تیتر امروز

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «ایرانشهر» با یک حقوقدان و وکیل دادگستری

سیدعلی مجتهدزاده: اراده‌ای برای اجرای قانون جرم سیاسی نمی‌بینم/ اعضای هیئت منصفه در ایران، وابستگان یک گروه سیاسی خاص هستند/ یکی از بهترین کارهای مرحوم رئیسی در قوه قضائیه، برکناری جعفری دولت آبادی از دادستانی تهران بود

دیدارنیوز در بیست و یکمین پرده از برنامه «ایرانشهر» به سراغ «سید علی مجتهدزاده»، حقوقدان و وکیل باسابقه دادگستری رفته و مسائل مختلف مرتبط با منافع ملی ایران از فعال شدن مکانیسم ماشه، تحرکات تندرو‌ها...
استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

استقبال ايران از مذاکره واقعی با آمریکا/ خط و نشان پزشکیان برای خودروسازان/ باید راهی برای مذاکره پیدا کرد

این صد و سی و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند
در مناظره دو فعال سیاسی در دیدارنیوز مطرح شد

زیدآبادی: آنقدر بر سر مجلس فیلتر گذاشتند که امروز صدای رسایی‌ها و ثابتی‌ها را از آن می‌شنویم/ پشت شما، جمهوری اسلامی است!/ عبدالکریمی: پشت من، هیچکس نیست، خداست!/ ناتو، صهیونیست‌ها و رضا پهلوی، نمی‌توانند برای ما دموکراسی بیاورند

در ادامه سلسله مناظرات دیدارنیوز در خصوص مسائل روز کشور و منافع ملی، میزبان بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه و احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی بودیم که در ادامه می‌‌خوانید.
«آقایان دولتی باید پاسخ دهند که چه اشخاصی نمی‌گذارند واردات آزاد شود؟»

دست‌های پنهان مقابل آزادیِ واردات خودرو!

حسن لطفی، نماینده مجلس با اشاره به دست‌های پنهانی که اجازه نمی‌دهند واردات خودرو آزاد شود، گفت: به باور من، وقتی آمار‌ها را در کنار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهیم، می‌بینیم که دست‌های پنهانی هست که نمی‌گذارد واردات خودرو آزاد شود.

کد خبر: ۱۵۶۹۱۹
۱۹:۱۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲

دست‌های پنهان مقابل واردات خودرو!

دیدارنیوز: حسن لطفی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ساماندهی صنعت و بازار خودرو به مسائلی اشاره کرد که در ادامه می‎‌خوانید.

به نقل از کیان آنلاین، با وجود قول‌های سید ابراهیم رئیسی در خصوص ساماندهی صنعت و بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ و گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم، همچنان کام مردم در این رابطه شیرین نشده است.

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس یازدهم درباره همین مسئله گفتگویی کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* چند هفته پیش در قالب کمیسیون اجتماعی، یک بازدید از ایران خودرو داشتیم. طبق آمار‌های رسمی که در اختیار داریم و در بازدید از ایران خودرو هم مطرح کردم، ۱۶ هزار نفر در سال در جاده‌های کشور کشته می‌شوند و چیزی در حدود ۶۰ هزار نفر هم معلول و آسیب‌دیده تحویل جامعه بهزیستی می‌شود.

* تولیدکنندگان داخلی خودرو معتقد هستند که ما ۴۰ درصد مقصر این داستان هستیم و ۳۰ درصد خطای رانندگان و ۳۰ درصد هم مشکلات جاده‌ای کشور است که انتقاد به وزارت راه و شهرسازی داریم. حال اگر همان ۴۰ درصد، ۱۶ هزار نفر را حساب کنیم، سالانه چیزی بالای شش هزار نفر به واسطه کیفیت و امنیت پایین خودرو‌های تولید داخلی، کشته می‌شوند که این آمار اصلاً کم نیست. تبعات اجتماعی و آسیب‌هایی که از کانال این کشته‌شده‌ها به خانواده‌ها وارد می‌شود، بسیار وحشتناک است؛ هم از نظر روانی و اجتماعی و هم اقتصادی.

* از طرفی، ۴۰ درصد، ۶۰ هزار نفر هم می‌شود ۲۴ هزار نفر معلول و آسیب‌دیده که فقط از ناحیه خودرو‌ها و نه خطای انسانی و جاده‌ای تحویل جامعه می‌شود. عملاً شرکت‌های تولیدکننده داخلی کشور، سالی شش هزار کشته و ۲۴ هزار معلول تحویل کشور می‌دهند و هیچ‌کس هم پاسخگو این مشکل بزرگ نیست، حال بماند که چقدر در سوخت، حیف و میل می‌شود و بنزین مصرف می‌کنیم و چقدر بیمه‌ها به علت خسارت‌هایی که می‌دهند متضرر می‌شوند و چقدر مردم برای بیمه‌های گران‌قیمت هزینه می‌کنند.

* مدیرعامل ایران خودرو به ما می‌گفت تولید خودرو را به دست خود ما بدهید، ولی به ما تحمیل نکنید که سالی فلان تعداد خودرو باید تولید شود و بگذارید واردات خودرو آزاد شود تا تولید من هم آزاد شود. مثلاً به جای ۳۰۰ هزار، ۱۰۰ هزار عدد تولید می‌کنیم، ولی باکیفیت. به باور من، وقتی آمار‌ها را در کنار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهیم، می‌بینیم که دست‌های پنهانی هست که نمی‌گذارد واردات خودرو آزاد شود.

* بخشی از مافیای خودرو در ایران، تولیدکنندگان عمده قطعات هستند. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قطعات سایپا و ایران خودرو، خودشان ماشین ایرانی سوار نمی‌شوند. شما تولیدکننده‌ای را پیدا کنید که در خارج از کشور، خانه نداشته باشد. تولیدکننده‌ای نیست که ثروت و خانه خوب در ایران نداشته باشد؛ پس ببینید که چه سودی از این راه می‌کنند.

* حاکمیت اگر واقعاً می‌خواهد در این قسمت کار کند، باید مرکز پژوهش‌های مجلس و بقیه قسمت‌ها یک عزم ملی با یکدیگر داشته باشند و آسیب‌شناسی بکنند که چه افرادی پشت این داستان هستند. یک مافیای قدرتمند پشت این قضیه وجود دارد. این مافیا از تولیدکنندگان قطعات که سهامداران عمده این شرکت‌ها هستند شروع می‌شود تا به سیستم می‌رسد. وقتی می‌بینند قرار است بازار از دستشان دربیاید و منافعشان به خطر بیفتد، حتی با راه‌های خلاف قانون هم سنگ‌اندازی می‌کنند تا این اتفاق نیفتد. این مافیا باید کنار گذاشته شوند. حالا ممکن است نفوذ این مافیا در قانون‌گذاری و دولت هم باشد.

* مجلس به وظیفه قانونی خودش عمل کرده است، یعنی واردات خودرو چه کارکرده و چه نو را آزاد کرده است. مجلس می‌گوید برای اینکه بتوانم رفاه و رضایت مردم را تامین کنم، اجازه دادم که واردات خودرو آزاد باشد. حالا آقایان دولتی باید پاسخ دهند که چه اشخاصی نمی‌گذارند واردات آزاد شود؟ اراده جدی در باز کردن دامنه واردات خودرو را نمی‌بینم. تعارض منافع وجود دارد و عده‌ای فکر می‌کنند که سودشان به خطر خواهد افتاد.

ارسال نظرات
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان
امروز چهارشنبه ۲۸ آبان