تیتر امروز

میزگرد روشنفکران و حکمرانی!
میزگردی با حضور چهار استاد دانشگاه در استودیو دیدارنیوز

میزگرد روشنفکران و حکمرانی!

به بهانه رونمایی از کتاب «تاملاتی بر نسبت روشنفکران، انقلاب و حاکمیت» میزگردی بر محور نقش روشنفکران در حکمرانی چند دهه اخیر ایران در دیدارنیوز برگزار شد.
نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است
در ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه مطرح شد:

نمی‌توان با دروغ و بهتان از دین حمایت کرد/تمرکز قدرت همانند ثروت متمرکز فسادآور است

در سومین قسمت از ششمین برنامه دیدار اندیشه با آیت الله ایازی استاد حوزه چندین موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت که می‌بینید و می‌خوانید.
محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۰)

محمد مهاجری: جریان اصولگرایی با ریزش پنج میلیون رای مواجه شد/ میزان مشارکت مانند انتخابات مجلس بود

یک روز پس از چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان مشارکت و پیش بینی شرایط در دوم به صورت اسکایپی گفت و گو کردیم که می خوانید و می بینید.
فردا، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است

قدرت راى دادن

علی دارابی، نویسنده و پژوهشگر در مطلبی با عنوان «قدرت راى دادن» درباره انتخابات ۱۱ اسفندماه نوشته است: با نیامدن و قهرکردن اتفاقى نمى‌افتد و وضع موجود تداوم مى‌یابد.

کد خبر: ۱۶۲۰۳۸
۱۹:۳۲ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

قدرت راى دادن

دیدارنیوز _ علی دارابی*: راى دادن راهى براى شنیده شدن صداى ملت است و این تعیین کننده‌ترین و قدرتمندترین جنبه دموکراسى و مردم سالارى است.

صندوق راى قانونى‌ترین و مدنى‌ترین شیوه ابراز عقیده و اظهار نظر شهروندان در مدیریت کشور است. موافقان وضع موجود براى تداوم وضعیت مدیریت موجود پاى صندوق راى مى‌آیند. همانطور که مخالفان و منتقدان وضع موجود براى تغییر و دگرگونى شرایط حاکم بر کشور و شیوه مدیریت بسیج مى شوند که مانع تداوم وضع موجود شوند.

مجلس شوراى اسلامى و خبرگان رهبرى دو نهاد مهم و موثر در کشور هستند که با آراى ما مردم شکل مى گیرد. قهر با صندوق راى و تحریم انتخابات شیوه اصلاح امور نیست. برخى احزاب و رجال سیاسى مى گویند براى آنکه حاکمان و مدیران جمهورى اسلامى بفهمند که شیوه کنونى مدیریت کشور پر ایراد، پرهزینه و ناموفق و ناکار آمد است "قهر با صندوق و تحریم انتخابات" صداى رسا و بلند منتقدان و مخالفان است که به وضوح باید فهم شود. این استدلال درست نیست چرا که با نیامدن و قهرکردن اتفاقى نمى‌افتد و وضع موجود تداوم مى‌یابد.

افزون بر این کم دشمن نداریم که مشارکت پایین را دلیل و نشانه اى از گسست و فاصله مردم با حکومت تفسیر مى‌کنند و قدرت‌هاى سلطه گر هم مناسبات خود با کشور مان را بر مبناى همین مشارکت تعین مى‌کنند. رابطه معنادارى میان افزایش مشارکت در انتخابات و کاهش تهدیدات دشمنان علیه کشور وجود دارد.

اگر می‌خواهیم مجلس قدرتمندى شکل گیرد، تمرکز قانون گذارى در کشور بوجود آید، اصل تفکیک قوا عمل شود. نظارت‌هاى موثر و شفافیت قانونمند در اداره کشور حاکم شود، راه آن از انتخابات مى‌گذرد. انتخاب نمایندگان متخصص، با تجربه مدیریتى و اجرایی، پاکدست و کارآمد، وقت گذار براى انجام وظایف، نمایندگانى که عملکرد و گذشته آن‌ها اثبات کند اهل باند بازى نیستند، چرب و شیرین زمانه آن‌ها و خانواده آن‌ها را وابسته نمى‌کند، قانونگرا و مردمى باشند قادر خواهند بود از شان مجلس و نمایندگى آن دفاع کنند و این گونه مى‌توان انتظار داشت که چنین مجلسى در راس امور باشد. روز جمعه یازدهم اسفند روز انتخابات است. هر آنچه را نمى‌خواهیم و هر آنچه را که می‌خواهیم با راى من و شما ایجاد می‌شود. به قدرت راى خود باور داشته باشیم.

*دانشیار دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی