تیتر امروز

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفتگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۹)

رحمن قهرمانپور: برای مردم آمریکا، سیاست خارجی اولویت نیست/ حضور شش نفر در مناظره‌ها سبب شد مردم متوجه پیام نهایی آن‌ها نشوند

یک روز پس از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرا، به سراغ انتخابات آمریکا رفتیم، رحمن قهرمانپور، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی هر دو انتخابات تحلیل کرد که می‌بینید و می‌خوانید.
مناظره انتخاباتی دو حقوقدان

بیات: تاجزاده در زندان هم به فکر اصلاحات درون ساختاری بود/ قدوسی: اصلاح‌طلبان آشفتگی گفتمانی دارند/ مهندس موسوی نمی‌تواند هم‌هنگام که از جمهوری اسلامی عبور می‌کند، نخست‌وزیر امام بماند

در ادامه سلسله برنامه‌های انتخاباتی دیدارنیوز، این بار دو حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری از دو منظر متفاوت درباره انتخابات با هم مناظره کردند. این مناظره را حتما ببینید.

کد خبر: ۱۶۷۷۰۲
۱۲:۱۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۳

حسین بیات: تاجزاده در زندان هم به فکر اصلاحات درون ساختاری بود/ امیر قدوسی: اصلاح طلبان تذبذب گفتمانی دارند

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: فقط یک روز تا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و جمعه هشتم تیرماه احتمالا گزینه نهایی برای ریاست جمهوری مشخص می‌شود.

دیدارنیوز در این مدت گفتگو‌ها و مناظره‌های متفاوتی را برگزار کرد و آنچه در پیش رو می‌بینید و می‌خوانید، آخرین مناظره انتخاباتی بود که با حضور دکتر حسین بیات، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری و محمدامیر محمد قدوسی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری برگزار شد.

دو مهمان مناظره هر چند از منظر حقوقی در یک جایگاه قرار داشتند، اما انتخابات پیش رو را از دو دیدگاه متفاوت تحلیل و بررسی کردند.

این مناظره را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

خلاصه آنچه در این مناظره گذشت را هم اینجا بخوانید:

حسین بیات: تاجزاده در زندان هم به فکر اصلاحات درون ساختاری بود/ امیر قدوسی: اصلاح طلبان تذبذب گفتمانی دارند

حسین بیات:  

انقلاب که پیروز شد، بحث اصلی بحث نظام سیاسی جایگزین بود و درباره اینکه این نظام باید چگونه باشد و ارکانش چه باشد، بحث‌های زیادی شد و گروهی از حقوق‌دانان پیش نویس دادند و پس از بررسی‌ها و کم و زیاد کردن‌ها در مجلس خبرگان اصل ۵ که همان اصل ولایت مطلقه فقیه بود به رسمیت شناخته و وظایف سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه هم مشخص شد.

رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه در قانون اساسی سال ۵۸ اختیارات و محدودیت‌هایی داشت و در نهایت هم مسوول هماهنگی هر سه قوه بود، ولی مدیریت قوه مجریه در اختیار نخست وزیر قرار داده شد و از همان ابتدا میان رئیس جمهور و نخست وزیر اختلاف نظر بود هم در زمان بنی صدر و رجایی و هم مهندس موسوی و رئیس جمهور وقت.

بعد از وفات مرحوم امام خمینی قانون اساسی ۵۸ تغییر کرد، پست نخست وزیری حذف شد و بر اساس اصل ۱۱۳ رئیس جمهور تبدیل به عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبری و مسوول اجرای قانون اساسی شد. من اعتقاد دارم رای دادن می‌تواند، تغییر ایجاد کند مثل سال ۷۶ که جریان اقتدارگرا به یک کاندیدای خاص گرایش داشت و ناطق نوری فکر می‌کرد رئیس جمهور می‌شود، اما در عمل خاتمی قدرت را در اختیار گرفت و حالا سوالم از شما این است که آیا خاتمی ناموفق بود؟ در سیاست، مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؟ آن دوران اوج فعالیت اصحاب رسانه فرهنگ و هنر بود، در آن دوران تورم ۱۱ درصد بود حالا به ۴۱ درصد رسید. به لحاظ سیاسی هم تنش زدایی هم اتفاق افتاد که به نفع حاکمیت و مردم بود، تورم کنترل و فشار‌های اقتصادی کم شد در زمان روحانی هم اتفاق‌های خوبی افتاد.

 

حسین بیات: تاجزاده در زندان هم به فکر اصلاحات درون ساختاری بود/ امیر قدوسی: اصلاح طلبان تذبذب گفتمانی دارند

امیر محمد قدوسی: 

آنچه باید درباره آن صحبت کرد و مهم به نظر می‌رسد، عنوان موفقیت‌های آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری‌اش است. خاتمی سال ۸۴ از آقای معین حمایت کرد، در آن دوران آقایان قالیباف، هاشمی، لاریجانی و... حضور داشتند، اما چه شد دورترین شخص به این گفتمان پیروز شد و این یعنی اینکه مردم اگر احساس موفقیت می‌کردند به او رای نمی‌دادند.

در سال ۸۸ بحث تقلب مطرح شد، آقای مهندس موسوی خیلی محکم اعلام کرد که پیروز انتخابات است و رئیس جمهور قطعی است، اما آمار‌های داخلی و خارجی رسانه‌ها نشان می‌داد که پیروز انتخابات محمود احمدی نژاد است؛ اما بعد‌ها کم کم همه افرادی که مدعی تقلب بودند، حرفشان را پس گرفتند، آقای عبدی، تاجزاده، ترکان و حتی آقای حجاریان بعدا اعلام کردند که تقلب نشده است.

مگر این دوره مجری انتخابات دولت مرحوم رئیسی نیست و ناظر هم شورای نگهبان، اما چرا در سال ۸۸ کسانی که معتقد بودند تقلب شده روی این موضوع مانور دادند که مجری و ناظر یکی است.

یک موضوعی که باید به آن توجه داشت و حتی آقای سریع القلم هم درباره آن اظهار نظر کرده اند این است که مسایل ایران با امریکا به صورت تک تک قابل حل نیست، مساله اسراییل، جریان مقاومت و مسایل بین المللی را نمی‌توانیم تک تک حل کنیم. در دوران هاشمی رفسنجانی و بعد از آن هم اصلاح طلبان مهمترین مساله کشور را مساله هسته‌ای دانستند و به دنبال این بودند که فقط این را حل کنند، اما نشد و این یک خطای استراتژیک بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی