تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

آیت الله ابراهیم رئیسی؛ طلوع در شرق؛ غروب در غرب

"سید ابراهیم رئیسی" که در برخی منابع با نام "ابراهیم رئیس الساداتی" معرفی می‌شد، سی‌ام اردیبهشت ماه، در سن ۶۴ و در یک سانحه هوایی به شهادت رسید؛ او سه سال رئیس جمهور ایران بود.

کد خبر: ۱۶۵۷۲۹
۱۰:۳۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ابراهیم رئیسی؛ طلوع در شرق؛ غروب در غرب

دیدارنیوزـ گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که روز گذشته به همراه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه برای افتتاح پروژه‌های عمرانی ملی نزدیک مرز جمهوری آذربایجان به شهر تبریز سفر کرده بود در بازگشت هلیکوپتر او و تیم همراهش دچار حادثه شد و همه 9 سرنشین آن به شهادت رسیدند.

ابراهیم رئیسی که بود؟

او که در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده بود بعد از گذران دوران تحصیل در مدرسه جوادیه و حضور در مدرسه نواب و مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده تحت نظر امام خمینی اداره می‌شد، تحصیل کرد.

توهین روزنامه اطلاعات در دی ماه ۱۳۵۶ به امام خمینی (ره) پای او را برای شرکت در حرکت‌های مردمی و مبارزه علیه شاه باز کرد که مبداء اصلی این حضور مدرسه آیت الله بروجردی بود و پس از آن در مبارزات به شکل جدی تری حضور داشت و در تمام تحصن‌های علما و روحانیون که در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.

اما حضور جدی او در عرصه‌های مدیریتی پس از انقلاب از سال ۵۹ شروع شد، او در آن سال در جایگاه دادیاری شهرستان کرج آغاز به کار کرد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد.

موفقیت او در این پست سبب شد که پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده دار شود و در نهایت بین سال‌های ۶۱ تا ۶۳ در شهر همدان حضور داشت و دادستان این شهر بود.

ابراهیم رئیسی یکسال پس از حضور در شهر همدان تصمیم گرفت ازدواج کند و در سال ۶۲ و در سن ۲۳ سالگی با جمیله سادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. دو سال بعد یعنی در سال ۶۴ ابراهیم رئیسی به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و کار خود را در تهران ادامه داد.

او در سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این دوره خدمت تا سال ۸۳ ادامه داشت. این دوران که با روی کارآمدن دولت اصلاحات همزمان بود بسیاری از گره‌های نظام اداری و اقتصادی شناسایی و راهکار برون رفت از زمینه فساد در آن تدوین شد. بعضی پرونده‌های جنجالی مفاسد اقتصادی محصول فعالیت شبانه روزی آیت الله رئیسی و همکارانش در این سازمان و درآن دوره بود.

رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود بعد از سال ۱۳۹۱ با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت معرفی شد و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز دادستان کل کشور بود.

از دادستانی تا آستان قدس رضوی 

انتصاب او به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت تنها حکم صادره از سوی رهبر انقلاب نبود، او در اسفند ۱۳۹۴، به تولیت آستان قدس رضوی هم منصوب شد. او در سه سال فعالیت در سمت تولیت آستان قدس رضوی، اقدامات موثری در چارچوب خدمت موثر به حرم نورانی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و ارائه خدمات به زائران این بارگاه قدسی در پایتخت معنوی ایران اسلامی انجام داد.

آیت الله رئیسی چند سال بعد در ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ با حکم رهبر انقلاب به ریاست قوه قضائیه منصوب شد؛ او در نهایت در سال ۱۴۰۰ با شرکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با کسب بیش از ۱۸میلیون رای مردم درانتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، رئیس جمهور ایران شد و او تنها رئیس جمهور ایران بود که دوره چهارساله ریاست جمهوری خود را تمام نکرد و حالا به نظر می‌رسد که تجربه انتخابات زودهنگام پس از شهادت ابراهیم رئیسی در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

طبق قانون اساسی معاون اول رئیس جمهور می‌تواند تا پنجاه روز وظایف او را به عهده بگیرد و حالا باید دید که محمد مخبر در این پنجاه روز قرار است چه اقدام‌هایی را در راستای تکمیل رسالت آیت الله رئیسی و تکمیل پرونده دولت سیزدهم انجام دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی