تیتر امروز

رضا نامجو: جامعه احساس می‌کند دو طرف ترازو تعادل ندارد/ با توقیف ماشین حق شهروندی تضییع می‌شود/ اگر طرح نور خواست مردم است، اثبات شود
گفت و گوی ویژه جامعه پلاس با یک وکیل پایه یک درباره طرح نور

رضا نامجو: جامعه احساس می‌کند دو طرف ترازو تعادل ندارد/ با توقیف ماشین حق شهروندی تضییع می‌شود/ اگر طرح نور خواست مردم است، اثبات شود

جامعه پلاس در یک گفت و گوی ویژه به سراغ موضوع طرح نور رفته و سوالاتی را با دکتر رضا نامجو، وکیل پایه یک دادگستری مطرح کرده که می‌خوانید.
محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد
در دهمین برنامه دیدار اندیشه گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه و حوزه مطرح شد:

محمد حسن موحدی ساوجی:حکومتی که رضایت اکثریت را ندارد اسلامی نیست/خداوند به پیامبرش هم‌حق تحمیل حکومت را نداد

دیدار اندیشه در دهمین برنامه خود میزبان محمد حسن موحدی ساوجی، استاد دانشگاه و حوزه بود، او معتقد است: از کافران نیز نمی‌توان حق حیات، حق آزادی اندیشه، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت و تحصیل را سلب...
المپیک پاریس؛ ناکامی هانیه رستمیان و شمشیربازان/ شروع عالی جوکر و کارلیتوس
این گزارش بروز رسانی می‌شود

المپیک پاریس؛ ناکامی هانیه رستمیان و شمشیربازان/ شروع عالی جوکر و کارلیتوس

بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از امروز (شنبه) رسما آغاز شده و نمایندگان پرامید ایران در چند رشته از جمله قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک و تنیس روی میز به میدان خواهند رفت و در تیراندازی هم هانیه...
نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو مطرح کرد

خودروسازان و زیان انباشته هزاران میلیاردی؛ «مردم را تبدیل به دلال کرده‌ایم»

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه تا بهمن ماه ۱۷۵ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان خودروسازان شناسایی شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ این رقم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد، گفت: هر فرد خوشبختی که در قرعه‌کشی برنده شود از این رانت بهره می‌برد، برای مثال خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون می‌خرد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشد. یک سفره‌ای برای رانت خواری پهن شده و تمام مردم را هم تبدیل به دلال کرده‌ایم.

کد خبر: ۱۶۲۹۸۵
۱۰:۱۷ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۳

خودروسازان و زیان انباشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی

دیدارنیوز: رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان این که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: به تولیدکننده می‌گوییم با ضرر تولید کند و بفروشد و از آنطرف سالیانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می‌کنیم.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درخصوص قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: صورت مسئله غلط هیچ وقت راه‌حل درست ندارد، دولت دخالت می‌کند، قیمت تعیین می‌کند، آن هم قیمتی که باعث ضرر و زیان است. به تولیدکننده می‌گوییم با ضرر تولید کند و بفروشد و از آنطرف سالیانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع می‌کنیم.

نجفی‌منش اظهار داشت: هر فرد خوشبختی که در قرعه‌کشی برنده شود از این رانت بهره می‌برد، برای مثال خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون می‌خرد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشد. یک سفره‌ای برای رانت خواری پهن شده و تمام مردم را هم تبدیل به دلال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تا بهمن ماه ۱۷۵ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان خودروسازان شناسایی شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ این رقم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور خواهد کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان کرد: مشابه همین مشکل را در دهه هفتاد داشتیم، آن موقع شورای اقتصاد وقت کار هوشمندانه‌ای انجام داد و قیمت‌گذاری خودرو را در حاشیه بازار گذاشت و تا سیزده سال قیمت خودرو تقریبا ثابت ماند. حتی آن اختلاف قیمتی که کارخانه و بازار داشت، دولت گرفت و گیر خودروسازان نیامد، اما باعث شد که قیمت‌ها در بازار ثابت شود.

نجفی‌منش تصریح کرد: اگر این تجربه را اجرا می‌کردیم و خودرو‌های کارخانه‌ای را در حاشیه بازار فروخته بودیم، هم قیمت‌های بازار به شدت سقوط می‌کرد و هم برای این که خودروساز پول قطعه‌ساز را شب عیدی بدهد، نیاز نبود که وزیر صمت با بانک مرکزی مکاتبه کند تا شورای پول و اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان وام اختصاص دهد.

به گفته نجفی‌منش، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی توضیح داد: دخالت‌های بی‌جای دولت باعث شده که ضرر و زیان به تولید برسد و به دلیل این که مدیران خودروسازی توسط دولت تعیین می‌شود، آن‌ها هم خیلی امکان اعتراض ندارند. یکی از مدیران‌عامل قبلی نامه نوشت که دولت قیمت‌گذاری دستوری انجام داده و طبق قانون باید مابه‌التفاوت پرداخت کند، نه تنها این رقم پرداخت نشد که مدیرعامل هم عزل شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: اگر خودروسازی‌ها دولتی نبود، بخش خصوصی می‌توانست پیگیری‌ها را انجام دهد. رهبری هم در دیدار اخیر بر واگذاری تاکید کردند، اگر دولت مدیریت را واگذار کند، مشکل صنعت خودرو ما به‌زودی و به خوبی حل و فصل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی