تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

مسئولان باید به فکر مردم باشند

News Image Lead

ترافیک یکی از مشکلات شهری تهران است که دیگر به عادتی برای شهروندان تبدیل شده است و افراد زمان لازم برای رسیدن به یک مکان را با در نظر گرفتن ترافیک منطقه حساب می‌کنند.

کد خبر: ۱۶۷۳۸
۱۰:۴۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ با این وجود هنوز هم شهروندان برنامه‌ای برای استفاده از این زمان ندارند و همین باعث می‌شد تا زمانی که در ترافیک شهری محبوس می‌شوند تبدیل به زمانی هدر رفته شود. هدر رفت مستمر زمان برای انسان تاثیر مخربی بر روان و سلامت ذهن او خواهد گذاشت.

به گفته یک روانشناس قوانین در مورد ترافیک کمرنگ است و معضل ترافیک آثار مخربی به همراه دارد، تا جایی که علاوه بر تصادفات، سلامت جسمانی و روانی افراد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهروز بیرشک درباره تاثیر روانی ترافیک به روزنامه آرمان توضیح داده بود: فشارهای روانی و آلودگی هوا آستانه صبر و تحمل افراد را پایین می‌آورد و در نتیجه منجر به درگیری‌هایی میان شهروندان در سطح شهر می‌شود که سلامت جسمانی و روانی آنها را به مخاطره می‌اندازد. افزایش حملات و سکته‌های قلبی و افزایش فشار خون ناشی از استرس‌هایی است که عامل عمده آن ترافیک است. براساس آمارها سن مشکلات قلبی پایین آمده و مشکلات روانی هم افزایش یافته است. در قانون ما نیز نابسامانی وجود دارد و ایمنی مسائل بسیار کم است.

نتوانستیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم

یک کنشگر حوزه محیط زیست از اتلاف 22 میلیون ساعت از عمر شهروندان تهران در ترافیک خبر داد. محمد درویش با بیان اینکه این آمار در کشور به ۵۰ میلیون ساعت می‌رسد، گفت: اگر براساس نرخ تعیین شده وزارت کار این ساعات را محاسبه کنیم، ۳۰ هزار میلیارد از سرمایه ملی کشور در حال هدر رفتن است. او با اشاره به آماری که معاون حمل و نقل و ترافیک سال گذشته ارائه کرده بود، ادامه داد: شهریور ۹۶ معاون حمل و نقل اعلام کرد ۶ برابر ظرفیت معابر تهران خودرو در حال تردد است. این در حالی است که ۷۰ کیلومتر بیش از آنکه برای تهران تا افق ۱۴۰۴ تونل و بزرگراه پیش‌بینی شده در تهران معبر ساخته شده است. به گزارش مهر، درویش در سخنانش به این نکته اشاره کرد که برطرف کردن این مشکل در کاهش جرایم، بیماری‌ها و غیره نیز موثر است. درویش با بیان اینکه نشان و شاخص شهر توسعه یافته این نیست که مردم فقیر شهر از خودروی شخصی برخوردار باشند، گفت: شاخص یک شهر توسعه یافته این است که مردم ببینند ثروتمندان، فرهیختگان، نخبگان و مدیرانشان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. این فعال محیط زیستی تاریخ نخستین هشدار جدی درباره آلودگی هوا به شهردار را مربوط به سال 1336 عنوان کرد و ادامه داد: یعنی بیش از ۶۱ سال پیش. ما در طول این ۶۱ سال نتوانستیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران را حل کنیم. شهردار تهران هم در روز ملی حمل و نقل درباره چالش بزرگ ترافیک که شهروندان تهرانی گرفتار آن هستند، با بیان اینکه ایران با فرهنگ و تمدن بزرگ توان پاسخگویی به چالش‌های عظیم را دارد، گفت: حمل و نقل و ترافیک در کلانشهرهای بزرگ پدیده‌ جدید شهری است، گسترش شهرها تبعات زیادی برای کشور ایجاد کرده است و اگر شهری بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد با معضلات آلودگی مواجه می‌شود. پیروز حناچی با تاکید بر اینکه باید استفاده از حمل و نقل عمومی در مردم نهادینه شود، بیان کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی در مسئولان نیز باید فرهنگ‌سازی شود و به همکارانم در شهرداری استفاده از وسایل عمومی را توصیه کرده‌ام. به گزارش صدا و سیما، به گفته شهردار تهران، این شهر سه هزار دستگاه اتوبوس شهری کمبود دارد و برنامه شهرداری نیز طرح کاهش مستمر آلودگی هوا، جلوگیری از خودروهای دیزلی و فرسوده بوده و طرح جدید ترافیک تهران نیز در حال بررسی است.

تهران به زیرساخت حمل و نقل نیاز دارد

عضو اسبق شورای شهر تهران، درباره اینکه با وجود بحث و بررسی‌هایی که سال‌هاست روی مساله ترافیک تهران پیگیری می‌شود، اما هنوز موفق به حل این مشکل در شهر بزرگ تهران نشده اند، به روزنامه «آرمان» می‌گوید: ما در این کشور آنقدر متخصص و فرد علمی داریم که می‌توانیم مشکل ترافیک تهران را حل کنیم، اما مسئولین به حرف کارشناسان گوش نمی‌دهند. هرکس وقتی مسئول می‌شود به دنبال حل مشکلات مردم نیست و می‌خواهد به مسائل خانوادگی خود رسیدگی کند. مساله ترافیک تهران که ارتباط مستقیمی با آلودگی هوای شهر تهران دارد مشکلی نیست که از دست مجریان قابل، دانشگاهیان و متخصصان شهری تهران برنیاید. همه نوع امکانات در این شهر و کشور داریم اما برخی از مسئولان احساس مسئولیت بیشتری درباره خود و اطرافیان می‌کنند در حالی که باید به فکر مردم بود. محمد حقانی در ادامه با بیان اینکه تهران نیاز به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی دارد که در اولویت این مساله توسعه مترو است، بیان می‌کند: زمانی که ساخت مترو کیلومتری 70 میلیارد تومان هزینه‌بر می‌داشت، در تهران پل صدر را ساختیم، در حالی که لزومی برای ساخت این پل وجود نداشت. در این روزها تا جایی که خبر دارم ساخت هر کیلومتر مترو 250 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، یعنی هزینه‌ها حدودا چهار برابر شده است. چرا در آن سال‌ها مترو را توسعه ندادیم. در سال‌های اخیر برای حل مشکلات تهران چه اقداماتی صورت گرفته است؟ باید اولویت‌ها و ضرورت‌ها را در نظر گرفت.

اولویت زیرساخت‌های تهران با مترو است

حقانی با اشاره به مشکلاتی که شهروندان تهران گرفتار آن هستند، از جمله آسیب‌های اجتماعی، آلودگی هوا و ترافیک تاکید می‌کند: ضرورت‌های اولیه رفع مشکلات این شهر است. مسئولان به فکر نیستند در صورتی که برای بهبود اوضاع باید به فکر باشند. امروز بیشتر شاهدیم مسئولان به فکر نامه، برنامه و سخنرانی و پرده‌برداری از ابلاغ یکدیگرند اما این مسائل مشکلات مردم را حل نمی‌کند. مسئولان باید زیرساخت‌های حمل و نقل تهران را بهبود بخشند. اولویت زیرساخت‌های تهران با مترو است. باید مترو را توسعه دهیم حتی به قیمت اینکه از هزینه‌های دیگر بزنیم تا بتوانیم این 22 میلیون ساعتی که از عمر مردم در ترافیک صرف می‌شود، کم و کم شود و به حد استانداردی برسد. به نظر می‌رسد که مشکل ترافیک تهران و راه حل آن هم مشخص است، با این حال تا به امروز شاهد تغییری در اوضاع نبودیم و حتی هر روز بر بار ترافیکی تهران افزوده می‌شود. این عضو اسبق شورای شهر تهران در اینباره توضیح می‌دهد: مشکل ما فرآیندهای ذهنی اشتباه است. در کل کشور همه چیز را با نفت می‌سنجیم و معامله می‌کنیم. در تهران اقدام به توسعه افسارگسیخته شهر می‌کنیم. چرا به بخش خصوصی این امکان را نمی‌دهیم که بافت‌های فرسوده را اصلاح کند؟ بخش خصوصی هر جایی موفق بود ما به دنبال شکست آن رفتیم و هر جایی ناموفق بود که دیدیم خود شکست خورده است. باید از بخش خصوصی حمایت کرد. بخش خصوصی ایرانی باید در زمینه متروی تهران و اتوبوس سرمایه‌گذاری کند. مردم ممکن است نتوانند قیمت بلیت بخش خصوصی را پرداخت کنند. ما به جای پرداخت هزینه‌های بالا برای استخدام و به کارگیری تعداد پرسنل و ارائه خدمات اداری به آنها باید به بخش خصوصی سوبسید دهیم؛ باقی هزینه‌ها را هم نصف دولت و نصف شهرداری تقبل کند تا بتوان قیمت‌های مناسب برای شهروندان ایجاد کرد. تا بتوانیم در 10 سال آینده 22 میلیون ساعت عمر هدر رفته شهروندان تهرانی را به دو میلیون ساعت برسانیم.

 

منبع: آرمان/آیدین پورخامنه/۲۶ آذر ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی