تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
باید علت‌های مختلف قهر بخش عظیمی از مردم با انتخابات را مدنظر قرار داد

حماسه هشت درصدی؟

روزنامه هم‌مهین در گزارشی به میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخته و اظهارات احمد وحیدی، وزیر کشور درباره آنچه که او «حماسه» خوانده را بررسی کرده است.

کد خبر: ۱۶۵۲۷۴
۱۰:۱۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

حماسه هشت درصدی؟

دیدارنیوز: کاهش عجیب مشارکت در انتخابات مجلس تنها به خالص‌سازی و حذف دیگر گروه‌های سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه باید با یک آسیب‌شناسی دقیق، علت‌های مختلف قهر بخش عظیمی از مردم با انتخابات و صندوق رای را مدنظر قرار داد.

دور دوم انتخابات مجلس در ۲۲ حوزه انتخابیه تمام شد و صاحبان ۴۵ کرسی خالی برای ۴ سال آینده مشخص شدند. درحالی‌که دور اول این انتخابات به گفته وزیر کشور ۴۱ درصد مشارکت‌کننده داشت، دور دوم رکورد‌های دیگری بر جای گذاشت و تاریخ‌ساز شد. آمار‌ها حاکی از این است که در تهران ۸ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

البته آمار مشارکت در دور دوم یک انتخابات همیشه کم‌تر از نوبت اول است، اما هیچ‌وقت چنین وضعیتی به وجود نیامده بود. بگذارید این وضعیت را با اعداد و ارقام بسنجیم.

بیژن نوباوه‌وطن در انتخابات مجلس نهم (دور اول) با ۴۸۱۹۹۱ رای نتوانست به مجلس راه پیدا کند و به دور دوم رفت. در دور دوم ۴۹۱ هزار رای آورد و به‌عنوان نماینده اول تهران در این دور به پارلمان وارد شد. بیژن نوباوه‌وطن در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم با ۲۷۱۰۹۴ رای به مجلس رفت. ۵۵۲ هزار رای صحیح در تهران ثبت شده است. مجلس دوازدهم از ۷ خرداد ۱۴۰۳ آغاز به کار خواهد کرد.

کاهش عجیب مشارکت در انتخابات مجلس تنها به خالص‌سازی و حذف دیگر گروه‌های سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه باید با یک آسیب‌شناسی دقیق، علت‌های مختلف قهر بخش عظیمی از مردم با انتخابات و صندوق رای را مدنظر قرار داد.

حماسه هشت درصدی؟

وزیر کشور: مردم حماسه آفریدند

با چنین وضعیتی، احمد وحیدی، وزیر کشور در سخنرانی رسمی خود پس از پایان انتخابات، از لفظ حماسه‌آفرینی استفاد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وحیدی گفت: «در این کار ارزشمند که نقطه روشن در تاریخ انقلاب اسلامی است و آن هم انتخاب‌های مکرر و پی در پی برای تحکیم مردم‌سالاری دینی اتفاق افتاده است، امروز شاهد دوره جدیدی هستیم که با لطف و عنایت الهی و حماسه‌آفرینی، این انتخابات در اوج سلامت و امنیت و با دقت و مشارکت و رقابت کاملاً جدی در میدان برگزار شد و این به‌رغم خواست دشمنانی بود که نمی‌خواستند صفحه زرین انقلاب اسلامی رقم بخورد.»

وزیر کشور در خصوص مشارکت مردم در این مرحله، ضمن یادآوری این نکته که معمولاً مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت کمتری انجام می‌شده است، اظهار داشت: «آمار‌های شرکت‌کنندگان انتخابات این مرحله به‌رغم اینکه گمانه‌زنی‌ها تا یک‌دهم آمار‌ها گفته می‌شد، اما منتخبین آرای خوبی کسب کردند.»

وحیدی، در خصوص اهمیت برگزاری این دوره از انتخابات از منظر امنیتی اظهار داشت: درچارچوب تمهیدات امنیتی فیزیکی و سایبری که پیش‌بینی شده بود، تمام نقشه‌های دشمنان نقش برآب شد و توانستیم انتخابات را با سلامت و استاندارد بالا و امانت‌داری بالا به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه «انتخابات خوبی در این دوره برگزار شد»، افزود: حضور پرارزش مردم به‌رغم توطئه‌پراکنی‌ها و دروغ‌گویی‌های دشمنان بسیار ارزشمند بود.»

واکنش‌ها به وزیر کشور

صفحه منتسب به وحیدی در شبکه ایکس (توئیتر) پستی با این متن منتشر کرد: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. بحمدلله مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاسگزارم. از همه همکارانم در وزارت کشور، نهاد‌های امنیتی و انتظامی، شورای نگهبان و ناظرین مردمی مجدد تشکر می‌کنم.» این پست با واکنش کاربران عادی، اصحاب رسانه و چهره‌های سیاسی مواجه شد.

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات، در این باره نوشت: «وزیر کشوری که درست یک سال قبل، افق مشارکت بیش از ۶۰ درصدی در انتخابات را مطرح می‌کند و اینک، مشارکت ۴۰ درصدی را حماسه‌آفرینی می‌نامد، یا در پی لاپوشانی کم‌مشارکت‌ترین انتخابات پارلمانی در ایران بعد از انقلاب است و یا از جمله شادمانانِ ذی‌نفعِ کاهش مشارکت.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و استاد دانشگاه امام صادق (ع) در واکنش به این اظهارنظر، در شبکه ایکس نوشت: اگر این میزان مشارکت را حماسه بنامیم، خود و حاکمیت را از درک ضرورتِ آسیب‌شناسی وضعیت کنونی، محروم کرده‌ایم.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی واکنش جالبی به اظهارنظر منتشرشده در این حساب کاربری نشان داد. جهرمی در پاسخ به این پست نوشت: «احتمالاً منظورشان از «حماسه»، آن «عدم مشارکت» ۹۲ درصدی در تهران است. خدا قوت به همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی در این باره در توئیتر خود نوشت: «اینکه وزیر کشور، انتخابات اخیر را حماسه و نمایندگی مجلس را با ۳ تا ۵ درصد رأی مردم، قابل‌قبول و خوب دانسته، آیا معنایش این است که به دنبالِ «حماسه‌ی قابل قبول‌تری» برای انتخابات ۱۴۰۴ است؟!»

رضا رشیدپور، مجری سابق تلویزیون که چند سالی است از فضای رسانه ملی فاصله گرفته، اینگونه به واژه حماسه واکنش نشان داد: «باعث افتخار همه‌ی ماست که وزیر گرامی کشور مفهوم «حماسه» را می‌داند.»

منبع: هم‌مهین/ عکس: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی