تیتر امروز

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان

این بیست و پنجمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خشم عمومی مردم و سقوط دولت نپال/ حمله به قطر با مشارکت کشورهای عربی!/ حمله روسیه به لهستان؛ اعلان جنگ به ناتو؟

این صد و پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
جنگ‌های شناختی؛ آیا ایران وارد این نوع جنگ شده است؟
گفت‌وگوی دیدار در برنامه "میهمان من" با یک کارشناس مسایل بین الملل

جنگ‌های شناختی؛ آیا ایران وارد این نوع جنگ شده است؟

در یکی دیگر از برنامه‌های میهمان من دیدارنیوز، با علی ودایع، مدرس دانشگاه و کارشناس بین الملل درباره جنگ‌های شناختی صحبت کردیم. آیا کشورمان ایران وارد این نوع جنگ شده است؟
اسلام مکی - اسلام مدنی" (۴)

مهمترین آموزه‌های اسلام مکی -بخش اول

در نوشته‌های قبل اشاره شد که بیشترین انتقادات وارده بر اسلام به احکام اجتماعی بر می‌گردد که درمدینه و پس از کسب قدرت سیاسی توسط رسول  اعلام شده است.

کد خبر: ۱۶۲۸۳۰
۱۱:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

مهمترین آموزه‌های اسلام مکی -بخش اول

دیدارنیوزـ حسین جعفری: گرچه بیشترین و موثرین دفاع از اسلام از اسلام مکی صورت می‌گیرد، اما بیشترین انتقاد از احکام و مفاهیم "اسلام مدنی" است و متدینان، اما، در پاسخ به انتقادات، از "اسلام مکی" می‌گویند و سعی بر رفوکاری " اسلام مدنی" دارند!

رابطه‌ی میان اسلام مکی با اسلام مدنی رابطه نظر و عمل است، اسلام مکی عهده دار بیان مشخصات اصلی و ذاتی (و عموماً عقلایی) آموزه‌های دین است و اسلام مدنی همان آموزه‌ها را به هنگام تصدی قدرت و به هنگام اجرا، خلق می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

اسلام مکی مطلق و رها و فرا زمانی و ابدی است و اسلام مدنی  ذاتاً مقید به زمان و محصور فرهنگ و آداب و رسوم  و محاط  در  جغرافیای حیات خود است.

اسلام مکی فارغ از رنگ و لباس قومیت  و جنسیت و ... است،   اما اسلام مدنی  جز با بر تن کردن لباس فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و ... متولد نمی‌شود و قابل تصور نیست، اسلام مکی اسلامی کاملاً انسانی و بی قالب و بی قید است،   اما اسلام مدنی  جز در قالبِ اسلام ایرانی، اسلام عربی، اسلام ترکی، اسلام ...، رخ نمی‌نماید.

پس از اینهمه سخن گفتن ا ز اسلام مکی و اسلام مدنی لازم است ولو به اجمال تا به تبیین و توصیف آموزه‌های اسلام مکی پرداخته، تا بتوان در گام بعدی و با  توصیف و تبیین دستورات و احکام مدنی، رابطه‌ی میان این دو اسلام را روشن کرد.

با چنین رویکردی می‌توان اصل را از فرع، محکم را از متشابه و باقی را از فانی تشخیص داد تا با توجه به نگاه "پروسه‌ای دیدن  احکام اجتماعی قران"، در به روز کردن و کارآمد نمودن احکام اجتماعی قران (تاکید می‌کنم نه حکم قطعی ضروری مادام العمر) دچار تردید نشد.

بزعم من انجام چنین پروسه‌ای نه تنها مقبول و موردِ تایید و توصیه خداست بلکه از ابتدا به عنوان هدف غایی در نظر گرفته شده است، اما بدلایلی مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و بعضاً  توسط فقیهان مورد انکار واقع می‌شود.

ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور
امروز شنبه ۲۲ شهريور