزارش داد

جنگ آب در کارون خالی/ کشاورزان معترض، میراث دولت سیزدهم برای پزشکیان +ویدیو

انرژی پرس در گزارش خود اعلام کرد: به‌زودی آبی برای کشاورزان خوزستان به منظور کشت پاییزه باقی نمی‌ماند، زیرا وزارت نیرو با سرعت آب پشت سد‌های خوزستان را برای تولید برق خالی می‌کند. کشاورزان معترض میراثی است که دولت سیزدهم برای مسعود پزشکیان به جای می‌گذارد.

کد خبر: ۱۶۸۵۸۲
۱۱:۱۱ - ۲۲ تير ۱۴۰۳

جنگ آب در کارون خالی/ کشاورزان معترض، میراث دولت سیزدهم برای پزشکیان +ویدیو

دیدارنیوز: به‌زودی آبی برای کشاورزان خوزستان به منظور کشت پاییزه باقی نمی‌ماند، زیرا وزارت نیرو با سرعت آب پشت سد‌های خوزستان را برای تولید برق خالی می‌کند. کشاورزان معترض میراثی است که دولت سیزدهم برای مسعود پزشکیان به جای می‌گذارد.

به نقل از انرژی پرس، وزارت نیروی دولت سیزدهم که هرگز زیر بار کسری و تراز شدید برق نرفته و مدعی است در سال جاری حتی برای صنعت فولاد هم بیش از گذشته برق تامین می‌کند. این وزارتخانه، در حال استفاده از حداکثر توان نیروگاه‌های برقآبیِ روی رودخانه کارون است.

بر روی بزرگترین رودخانه ایران پنج سد احداث شده که از آب آن در تابستان و زمان اوج مصرف برای تولید انرژی برق استفاده می‌شود این در حالی است که فصل کشت و کار در خوزستان پاییز است.

توان هشت هزار مگاواتی نیروگاه‌های کارون

توان تولید پنج نیروگاه‌ها برقآبی نصب شده بر روی رودخانه کارون به‌عنوان بزررگترین رودخانه کشور، هشت هزار مگاوات یعنی معادل هشت برابر نیروگاه نکای مازندران است. اگر تولید انرژی برقآبی متوقف شود، مثل آن است که هشت نیروگاه نکا را از مدار خارج کرده باشیم.

شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر حجم مخزن کارون سه و چهار کاهشی است و در عوض تمام حجم سد گتوند پر و نزدیک به سرریز است. این یعنی در حال حاضر از تمام توان نیروگاه‌های موجود در سد‌های غرب کشور برای تولید برق استفاده می‌شود.

اگرچه امسال وضعیت بارش‌های حوضه کارون مطلوب بوده است، اما اگر با همین سرعت آب پشت سد‌های با هدف تامین برق را خالی کنیم، دیگر آبی برای کشاورزی در پاییز باقی نمی‌ماند

ایجاد اعتراضات اجتماعی

یکی از مهمترین مصداق‌های تصمیمات غلط در زمینه اولویت دادن تولید برق به حفظ ذخایر آب، اعتراضاتی است که در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت و صدای یک زن خوزستانی در حالی که فریاد می‌زد «مظاهرات سلمیه» به یک نماد در سطح جامعه تبدیل شد.

در تیرماه ۱۴۰۰ اعتراضاتی بر سر آب در خوزستان شکل گرفت که دامنه آن به سایر استان‌ها از جمله اصفهان کشیده شد، زیرا رضا اردکانیان که با مشکل کسری شدید برق ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های حرارتی مواجه شده بود، دستور داد برای جلوگیری از خاموشی گسترده، نیروگاه‌های برقآبی به کار گرفته شوند تا برق مورد نیاز کشور تامین شود.

حال اگر باز هم در تابستان امسال بدون خاموشی دادن به مناطق خوش آب و هوا و با تکیه بر این برنامه غلط، فصل تابستان پشت سر گذاشته شود، در پاییز به دلیل نبود آب با اعتراضات اجتماعی مواجه خواهیم شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی