تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
تنگنای بیست و هشتم با جوان ۵۰ ساله حزب کهنسال نهضت آزادی

مهدی معتمدی‌مهر: حق مشارکت در انتخابات از ما و مردم سلب شده/ یک‌دست سازی در کنار ریزش در جامعه، آگاهی اجتماعی ایجاد می‌کند

در بیست و هشتمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان مهدی معتمدی‌مهر عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره شرایط حال و آینده کشور گفت‌وگو کرده است.

کد خبر: ۱۶۰۷۱۹
۱۹:۴۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۲

مهدی معتمدی مهر:

 

دیدارنیوز ـ حامد شجاعی: نهضت آزادی ایران، قدیمی‌ترین حزب فعال در کشور است. این حزب ملی-مذهبی که در سال‌های دل‌مردگی و خفقان پس از کودتای بیست و هشت مرداد از دل جبهه ملی و نهضت مقاومت ملی، با تایید لفظی دکتر محمد مصدق و توسط مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدالله سحابی و آیت‌الله سید محمود طالقانی تاسیس شد بلافاصله به عنوان یکی از کانون‌های اصلی مخالفت و مقابله با حکومت پهلوی مورد حساسیت و برخوردهای جدی دستگاه‌ امنیتی کشور قرار گرفت و اعضای آن به فاصله کوتاهی از اعلام موجودیت این تشکیلات با برخوردهای جدی و سنگین مواجه شده، حبس‌ها و تبعیدهای طولانی را متحمل شدند.

ممارست و مجاهدت اعضای نهضت آزادی ایران در مبارزه با رژیم سابق طبیعتا ایشان را تبدیل به یکی از پیشگامان و نمادهای اصلی حرکتی کرد که در بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست و مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخستین نخست وزیر در فردای براندازی پهلوی، زمام امور اجرایی کشور را در دست گرفت. ماه عسل نهضت آزادی ایران با رژیمی که خود در برکشیدنش نقشی مهم و جدی داشت کمتر از دو سال طول کشید و پس از آن با شیبی نه چندان ملایم، این تشکل از یکی از یاران انقلاب و رهبرش به جایگاه منتقد و اپوزیسیون منتقل و پس از چندی در نوبت‌های گوناگون پای سران و اعضایش به محکمه‌ها و اتاق‌های استنطاق دستگاه‌های امنیتی و زندان‌ها باز شد و کار تا آن جا بالا گرفت که این تشکیلات و اعضایش در سال‌های اخیر بارها با برچسب براندازی نرم رژیمی که خود از پایه‌گذارانش بوده‌اند، مواجه شده‌اند.

ویدیو این گفت‌وگو را اینجا و در یوتیوب و آپارات دیدار ببینید

یکی از نقدهایی که در دو دهه اخیر از سوی هواداران نهضت و دنبال‌کنندگان فضای سیاسی کشور به سران این تشکل وارد شده است عدم‌ توجه ایشان به جوان‌سازی و سپردن امور تشکیلات به دست نیروهای تازه‌نفس جوانتر است. در طرف مقابل سران نهضت آزادی معتقدند که در این سال‌ها در جذب و سازماندهی نیروهای جوانتر با توجه به محدودیت‌های موجود، کارنامه قابل دفاعی دارند و اتفاقا بیشتر دستگیرشدگان نهضت آزادی در دوران جنبش سبز از اعضای جوان این حزب بوده‌اند.

مهدی معتمدی‌مهر از جمله این اعضای جوان‌تر است که در حال حاضر عضو شورای مرکزی نهضت می‌باشد. در تنگنای بیست و هشت که ذیل فصل نو برنامه ضبط شده، با معتمدی‌مهر درباره شرایط حال و آینده کشور، مناسبات تشکیلاتی نهضت آزادی با سایر احزاب و رویکرد ایشان نسبت به مفاهیمی همچون اصلاحات گفت‌وگو کردم.

مهدی معتمدی‌مهر، متولد سال ۱۳۵۲ و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق کیفری‌ست. وی پیش از انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ به عنوان وکیل دادگستری و مدرس حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار بود اما پس از جنبش سبز، پروانه وکالت وی تمدید نشد و اجازه ادامه تدریس در دانشگاه را نیز پیدا نکرد. معتمدی‌مهر در حال حاضر عضو شورای مرکزی و مسئول هیات اجرایی نهضت آزادی ایران است.

عکس‌ها: آرش راهبر

تنگنا مهدی معتمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی