تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
در دومین قسمت از دهمین برنامه رکن سه بخوانید و ببینید

علی باقری: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، مگر...

علی باقری، رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی در دومین قسمت از مصاحبه خود با دیدارنیوز در دهمین برنامه رکن سه به مباحثی چون، جمهوریت، اسلامیت و انتخابات و آینده جمهوری اسلامی پرداخت.

کد خبر: ۱۴۹۸۹۲
۱۲:۳۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

رکن سه علی باقری

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: علی باقری فعال اصلاح‌طلب و دبیر جبهه اصلاحات در قسمت اول احزاب را از نظر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد و در پایان آن قسمت اظهار کرد که "اصلاحات دوم خردادی پارلمانتالیسم به بن‌بست رسیده است. انتخابات سال ۹۸ و ۱۴۰۰ نمونه‌ای برای اثبات این موضوع است. اگر قبل از آن کسی شک و تردید داشت امروز این دو انتخابات حجت را تمام کرد و این وضعیت همانی است که آقای خاتمی به خوبی در بیانیه آخرش به آن اقرار می‌کند. شیوه‌های اصلاح‌طلبی و اصلاح‌گری نیاز به نوسازی دارد". آنچه می‌خوانید و در ویدیو زیر می‌بینید، مباحث مطرح شده با این عضو قدیمی دفتر تحکیم وحدت است.

 

ویدیو قسمت دوم را اینجا ببینید

 

علی باقری این بخش از گفت‌وگو را این‌گونه آغاز کرد: «همه حداقل در بیان قبول داریم که آن شیوه‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. این یک نقطه کانونی در جریان اصلاحات است و باید برای آن "اکشن پلان" طراحی شده و عملیاتی شود. ما باید به این نقطه می‌رسیدیم که شیوه‌های گذشته جریان اصلاحات درست نبوده؛ این نقطه شروع بحث است و کار سخت بعد از این است. جامعه باید این را از اصلاح‌طلب‌ها بخواهد. در این نقطه دو آفت وجود دارد، یک آفت از سمت چپ و از چپ‌روی است. می‌گویند مشکل از اصل اصلاح‌طلبی بود و ما باید ارتقاء گفتمانی پیدا کنیم و معتقدند اصلاحات در این کشور جواب نمی‌دهد و لذا ما انقلابی می‌شویم و به دنبال سرنگونی نظام سیاسی می‌رویم».

وی افزود: «در جریان جنبش مهسا این ایده، ظهور و طرفدار زیادی پیدا کرد، پس این یک آفت است و اسم آن به نظر من اصلاح‌‍طلبی نیست. اما اگر بگوییم اصلاح‌طلبی شیوه‌ای قابل دفاع است و انقلاب، سرنگونی و فروپاشی نفعی برای جامعه ندارد و بنیان‌های جامعه را دگرگون می‌کند و باید راه آمده را دوباره از اول برگردیم و جامعه متضرر می‌شود، پس اصلاح‌طلبی درست است و ما به شیوه اصلاح‌طلبی خود شک نمی‌کنیم، ولی شیوه‌ها باید متفاوت شود. اما در کنار دفاع از نظریه خود باید این شجاعت را داشته باشیم که به سمت شیوه‌های جدید برویم. نوشتن اکشن پلان جدید کار سختی است و یا حالش را نداریم یا جسارتش را؛ بنابراین در دو سر جریان اصلاح‌طلبی دو آفت وجود دارد».

علی باقری: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، مگر...

امام به جمهوری تبصره نزد

باقری با بیان اینکه جمهوری اسلامی که امام (ره) ابداع کرد، دو جزء دارد، گفت: «امام در خصوص این دو جزء توضیح داده بود. ایشان در پاریس می‌گفتند که جمهوری به همان مفهومی که در فرانسه است و در همه جای دنیا وجود دارد این مفهوم جمهوری. سید محمد خاتمی زمانی می‌گفت کسی که اسلامیت را در کنار جمهوری می‌گذارد و عقیده دارد جمهوری همان جمهوری است که در همه جای دنیا است، فرد حکیمی است. یعنی فردی است که انقلابی را راهبری می‌کند و آن معلومات و سوابق و تحصیلات دینی را دارد وقتی اسلام را کنار جمهوری می‌گذارد و به جمهوری تبصره‌ای نمی‌زند و می‌گوید همان جمهوری که در فرانسه است، پس منطقا می‌شود نتیجه گرفت اسلامی که او در کنار جمهوریت می‌گذارد قرائتی از اسلام است که با جمهوریت سازگار است. اما این در عمل چگونه باید رخ بدهد؟ این همان چیزی است که من اشاره کردم و جمهوری اسلامی ایده‌آلی است که اصلاح‌طلبان معتقد هستند و باید ابعاد آن روشن شود من این‌ها را با هم غیر قابل جمع نمی‌دانم.»

رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی خاطرنشان کرد: «من معتقدم می‌توان قرائتی از اسلام داشت و اسلام سازگار با جمهوریتی داشت که این‌ها کنار هم قرار بگیرند. حتی در قانون اساسی موجود ما اینکه قوانین باید با اسلام مغایرتی نداشته باشد را مورد توجه قرار می‌دهد. نمی‌گوید قوانین باید اسلامی باشند، می‌گوید قوانین نباید با شرع مغایرت داشته باشند، این دو با هم بسیار متفاوت هستند. یعنی شما می‌توانید دینی حداکثری تعریف کنید که به اقتصاد، جامعه شهری و آموزش شما کار دارد و برای همه آن‌ها الگو و نسخه دارد، این اسلام را می‌خواهید در کنار جمهوریت قرار دهید».

از نظر امام، مصلحت بر احکام اولیه دینی اولویت و غلبه دارد

وی اضافه کرد: «زمانی شما دینی دارید که اصول کلی آن، معرفت شناختی منطبق با فطرت بشر است و می‌خواهید این را در کنار جمهوریت قرار دهید. به نظر من الگوی جمهوری اسلامی مورد اشاره امام، الگویی است که یک اصل آن مصلحت است. "فقه‌المصلحه" که امام در سال‌های آخر عمر خود مطرح کرد، می‌گوید جامعه بشری نیاز‌هایی دارد که این نیاز‌ها باید برطرف شود. مصلحت در جمهوری اسلامی بر احکام اولیه دینی غلبه می‌کند جامعه و مردم باید اداره شوند، لذا این جمهوری اسلامی بر پایه اصول کلی اخلاقی، انسانی و اعتقادی دین است، اما در امور مربوط به اداره جامعه، عرفی است. پس مصلحت جامعه و مصلحت اداره جامعه بر همه چیز اولویت دارد. این نگاه نگاهی است که می‌توان این جمهوری اسلامی را داشت، اما راه درازی در پیش داریم».

علی باقری: در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، مگر...

علی باقری در همین بخش نکات دیگری در حوزه سکولاریسم، رفراندوم و ملی‌گرایی مطرح کرد. جزئیات این گفتگو در ویدیو ارائه شده در ابتدای گزارش قابل دین و شنیدن است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی