تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
ثبات مدیریتی، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت پرسپولیس

استقلال جزیره بی‌ثبات، ۱۱ مربی و ۱۱ مدیر در ۸ سال!

فصل بیست و دوم لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید در حالی که به نظر می‌آید یکی از دلایل این موفقیت، موضوع ثبات بیشتر در مدیریت این باشگاه نسبت به استقلال باشد.

کد خبر: ۱۴۹۸۲۰
۱۲:۱۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

استقلال جزیره بی‌ثبات، ۱۱ مربی و ۱۱ مدیر در ۸ سال!

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: بررسی دلایل و امتیازهایی که باعث قهرمانی پرسپولیس در فصل ۲۲ لیگ برتر فوتبال ایران شد، نیازمند توجه به ابعاد و واقعیات مختلفی است که قطعا از سوی دیگر رقبا و رسانه‌ها به آن پرداخته خواهد شد. دیدارنیوز نیز در تلاش است تا با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع دلایل واقعی‌تری برای موفقیت و پرسپولیس بیابد و دنبال دلایل و واسطه‌های موهوم یا غیرواقعی نگردد. 

به هر صورت تداوم موفقیت و قهرمانی پرسپولیس حتما دلایل متنی و فوتبالی بیشتری دارد و می‌خواهیم در ادامه بررسی کنیم که آیا در شرایط حساس، ثبات مدیریتی باشگاه و مسائل فنی می‌تواند به یک تیم در رسیدن به قهرمانی کمک کند؟ به همین دلیل نگاهی به افراد حاضر در بخش مدیریت و کادر فنی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انداخته‌ایم و دوره‌ای را بررسی کرده‌ایم که با حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس آغاز شد و به موازات آن استقلال را نیز بررسی کردیم تا ثبات را در  راس هرم دو باشگاه بررسی کنیم. تغییرات در سطح مدیران باشگاه و همچنین نیمکت دو تیم گویای تفاوت‌های بین دو باشگاه است.

۸ سال، ۱۰ مدیر و ۳ مربی در پرسپولیس

برانکو ایوانکوویچ ۶ هفته مانده به پایان لیگ چهاردهم به ایران آمد. در آن فصل هر چند پرسپولیس به کورس قهرمانی نرسید ولی با شکست استقلال در دربی، پایه‌گذار اخراج امیر قلعه‌نویی از استقلال شد. در آن فصل برانکو تنها در ۵ دیدار پایانی لیگ، هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت.

در فصل پانزدهم پرسپولیس که هادی نوروزی کاپیتانش را از دست داد، با برانکو خودش را پیدا کرد، شخصیت تیمی ویژه‌ای یافت و به روز‌های اوج خود بازگشت. اما با وجود امتیاز نزدیک با استقلال خوزستان، نایب قهرمان لیگ شد تا جام به جنوبی‌ها برسد.

پرسپولیسی‌ها در ادامه و در فصل‌های شانزدهم، هفدهم به راحتی و با اختلاف قهرمان لیگ شدند. در فصل هجدهم با وجود اینکه سرخ‌ها اسیر حواشی و مشکلات مالی بودند باز هم جام را بالای سر بردند و توانستند در قهرمانی هت‌تریک کنند. پرسپولیس در این مدت با سه قهرمانی لیگ، یک قهرمانی جام حدفی، دو قهرمانی در سوپر جام که یکی از آن‌ها با رای کمیته انضباظی بود و همچنین اولین حضور در فینال آسیا که به نایب قهرمانی این تیم ختم شد، رکورد دست نیافتنی را کسب کرد.

دوران حضور برانکو از سال ۹۴ تا ۹۸ بود و پس از او، گابریل کالدرون روی نیمکت پرسپولیس نشست، اما او نتوانست فصل را با این تیم تمام کند و در نهایت بار دیگر یحیی گل‌محمدی هدایت سرخ‌ها را بر عهده گرفت و پرسپولیس این بار با هدایت او چهارمین قهرمانی‌اش را کسب کرد و در عین حال به فینال آسیا نیز رسید ولی نایب قهرمانی، عادت بد پرسپولیس در دو حضورش در فینال آسیا بود. در فصل بیستم پرسپولیس باز با هدایت گل‌محمدی قهرمان لیگ برتر شد و توانست با ۵ قهرمانی پیاپی در لیگ برتر، آماری دست نیافتنی از خود به یادگار بگذارد. همچنان که در فصل ۲۱ باز هم این پرسپولیس بود که در هفته‌های پایانی شانس قهرمانی داشت.

پرسپولیس از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲  به مدت ۵ سال تحت هدایت گل محمدی بوده پس در بازه زمانی ۸ ساله از سال‌ ۹۴ تا ۱۴۰۲ تنها سه مربی عوض کرده که یکی از آن‌ها حدود ۵ سال و دیگری ۳ سال هدایت این تیم را بر عهده داشته است.

اما در زمینه مدیریتی در این ۸ سال چه کسانی در پرسپولیس حضور داشتند:

ـ محمد حسین نژاد فلاح از ۲۶ بهمن ۹۳ تا ۲۷ مهر ۹۴ 

ـ علی اکبر طاهری از نیمه دوم سال ۹۴ تا سال ۹۶ 

ـ حمید رضا گرشاسبی از ۱۴ آبان ۹۷ تا ۲۰ آذر ۹۷

ـ ایرج عرب از ۱۴ اسفند ۹۷ تا ۲۰ اسفند ۹۸

ـ محمد حسن انصاری فرد از ۲۰ اسفند ۹۸ تا ۸ آبان ۹۹

ـ مهدی رسول پناه از مرداد ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰

ـ مجید صدری از ۱۶ شهریور  تا دی ماه ۱۴۰۰ به عنوان سرپرست

ـ در نهایت محمد رضا درویش از ۲۳ دی ۱۴۰۰ تا امروز 

پس پرسپولیسی‌ها در این ۸ سال ۱۰ مدیر به خودشان دیدند که آخرین نفر این لیست طویل محمد رضا درویش بوده که توانسته نزدیک به سه سال مدیریت این تیم پر طرفدار را بر عهده داشته باشد.

استقلال جزیره بی‌ثبات، ۱۱ مربی و ۱۱ مدیر در ۸ سال!

 

استقلال، ۱۱ مدیر و ۱۱ مربی در ۸ سال

در تیم رقیب یعنی استقلال، اما در بازه زمانی سال‌ ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ اتفاقات زیادی در زمینه هدایت باشگاه و تیم افتاده است. در فصل ۹۴ پرویز مظلومی هدایت آبی را بر عهده داشت. پس از او منصوریان در ۱۴ خرداد ۹۵ تا ۲۹ شهریور ۹۶ به مدت یک سال مربی استقلال بود. در بازه بسیار کوتاهی میک مک‌درموت مربی استقلال شد. در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ وینفرد شفر آلمانی هدایت استقلال را بر عهده داشت که او با دو فصل حضور به عنوان طولانی‌ترین حضور در ۸ سالی که گذشت، رکوردی را باقی گذاشت. اما شفر در فصل دوم نتوانست لیگ را به اتمام برساند و فرهاد مجیدی کمک او به مدت یک ماه از ۱۹ اردیبهشت تا ۲۹ خرداد ۹۸ جای شفر را گرفت در آن سال استقلال با شکست پرسپولیس به فینال رسید، ولی در بازی پایانی نتیجه را به تراکتور تحت هدایت ساکت الهامی واگذار کرد.

پس از آن در ۲۳ خرداد ۹۸ مربی سابق اینتر، آندره‌آ استراماچونی به ایران آمد، ولی او در ۱۷ آذر در حالی که استقلال صدرنشین لیگ بود، ایران را ترک کرد. پس از آن، همه تلاش و نمایش پیگیری وزارت ورزش و باشگاه استقلال در این مدت بی‌جواب ماند و او راضی به بازگشت به ایران نشد. استقلال حتی در ۱۸ آذر تا ۱۲ دی بدون سرمربی و در حالی که وریا غفوری کاپیتان آبی‌ها تیم را از داخل زمین کوچ می‌کرد و هیچ کس روی نیمکت هدایت آبی‌ها نبود به میدان می‌فرستاد. تا اینکه برای بار دوم فرهاد مجیدی در ۱۳ دی ماه ۹۸ مربیگری آبی‌ها را بر عهده گرفت. تیم مجیدی در آسیا با سه پیروزی دو تساوی و یک شکست، ۱۱ امتیاز کسب کرد و به عنوان صدر نشین گروه مرگ به مرحه بعد صعود کرد. در بازگشت استقلال تحت هدایت مجیدی با دو شکست برابر ذوب آهن و پرسپولیس از صدر فاصله گرفت. پس از آن، آبی‌ها به لیگ برگشتند و بدون شکست در کورس قهرمان بودند تا اینکه در هفته پایانی بازی را به سپاهان واگذار کردند و در نهایت استقلال به رتبه سوم جدول بسنده کرد.

در همان فصل استقلال در جام حدفی موفق شد بار دیگر با شکست پرسپولیس گل محمدی، به فینال حذفی برسد و مجیدی در دومین تجربه سرمربیگری اش برای دومین بار در فینال حذفی، روی نیمکت هدایت استقلال نشست. این بار نیز او موفق نبود و بازی را به فولاد تحت هدایت جواد نکونام واگذار کرد و به دلیل اختلاف با مدیر عامل، از استقلال جدا شد پس از مجیدی دستیار او مجید نامجو مطلق برای چند بازی از ۱۶ شهریور ۹۹ تا ۵ مهر ۹۹ هدایت آبی‌ها را بر عهده گرفت.

استقلال در فصل ۹۹ با محمود فکری لیگ را شروع کرد. فکری تیم را در ۱۶ مهر ۹۹ تحویل گرفت و ۱۲ اسفند از سمت خود برکنار شد تا فرهاد مجیدی برای سومین و آخرین بار روی نیمکت استقلال بنشیند. این بار فرهاد مجیدی از ۱۴ اسفند ۹۹ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت و موفق شد در لیگ ۲۱، با بهبود همه رکورد‌ها، استقلال را بدون باخت، قهرمان لیگ کند. هر چند که باز هم او موفق نشد در جام حذفی، نتیجه بگیرد.

آخرین مربی استقلال هم ریکاردو ساپینتوی پرتغالی است که از ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ هدایت استقلال را بر عهده گرفته است. هر چند مدت قرارداد او دو فصل است، ولی فصل دوم توافقی است و با توجه به اینکه استقلال باز هم مدیر ندارد به نظر نمی‌رسد این مربی پرتغالی با وجود محبوبیتی که میان هوادارها دارد شانس زیادی برای تمدید قرارداد با آبی‌ها داشته باشد. ساپینتو به تنهایی در طول مدت حضورش در استقلال سه تغییر مدیریتی دیده است! او فصل را با آجورلو شروع کرد در ادامه با فتح الله زاده کار کرد و حالا حجت کریمی سرپرست موقت باشگاه است که این خود یک رکورد عجیب است!

استقلال در ۸ سالی که پرسپولیس سه مربی به خودش دید با جا به جایی ۱۱ مربی به اندازه یک تیم فوتبال تغییرات در خود دید و شاید این نکته یکی از مهمترین دلایل نتیجه نگرفتن آبی‌ها باشد.

استقلال در صندلی مدیریت باشگاه نیز تغییرات زیادی داشت. فهرست بلند مدیران آبی را ببینید:

ـ بهرام افشارزاده از سال ۹۳ تا ۹۵ مدیر باشگاه استقلال بود

ـ در ۱۳ مرداد رضا حسنی خو برای مدت چند روز مدیریت استقلال را برعهده گرفت

ـ رضا افتخاری از ۱۷ مرداد ۹۵ تا ۲۷ تیر ۹۷

ـ امیر حسین فتحی  از ۲۷ تیر ۹۷ تا ۱۹ آذر ۹۸

ـ اسماعیل خلیل زاده ۲۱ آذر ۹۸ تا ۶ اسفند ۹۸

ـ علی فتح الله زاده از ۷ اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹

ـ احمد سعادتمند از ۱۰ فروردین ۹۹ تا ۹ مهر ۹۹

ـ احمد مددی از ۱۰ مهر ۹۹ تا ۲ مهر ۱۴۰۰

ـ  مصطفی آجرلو از ۲ مهر ۱۴۰۰ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱

ـ علی فتح الله زاده از ۲۳ مهر ۱۴۰۱ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (چهارمین دوره مدیریت)

ـ در پایان نیز حجت کریمی از ۲۳ فروردین به ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست باشگاه استقلال منصوب شد و معلوم نیست که چه زمان با جلسه مجمع، مدیر جدید آبی‌ها تعیین می‌شود.

به این ترتیب استقلال در ۸ سال گذشته که دوران اوج پرسپولیس بود تحت هدایت ۱۱ مربی و با مدیریت ۱۱ مدیر رکورد عجیبی به ثبت رساند که می‌تواند پاسخگوی تمام ناهماهنگی‌ها و دور شدن از افتخارات گذشته این تیم در ایران و آسیا باشد. مدیرانی و مربیانی که آنقدر سریع تغییر کردند که هیچ شانسی برای موثر بودن و یا بهبود شرایط نداشتند. به جز فرهاد مجیدی که سه بار در مقاطع مختلف به استقلال برگشت و این تیم را قهرمان لیگ ۲۱ کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی