تیتر امروز

حبیب الله پیمان: نباید فرصت مرحله دوم انتخابات را از دست داد/ دموکراسی شورایی باید جایگزین دموکراسی نمایشی شود
گفت و گوی ویژه دیدارنیوز در برنامه کنکاش با یک پژوهشگر:

حبیب الله پیمان: نباید فرصت مرحله دوم انتخابات را از دست داد/ دموکراسی شورایی باید جایگزین دموکراسی نمایشی شود

برنامه "کنکاش" در یکی از ویژه برنامه های خود با حبیب الله پیمان،پژوهشگر و نویسنده گفت و گوی متفاوتی را انجام داده که می‌بینید و می‌خوانید.
هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند
جمهور ۱۴؛ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۶) / حضور دو روحانی حامی مسعود پزشکیان در استودیو

هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی دلایل حمایت خود از پزشکیان را بیان کردند

ستاد روحانیون حامی مسعود پزشکیان تشکیل شد. دیدارنیوز میزبان دو روحانی از این کمپین بود، حجج اسلام هادی قابل و حمید قاسمی فیض‌آبادی تفاوت نامزد مورد حمایت خود در مقایسه با رقیب را بیان کردند.
چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید
در میزگرد انتخاباتی مشترک دیدارنیوز و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

چهار استاد دانشگاه خطاب به مردم: به پزشکیان رای بدهید

محمود صادقی (دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها)، ناصر مهدوی (استاد فلسفه)، تقی آزاد ارمکی (جامعه شناس) و مریم نصر اصفهانی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی) در میزگردی انتخاباتی مردم را...
یادداشت اختصاصی دیدار به قلم حسین جعفری

پزشکیان ۵ میلیون رای جدید نیاز دارد

کسی جز پزشکیان نمی‌تواند به سبد رای خود اضافه کند، به شرط آنکه مطالبات حداقلی زنان، دانشجویان و اهل سنت و ... را هم ببیند-باید رنگ تحریمیان را بر رییس دولت نشاند!

کد خبر: ۱۶۷۹۴۹
۱۹:۵۵ - ۱۱ تير ۱۴۰۳

پزشکیان ۵ میلیون رای جدید نیاز دارد

 

دیدارنیوز ـ حسین جعفری: تحلیل آراء نشان می‌دهد که پزشکیان برای پیروزی حداقل ۵ میلیون رای جدید نیاز دارد و چاره‌ای ندارد که این آراء را از میان تحول‌خواهان دلسوز ایران به سبد خود اضافه کند، همان‌ها که در دور اول با هدف تبدیل انتخابات به رفراندوم، یک "نه" بزرگ به اقتدارگرایان گفتند.

متاسفانه پزشکیان در تلاش های مرحله اول تبلیغات انتخاباتی خود، مطالبات بخش بزرگی از مردم را نادیده گرفت و اینگونه شد که تحولخواهان هیچیک از مطالبات حداقلی خود را در سیما، رفتار و گفتار او ندیدند؛ جز آنکه در میان همتایان معجزه هزاره سوم (که بعضاً در بی پروایی و زل زدن به دوربین از احمدی نژاد نیز گوی سبقت را ربودند)، به لحاظ شخصی صادق، سالم، متواضع و مودب نسبت به مردم جلوه کرد.

اما مساله ۶۰ درصد مردمی که رای ندادند و حتی آنان که به امید ایجاد روزنه‌ی کوچک به پزشکیان رای دادند، وجود صفات فردی نبود، آنان به دنبال تغییر بودند و هستند، یکی از سر اجبار به چند رفرم سطحی که برای ایجاد فرصت تنفسی اندک برای مردم اکتفا می‌کند و دیگری از سر آینده نگری حداقل‌های ضروری تغییر و تحول را پی می‌گیرد. چون معتقد است رفرم سطحی فقط باعث ایجاد نفس در اقتدارگرایان می‌شود و سر مردم همچون‌گذشته نه تنها بی کلاه مانده که چه بسا بخاطر مخالفت با رای به پزشکیان، کلاه مردم را بیشتر هم بردارند!

به نظر برای ایجاد گفت‌وگو میان پزشکیان با مردم دو کار ضروری است؛ یکی را پزشکیان باید انجام دهد و دیگری را مردم آینده نگر تحول خواه:

الف: پزشکیان باید گوشش شنوا و تلاش کند سخنگوی این بخش اعظم از مردم هم باشد، نه در شعار و حرف‌های بی مصداق که سخن شما را می‌شنوم، بلکه باید پس از شنیدن، مطالبات مردم را بلند فریاد کند و تعهد به اجرا دهد و اگر نگذاشتند هم همانگونه که گفت گردنش رهین تعهدات است؛ موانع را اعلام و کناره گیری کند.

ب: تحول خواهان دلسوز ایران هم تامل کنند که در دور اول، "نه" بزرگ شان در تحریم انتخابات و آری به رفرنداوم موفق بود و اگر با شرایطی در دور دوم به پزشکیان رای دهند چه بسا بتوانند آن "نه بزرگ" را بشکل تازه ای تجدید کنند و این نیست جز خراب کردن بازی نظام در مسند نشینی جلیلی!

در واقع تحریمیان باید بدانند با "نه" در رور اول حضور پر رنگ و فعال شان را بر اقتدارگرایان تحمیل کردند و در دور دوم با رای به پزشکیان باز هم با حضور خود، رنگ خود را در انتخاب رییس دولت تحمیل کنند.

پزشکیان و تحریمی‌های تحول خواه باید برای گفت‌وگو گام بردارند بدین صورت که تحریمی‌ها با طرح مطالبات حداقلی اما مهم و در قامت و اندازه رییس دولت همین نظامِ یل و رها و با توجه به اختیاراتش موافقت خود را با برداشتن اولین گام به جلو بردارند و پزشکیان نیز تعهد دهد که این تغییرات حداقلی را اجرایی می کند و الا افسار شتر ریاست جمهوری را بر کوهان نظام رها می کند.

به باور من می توان ۵ گروه ویژه در تحول خواهان دلسوز را مشخص و با توجه به مطالباتشان آنان را همراه پزشکیان در دور دوم نمود:

۱-زنان: تعهد به معرفی حداقل دو وزیر زن و اختصاص تصدی ۳۰ درصد معاونین وزیر و مدیران کل- مخالفت صریح و علنی با برخورد و اجبار به زنان برای تحمیل پوشش خاص.

۲- اساتید و دانشجویان دانشگاه: باید تمام احکام انضباطی و غیر انضباطی، اداری و غیراداری اساتید دلسوز ایران و دانشجویان دغدغه مند،خصوصاً تعلیق و محرومیت از تحصیل لغو و دانشجویان دلسوز از ترس روسای دانشگاههای گماشته شده برای قلع و قمع رهایی یابند و بعنوان‌کاری فوری و ضرب العجلی آیین نامه های موجود تشکل های دانشجویی و انضباطی به نفع حق آزادانه فعالیت دانشجویان و اساتید اصلاح گردد.

۳- قومیتها و مذاهب:تعهد به انتصاب حداقل دو استاندار اهل سنت در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان بزرگ و حداقل یک وزیر اهل سنت.

۴- فعالان اقتصادی:الحاق به کنوانسیون fatf بعنوان ایجاد شرایط حداقلی تجارت و بهبود معیشت عامه مردم، لغو تمامی معافیت های مالیاتی نهادها و آستانها و... و شفافیت فعالیتهای اقتصادی بنگاههای لشگری و کشوری.

۵- عامه مردم مستاصل از فساد سیستمی: بنا به فرمایش امام علی(ع) مبنی بر باز پس گیری اموال تملک شده از  راه حرام ولو آنکه کابین زنان شده باشد، شفاف تعهد نماید که پس از تصدی ریاست دولت موارد مربوط به فساد، رانتخواری و اختلاس ها مقامات در تمامی قوای سه گانه و نهادها را افشا و صریحاً برای برگزاری دادگاه علنی تلاش می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی