تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
بیانیه‌ انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت هفته‌ی بزرگداشت مقام معلّم (اختصاصی دیدار)

وزیر آموزش و پرورش حداقل باید دارای این ۴ فاکتور باشد

انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت هفته معلم و بزرگداشت مقام معلم در بیانیه‌ای با اشاره به انتقادات جاری معلمان، شاخص‌هایی را برای وزیر آموزش و پرورش بعدی برشمرد.

کد خبر: ۱۴۹۰۰۱
۱۵:۰۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

وزیر آموزش و پرورش حداقل باید دارای این 4 فاکتور باشد

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: بیانیه انجمن اسلامی معلمان به شرح زیر است:

چنانچه جامعه‌ای به صِدق، بر آن است تا امر خطیر آموزش و پرورش را اعتلاء بخشد و نهاد آن را ارتقاء دهد، بایستی گستره‌ی نگرش خویش را از انجام امور صِرفاً نمادین فراتر برده و به فعالیت‌های نهادین رُوی آورد. وگرنه با اکتفا کردن به آیین‌ها و آییننامه‌ها و نیز

خرسند بودن به رُسومات و مرسوماتِ صِرف، هیچ حرکت زیربنایی رخ نخواهد داد!

هفته‌ی بزرگداشت مقام معلّم که مزیّن به نام شهید مطهری و نکوداشت زنده یاد خانعلی است، میتواند به موازات «تحسین‌ها و تجلیل ها»، آغازگاهی باشد تا با «نگاهی نوین» به «جایگاه تعلیم و تربیت» در تعالی جامعه، به ویژه «نقش بی بدیل معلّم» منجر شود و در تحقّق این مهم با رویکردی آسیب شناسانه به اجمال به عملکرد حاکمیت و دولت در این ارتباط اشاره میکنیم. در این راستا، حتی با نیم نگاهی گذرا میتوان به رخداد‌های تلخِ بیست ماهه‌ی گذشته در حوزه‌ی آموزش و پرورش، از معرفی وزرای ضعیفی که عاجز از گرفتن رأی اعتماد بودند، تا وزیر ناکارآمد و ناکاربلدی که در نهایت تأسّف به حداقل‌های قواعد مدیریتی و آییننامه‌ها وقوف نداشتند، اشاره کرد!

همان به اصطلاح مدیری که به عنوان مثال در حوزه‌ی انتصابات، برخلاف قواعد مدیریتی و ضوابط اداری بعضاً چنان ناشیانه از نیرو‌های عاری از آموخته‌ها و خالی از اندوخته‌های مرتبط بر امر آموزش و پرورش و نهاد آن استفاده نمود و نیز در پایان سال گذشته در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان آنچنان نمایش ناشیانه‌ای را برپا نمود و کام جامعه نجیب معلمان را تلخ کرد که سرانجام، دولت ناچار شد علی رغم قصور و اشکالاتی که متوجه رئیس دولت و سازمان برنامه و بودجه بود، به ناگاه او را در قالب استعفایی صوری، از کابینه اخراج نماید. تا شاید به زعم خود بتواند به جامعه این‌گونه القاء کند که مقصر ابتدا و انتهای همه‌ی این چالشها، ایشان بوده و هست!

در ادامه می‌توان از مسمومیت سازی‌های پیاپی دانش آموزان، اجرای اَبتر و حاشیه ساز رتبه بندی معلمان، عدم توجه به پاسخگوییِ محترمانه و بهنگام مطالبات بحق فرهنگیان شاغل و بازنشسته پیرامون موضوعات مهمی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و طرح همسان‌سازی حقوق و نیز برخورد‌های قهرآمیزِ به مدد قوه قهریه و دستگاه‌های قضایی و امنیتی و اِعمال محکومیت‌ها و محرومیت‌ها و ایجاد مضایق برای فعالان صنفی، سیاسی، فرهنگی و جدیدتر از همه، انتصاب سرپرستی با داشتن نگاهی امنیتیِ مغایر با ماهیت تربیتی، معلّمی، به عنوان سایر چالش‌های ضد توسعه‌ی اَبَرسازمان آموزش و پرورش نام برد.

با این اشاره‌ی مجمل و به شرط عبور عبرت‌آمیز از آنچه گذشت، انجمن اسلامی معلّمان ایران به مانند همیشه و همسو با رسالت اصلی خود و با هدف اصلاح و اکمال وضع موجود، پیشنهاد‌های مبتنی بر مطالعات صورت گرفته‌ی خود را در معرض افکار عمومی، خاصّه محضر جامعه‌ی جلیل القدر فرهنگیان، اعلان می‌دارد.

به این امید که عموم تصمیم سازان و تصمیم گیران نهاد عظیم تعلیم و تربیت، به ویژه ریاست دولت سیزدهم که در آستانه‌ی اتخاذ تصمیم سرنوشت ساز معرفی وزیر پیشنهادی هستند، به آن‌ها توجه جدّی داشته باشند.

یکم_ حیطه فرهنگ و عرصه‌ی آموزش و پرورش، نه تنها از اهداف انسانی توسعه فاصله گرفته، بلکه به استناد آمار‌های متقن به میزان چشمگیری از رشد عُرفی و همترازی با متوسط جهانی جامانده است؛ و متأسفانه به دلیل سیاست‌های انسدادی حاکم بر کشور و محیط تعلیم و تربیت و مدیریت ناتوان و ناکارآمد و ناپایدار حاکم بر آموزش و پرورش، به شدت در مسیر نقصان کمّی و کیفی حرکت می‌کند، که هرچه سریع‌تر باید در این باره چاره اندیشی شود.

دوم_ ضرورت حیاتی دارد، امر خطیر آموزش و پرورش، اولویت فرهنگی و مسئله‌ی نخست کشور، و معلّم نیز رکن رکین آن باشد و با اعتقاد به این نگاه بنیادین، مسائل مهمی، چون سامان‌دهی، جذب و نگه‌داشت نیروی انسانی، آموزش و بهسازی، افزایش انگیزه‌ی کارکنان و ارتقای کیفیت آموزشی، در دستور کار ویژه‌ی حاکمیت قرار گیرد.

سوم_ مدرسه، از چنان جایگاه تربیتی برخوردار است که خانه‌ی دوم دانش آموز تلقی میشود؛ لذا این خانه باید محیطی امن، و فضایی سرشار از آسایش برای دانش آموزان باشد. از این رو، وقوع هرگونه رخداد مخلّی مانند استمرار مسمومیت سازی‌های اخیر، می‌تواند نقطه‌ی مقابل این شرایط حیاتی باشد، پس شایسته و بایسته است با تغییر نگاه و اصلاح روند‌ها و رویکردها، هرچه سریع‌تر نهاد مدرسه به کارکرد اصلی خود که همانا بستری برای علم آموزی، بینش اندوزی، کسب مهارت، آشنایی با آداب انسانی و فراگیری آیین اسلامی میباشد، برگردد.

چهارم_ حال که دولت در آستانه‌ی معرفی وزیر پیشنهادی جدید برای بزرگترین دستگاه اجرایی و سترگ‌ترین نهاد فرهنگی و فرهنگساز کشور میباشد، مجدّانه انتظار میرود، فرد معرفی شده دارای شاخص‌هایی باشد که بتواند کشتی گرفتار در دریای متلاطم کژاندیشی‌ها و کج‌رَوی‌ها را به ساحل تعادل و تعالی برساند؛ که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:


۱ - برخورداری از مقبولیت و محبوبیت بالا در قشر فهیم فرهنگیان.
۲ - داشتن پیشه‌ی معلّمی و طِی کردن مدارج اجرایی و مراتب سازمانی در سطوح مختلف مدیریتی آموزش و پرورش، از صف تا ستاد؛ و به تبع آن، آگاهی کامل از تمامی معایب، موانع، مضایق و سایر چالش‌های پیدا و پنهان آموزش و پرورش (معلم، دانش آموز، کتب درسی، فضا‌های آموزشی و پرورشی و...).
۳ - غیور بودن به ساحت آموزش و پرورش، داشتن تعلّق خاطر به ذی نفعان آن، یعنی معلّمان ارجمند و دانش آموزان عزیز و نیز مقیّد بودن به صیانت همه جانبه از منافع مادی و معنوی آموزش و پرورش، با این باور مهم که این دستگاهِ بزرگِ نیازمند به توسعه‌ی پایدار، مشتاق و محتاجِ نگرش پیشرو و سرمایه‌محور است، نه نگاه پیش پا افتاده مصرف‌گرا و خدماتی.
۴ - اعتقاد راسخ به مدیریت مشارکت‌جو، به منظور بهره جستن از ظرفیت والای فرهنگیان و انسجام بخشی به این جمع متکثّر و نیز داشتن روحیه امیری و رویکرد امیرانه (مستقل)؛ و نه صِرفاً خُلق آمرانه، و بدتر از آن، خُویِ مأمورانه (وابسته) و نیز امتناع از هرگونه امتیازدهی بی مبناء، یکطرفه و بدون توجیه علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی و نهاد‌های دولتی و غیردولتی!

پنجم_ رتبه بندی معلّمان که به ایده زیباست، میتواند به دیده نیز زیبا باشد. اما اجرای کم رَمق، با اتّکای به منابع کم رقم، که معلول عدم بکارگیری افراد بزرگ و نیز عدم بکاربستن افکار بزرگ در مسیر این کار بزرگ بود، مانع از آن گشت تا شاهد تحقق جامع و جاذب این طرح تحوّل‌آفرین و دو ثمره سازنده آن، یعنی اعتلای امر تعلیم و تربیت، و ارتقای نهاد آن، باشیم!
لذا، بسیار بسیار ضروری است تا با اتخاذ تدابیر نوین و تمهیدات بِروز، به فوریت روند اجرای مغایر با عدالت این طرح، در مسیر عادلانه‌ی آن قرار گیرد.

ششم_ خروج همه نهاد‌های نقش آفرین، اعم از دولت و مجلس و...، از بن بستِ عدم برنامه ریزی‌های پیشگیرانه و فعالیت‌های پیگیرانه و پرهیز از رفتار منفعلانه در قبال مطالبات، انتقادات، اعتراضات، شکوه‌ها و گلایه‌های قشر ساعی و صبور معلّم و همچنین دانش آموزان عزیز و اولیای گرامی آنان و همزمان، رسیدگی قاطع و قانونی به تمامی سهل انگاریها، کمکاریها، کارشکنی ها، قصور‌ها و تقصیر‌های صورت گرفته، در تمامی رخداد‌های ماه‌های اخیر.

هفتم_ اهتمام مُجدّ، به امر خطیر تضارب اندیشه و التزام جدّی به مقوله مهم خِرد جمعی، و نیز آفرینش بستر مناسب برای تحقّق این مهم از طریق ایجاد «سازمان نظام معلّمی» به عنوان عالیترین مرجع تصمیم سازی و کیفیت بخشی در ساختار و محتوای نظام تعلیم و تربیت.

هشتم_ رویگردانی از رویکرد امنیتیِ مغایر با فضای فرهنگی آموزش و پرورش در برخورد با معلّمان منتقدِ مستقل، یا عضو تشکّلهای صنفی و سیاسی قانونی به گونه‌ی قهرآمیز و تنبیهیی، و گاه محروم نمودن منتقدان از حق رتبه بندی و یا محدود نمودن آنان در رتبه‌های پایینتر.

نهم_ پرهیز از جذب عجولانه و غیرکارشناسی نیرو‌های نامتخصص حوزوی که البته در جایگاه خود مفید و محترم هستند؛ آن هم در منصب حسّاس معلّمی که لازمه‌ی احراز این شغل پیچیده‌ی علمی و آموزشی، حداقل در گِرو گذراندن چهار سال تحصیل در دانشگاه جامع فرهنگیان با هدف آموختن دانش تخصصی و اندوختن بینش حرفه‌ای می‌باشد.

من الله توفیق

انجمن اسلامی معلمان ایران.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی