تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
فاطمه راکعی به بهانه مراسم نکوداشت برای زهرا شجاعی

تعمیم مفهوم رجل سیاسی؛ تلاش‌های زهرا شجاعی و اعظم طالقانی / با مشاهده زنان جوان مطالبه‌گر، امیدوار شده‌ام

دکتر فاطمه راکعی عضو جبهه اصلاحات و ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با دیدارنیوز از زهرا شجاعی، اولین مشاور زن رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران گفت.

کد خبر: ۱۵۲۶۲۴
۰۰:۰۹ - ۲۳ تير ۱۴۰۲

تعمیم مفهوم رجل سیاسی؛ تلاش‌های زهرا شجاعی و اعظم طالقانی / با مشاهده زنان جوان مطالبه‌گر، امیدوار شده‌ام

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: عصر سه شنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور شخصیت‌های بلندپایه، فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، وزرای سابق، فعالان حقوق زن و زنان حزبی که اغلب از جریان اصلاح‌طلب بودند، از زهرا شجاعی به عنوان اولین زن صاحب منصب در جمهوری اسلامی، استاد دانشگاه، عضو پارلمان و چهره‌ای تشکیلاتی، تجلیل به عمل آمد. به همین بهانه با دکتر فاطمه راکعی که از جمله سخنرانان آن مراسم بود گفت‌وگویی صورت دادیم.

فاطمه راکعی گفت: «زهرا شجاعی جز اولین زنان در جمهوری اسلامی ایران بود که پست‌های حساس اجرایی را تجربه کرد و این خود اولین و مهمترین دلیل برای تجلیل از او بود. البته زنان دلیر، بزرگ و شجاع دیگری هم در این رهگذر بودند که شایسته است نام و یاد و عملکرد آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد. زهرا شجاعی برای ایجاد مرکز مشارکت زنان ریاست جمهوری و موارد متعدد دیگر، شایسته تجلیل بود. مرحوم اعظم طالقانی نیز جز بزرگان، نخبگان و اولین زنان در عرصه کنش و اجرا بودند، متاسفانه این شانس و فرصت را نداشتیم که در زمان حیات وجوشان را گرامی بداریم و نکوداشتی و تجلیلی از او به عمل آوریم».

وی افزود: «این بیماری و اذعان و اعلام آن از سوی این عزیزان خود موجب نوعی آموزش به جامعه می‌شود که واقعیت‌ها را باید قهرمانه پذیرفت، با آن مبارزه و درباره آن گفتگو کرد. این کار به همه قدرت می‌دهد که چگونه با این دست گرفتاری‌ها مواجه شوند. این مسئله به ما به عنوان دوستداران خانم شجاعی و کسانی وجود او و تلاش‌های بیش از چهل ساله او را ارج می‌نهند، انگیزه داد که یک مراسم تجلیل به نام خانم دکتر شجاعی شکل بگیرد».

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش اظهار کرد: «بسیاری از دوستداران زهرا شجاعی از شهرستان‌ها خود را به مراسم نکوداشت رساندند و بسیاری از افراد حاضر از همکاران و دوستان خانم شجاعی در دولت اصلاحات بودند. بسیاری از وزرا و شخصیت‌های برجسته در این مراسم حضور داشتند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: «زنان برجسته کشورکم نیستند و زنان جوان با انگیزه، با الهام گرفتن از اسلاف خود در حال ظهورهستند. این موج زنان شجاع که برای حقوق خود و اصلاح امور جامعه ظهور و بروز پیدا کرده‌اند، از زنان شجاع کهن سال خود الهام و الگو گرفته‌اند. با وجود زنان و مردان جوان و شجاع که برای ایجاد تغییرات اصولی در کشور تلاش می‌کنند، بسیار امیدوار شده‌ام».

وی اضافه کرد: «خانم دکتر شجاعی مانند آقای خانیکی عزیز مدتی درگیر بیماری کانسر بود که از بلایای طبیعی و الهی برای خوبان و نیکان است. خدا شکر هر دو عزیز این بیماری را کتمان نکردند و نفس اعلام این بیماری به سوژه یک گفتگو تبدیل شد و آقای خانیکی آغازگر سخن در مورد این بیماری بود و به دنبال آن خانم شجاعی نیز با شجاعت از بیماری خود گفت».

این عضو جبهه اصلاحات ادامه داد: «در مراسم تجلیل از ابعاد مختلف شخصیتی، اجتماعی، قرآنی، مدیریتی و اجرایی سرکار خانم زهرا شجاعی سخنان پر باری از سوی سخنرانان بیان شد. سخن از تلاش‌های او در دولت اصلاحات و مناصب سیاسی که بر عهده داشت، نیز گفته شد. زنان و شخصیت‌های حزبی، سیاسی و فرهنگی، مسئولان دوره اصلاحات و کسانی که در توسعه کشور نقش داشتند، به مراسم نکوداشت خانم شجاعی آمدند و بعد از ظهر خاطره انگیزی برای ما رقم زدند. حضور زنان جوان در کنار کسانی که دهه ششم عمر را خود را سپری کرده‌اند و صمیمیتی که همیشه بین امثال خانم شجاعی و نسل‌های بعدی بوده و همدیگر را درک می‌کردند و شکاف نسلی آن‌ها وجود نداشت، چهره و چشم انداز زیبایی به این جمع داده بود.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: «امثال شجاعی توقعی ندارند جز اینکه تبلور زحمات خود را در چهره و قدم‌های نسل‌های بعد از خود ببینند و حس کنند. گروهی درابتدای انقلاب به امام نامه نوشتند که دستور بدهند که زنان وارد مجلس نشوند و حتی بالاتر از آن در تلاش بودند که حتی حق رای را نیز از زنان بگیرند. این تفکر هنوز هم وجود دارد، اما زهرا شجاعی خود را نامزد ریاست جمهوری می‌کند و رجل سیاسی را مختص مردان نمی‌داند. ممکن است برخی فکر کنند، نسل ما و امثال زهرا شجاعی به هر دلیل نسل‌های جوانی را که در اعتراضات و مطالبات سال‌های اخیر حضور یافتند را درک نمی‌کنیم، اینگونه نیست، این دختران جوان و شجاع که محکم پای حقوق خود ایستاده‌اند، دختران ما هستند و امروز مسئولیت پذیر شده‌اند و مطالبات جدید خود را فریاد می‌زنند. از آسمان نیامده‌اند، بلکه در کنار نسل ما قد کشیدند و شاهد تسامح و تساهل و آرزو‌های ما بوده‌اند».

وی عنوان کرد: «خانم شجاعی بسیار در این راه اذیت شد، تحمل کرد، اما کنار نکشید. انتظار داریم جوانان عزیز بدانند و فراموش نکنند. بین ما و نسل جدید باید گفتگو بیشتر شود، جوانانی که امید من، ما و ایران هستند و همیشه دوستشان داشته و خواهیم داشت و هیچگاه داشتن مسئولیت اجرایی ما را از مطالبات جدی نسل‌های بعدی دور نکرد و گرچه به هر دلیل توان جاری شدن همه آن مطالبات را نداشتیم، اما در آن جهت حرکت می‌کردیم و هر کاری لازم بود انجام دادیم که به شرایط و به گره‌های امروز نخوریم، اما شرایط و عوامل بسیاری در کشور وجود دارد که هر کاری پیش نرود».

راکعی یادی هم از محصورین و محبوسین کرد و گفت: «امروز زهرا رهنورد عزیز در حصر خانگی است، آن هم فقط به خاطر اندیشه‌های ناب و روشنشان. امیدوارم با توجه به شرایط با ثباتی که ایجاد شده، نسل‌های با تجربه و پر تلاش دیروز در کنار جوانان پیشرو و فهیم و دارای فکر سیاسی و اجتماعی و فرهنگ اصیل امروز، به آرزو‌های بلندی که برای ایران داشتیم برسیم و کشور از این شرایط خارج شود».

این فعال تشکیلاتی یادآور شد: «تمایل دارم در خصوص بعد فرهنگی شخصیت زهرا شجاعی هم ادای دین کنم و اذعان کنم که این شانس و فرصت را داشتم که در احزاب، جمعیت‌ها و چند سالی در ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب و خود مجمع زنان اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات ایران از نزدیک شاهد تلاش‌ها، نگرانی‌ها و فرهنگ عمیق فکری خانم شجاعی باشم».

وی چکیده‌ای از ویژگی‌های زهرا شجاعی را اینگونه بر شمرد: «کم گو و گزیده گو است و از هر گونه حاشیه در نظر و عمل اجتناب می‌کنند، گفتن و نوشتن بر اساس مطالعات علمی و مستند از خصوصیات او است، کمتر گفتن و بیشتر عمل کردن به دور از جنجال و هیاهو، مسئولیت پذیری در امور و تداوم و استمرار در کار تا نیل به نتیجه، رعایت انضباط کاری و اصول و جدی بودن در کلیه جلسات و نشست‌های سیاسی، مدیریت قاطعانه و مسئولانه جلسات با هدف حصول به نتیجه، تذکر به هر نوع بی انظباطی یا رفتار غیر مسئولانه و غیر اصولی، از جانب هر کسی، بدون رو دربایستی و حساسیت و واکنش به هرگونه نقض حقوق و حرمت زنان، از سوی هر فرد، گروه یا مقامی».

راکعی ادامه داد: «جدی بودن در کار‌های تشکیلاتی و باورمندی به تشکل‌های فراگیر همسو، برای نیل به نتایج بهتر در سپهر سیاسی کشور که نمونه آن تشکیل ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف) است که با پیشنهاد او بود و تا تدوین اساسنامه و مرامنامه نیز خود او پای کار بود. باورمندی به گفتگو و تعامات فرا حزبی در راستای مصالح ملی که نمونه آن حضور جدی و پیگیرانه ایشان در مجمع زنان مسلمان است که چند سال پیش با حضور زنده یاد خانم بهروزی و تعداد دیگری از زنان اصولگرا تشکیل شد».

فاطمه راکعی از تلاش‌های سیاسی زهرا شجاعی اینگونه یاد کرد: «تلاش در جهت تبیین معانی فقهی، روانشناختی و تاریخی در موضوع رجل سیاسی و تعمیم آن به زنان و فراگیری مفهوم رجل سیاسی برای زنان و مردان واجد شرایط نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری، برای او و زنده یاد اعظم طالقانی مهم بود که روشن کنند که منظور از رجل سیاسی تنها مردان نیست».

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی