تیتر امروز

ایران بمب اتم می‌سازد؟/ تحریم‌های شدید ترامپ علیه ایران/ انزوای فرش داخلی در بازار‌های جهانی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ایران بمب اتم می‌سازد؟/ تحریم‌های شدید ترامپ علیه ایران/ انزوای فرش داخلی در بازار‌های جهانی

این چهل و هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
زهرا نژادبهرام: تصمیم گیران دوباره دارند راه را اشتباه می‌روند/ دارویی برای مقابله با بی حجابی کشف شده که ما نمی‌دانیم؟
گفت و گوی دیدار با یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کلینیک ترک بی حجابی

زهرا نژادبهرام: تصمیم گیران دوباره دارند راه را اشتباه می‌روند/ دارویی برای مقابله با بی حجابی کشف شده که ما نمی‌دانیم؟

خبر راه اندازی کلینیک ترک بی حجابی دلیل گفت و گوی دیدارنیوز با زهرا نژاد بهرام فعال سیاسی اصلاح طلب شد. او معتقد است: راه‌اندازی کلینیک برای درمان جسم انسان است نه روح و اعتقادات مردم.

۲ انفجار مخزن CNG جان ۳ نفر را گرفت

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اعلام کرد که دو انفجار مخازن CNG در دو نقطه کشور در استان‌های تهران و آذربایجان غربی داشتیم که حادثه جایگاه پلدشت منجر به کشته شدن دو هموطن و زخمی شدن دو هموطن دیگر و خسارت مالی شدید به جایگاه شد و حادثه جایگاه صفادشت منجر به کشته شدن یک هموطن و زخمی شدن یک هموطن و خسارت مالی زیادی به جایگاه شده است.

کد خبر: ۱۵۶۶۷۶
۱۹:۲۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲

۲ انفجار مخزن CNG جان ۳ نفر را گرفت

دیدارنیوز: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG گفت: دلیل بروز انفجار مخازن CNG، فرسوده بودن مخازن این خودرو‌ها بوده، درواقع اگر به موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شده بود و نظارت‌ها در این حوزه صورت می‌گرفت، شاهد بروز این حوادث تلخ نبودیم.

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG اظهار داشت: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته دو انفجار مخازن CNG در دو نقطه کشور در استان‌های تهران و آذربایجان غربی داشتیم که حادثه جایگاه پلدشت منجر به کشته شدن دو هموطن و زخمی شدن دو هموطن دیگر و خسارت مالی شدید به جایگاه شد و حادثه جایگاه صفادشت منجر به کشته شدن یک هموطن و زخمی شدن یک هموطن و خسارت مالی زیادی به جایگاه شد.

او افزود: دلیل بروز این حوادث، فرسوده بودن مخازن CNG خودرو‌ها بوده، درواقع اگر به موقع برای تعویض مخازن فرسوده اقدام شده بود و نظارت‌ها در این حوزه صورت می‌گرفت، شاهد بروز این حوادث تلخ نبودیم. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با بیان اینکه "سوخت CNG سوختی ایمن و پاک است، اما نیازمند بازرسی ادواری و نظارت مستمر در زمینه مخازن سوخت خودرو‌ها است"، گفت: علیرغم اینکه بیست سال از ورود سوخت CNG به سبد سوخت خودرو‌های سبک کشور گذشته، متاسفانه هنوز برنامه درستی برای انجام معاینه فنی و بازرسی‌های ادواری خودرو‌های دوگانه سوز در کشور وجود ندارد و یکی از دلایل این موضوع نبود یک متولی قوی و واحد برای سوخت CNG است.

وی افزود: سال ۱۳۹۶ با ورود دادستان کل کشور و دستور ایشان به نهاد‌های متولی اقدامات خوبی انجام شد که متاسفانه بعد از یکسال متوقف گردید و در سال ۱۳۹۷ مصوبه‌ای در هیات وزیران تصویب شد که طبق بند یک این مصوبه، وزارت نفت موظف شد با همکاری وزارت صمت به منظور ساماندهی و تامین ایمنی تردد خودرو‌های دوگانه سوز نسبت به هوشمند سازی سازی جایگاه‌های سوخت و ایجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جایگاه سوخت به سامانه سیمفا و سامانه اطلاعات خودرو‌های دوگانه سوز وزارت صمت اقدام نماید به نحوی که از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۸ امکان سوختگیری در جایگاه‌های سوخت CNG فقط برای خودرو‌های دارای معاینه فنی معتبر، امکانپذیر باشد.

وی ادامه داد: طبق بند ۲ این مصوبه پلیس راهورموظف به اصلاح مدارک شناسایی خودرو‌های دوگانه سوز گردیده بود و طبق بند ۳ سازمان ملی استاندارد موظف به تدوین استاندارد‌های مورد نیاز سامانه تبدیل خودرو‌های دوگانه سوزگردیده بود و مطابق بند ۴ این مصوبه جهت تامین منابع مالی بند ۱ و همچنین کمک به تعویض مخازن خودرو‌های دوگانه سوزاز خرداد ۱۳۹۸ مبلغ ۳۹۲ ریال به قیمت فروش هر مترمکعب سوخت CNG اضافه شد که با توجه به میزان مصرف CNG در کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ حدودا ۶۰۰ میلیارد تومان به این منظور تامین اعتبار شده است.

جوهری ادامه داد: متاسفانه این مصوبه اجرایی نشد و اگر این مصوبه اجرا شده بود شاهد این حوادث در جایگاه‌های CNG نبودیم.

او خاطرنشان کرد: علت عدم اجرای بند یک مصوبه این بود که در طرح هوشمند سازی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تصمیم داشت به غیر از هدف تعریف شده دولت که "ساماندهی و ارتقا ایمنی تردد خودرو‌های دوگانه سوز بود"، اهداف دیگری را نیز در قالب مصوبه انجام دهد که این موضوع علاوه بر طولانی شدن زمان انجام هوشمند سازی، در نهایت باعث عدم اجرای کامل آن گردید، در این زمینه بار‌ها نامه‌هایی به وزارت نفت، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به عنوان دستگاه‌های متولی ارسال کردیم، اما متأسفانه پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: اگر این بی تفاوتی دولت در رابطه با موضوع ایمنی خودرو‌های دوگانه سوز ادامه یابد، شاهد افزایش حوادث انفجار مخازن خودرو‌ها خواهیم بود و این موضوع به سرعت باعث کاهش مصرف CNG و ناترازی بیشتر بنزین خواهد شد.

جوهری ادامه داد: راهکار فوری جلوگیری از تکرار این حوادث نصب دوربین‌های متصل به سامانه سیمفا و سامانه IRNGV در جایگاه‌های CNG برای شناسایی و هدایت خودرو‌های پرخطر و فاقد معاینه فنی به مراکز معاینه فنی و آزمون مخازن CNG همراه با اختصاص منابع مالی مورد نیاز از طرف دولت برای تعویض رایگان مخازن فرسوده است.

وی افزود: حدود ۴.۵ میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که از این تعداد تاریخ اعتبار حدود یک میلیون دستگاه منقضی شده و مخازن خیلی از این خودرو‌ها به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد و جای تعجب دارد که علیرغم اینکه متولیان دولتی نسبت به این موضوع واقف هستند چرا اقدام مناسبی انجام نمی‌شود.

او گفت: مصرف کنندگان سوخت CNG توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخازن خودروی خود را ندارند و دولت باید راهکار درستی برای پرداخت هزینه تعویض این مخازن اتخاذ نماید و هر تصمیمی که بدون در نظر گرفتن این موضوع باشد نتیجه درستی در بر نخواهد داشت.

جوهری با بیان اینکه " در ۶ ماهه ابتدایی امسال شاهد کاهش ۱۷ درصدی مصرف سوخت CNG درمقایسه با مدت مشابه سال قبل درکشور بودیم که این میزان کاهش معادل عدم استفاده روزانه حدود ۲۷۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز و افزایش مصرف بنزین در کشوربه همین میزان بوده است، گفت: با توجه به سهم بالای سوخت CNG در سبد سوخت خودرو‌های کشور و ظرفیت بالای ایجاد شده برای عرضه این سوخت پاک و ارزان، باید اقدام عاجل و لازم جهت چلوگیری از ترک فعل ارگان‌های دولتی متولی بازرسی و آزمون مخازن خودرو‌های دوگانه سوز، در راستای توقف تلفات جانی و زیان‌های مالی به مردم و جایگاه داران CNG کشور صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ورود دادستان و نهاد‌های نظارتی را به موضوع ایمنی مخازن خودرو‌ها و ترک فعل‌های صورت گرفته در زمینه CNG داریم.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی