تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

محبی نیا: آزادی می‌تواند زهر بحران را بگیرد/ مساله حل نشد جمع شد/ راه حلی جز گفتمان وجود ندارد

با آغاز سال ۱۴۰۲ و پررنگ شدن ماجرای حجاب در کشور تصمیم تیم دیدارنیوز این شد که در فصل جدید برنامه اصل ۲۷ به سراغ این موضوع برود و در گفتگو با صاحب نظران چالش‌های پیش رو بررسی کند.

کد خبر: ۱۴۸۵۵۳
۱۱:۳۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

 

محبی نیا: آزادی می‌تواند زهر بحران را بگیرد/ مساله حل نشد جمع شد/ راه حلی جز گفتمان وجود ندارد

 

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: نخستین مهمان فصل جدید برنامه اصل ۲۷ جهانبخش محبی نیا، استاد دانشگاه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بود؛ او در این گفتگو که قرار است در دو بخش منتشر شود، دلایلی متعددی را برای اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ بیان کرد و معتقد است، چون صورت مساله حل نشد بلکه جمع شد این می‌تواند زمینه بروز حوادث دیگری باشد.

قسمت اول این گفتگو را اینجا ببینید.



اینطور که او توضیح داد: حاکمیت می‌توانست با تصمیم‌های بهتر و کارآمدتر مانند طرح گفتمان قدم بلندی را برای رفع مشکلات بردارد، اما هنوز این تصمیم گرفته نشده و حتی زمینه گفتگو میان مردم و حکومت هم مهیا نشده چه برسد به گفتمان؛ چون در گفتگو دو طرف دیدگاه‌های خود را در مورد موضوعات متعدد بیان می‌کنند، اما در گفتمان به دنبال پیدا کردن راه حل هستند که تاکنون هیچ کدام از این دو کلیدی که می‌تواند قفل مشکلات را باز کند ساخته نشده است.

۱۴۰۱ در جامعه ایران سال شومی بود ما از منظر برخورد‌های درون اجتماعی روزگاری خوبی را سپری نکردیم، این اتفاق که ماه‌ها به طول انجامید، هزاران میلیارد تومان به کشور ضرر زد و از همه مهمتر وجه بین المللی خدشه دار شد.

ملتی که سبقه فرهنگی ۷ هزار ساله دارد در واقع نباید چنین اتفاق‌هایی را تجربه می‌کرد، عمل و عکس العملی که بین مردم و حکومت اتفاق افتاد از اعتراض شعاری به درگیری فیزیکی و در نهایت به خونریزی منجر شد که هیچ کدام از این‌ها در شان مردم و کشور نبود.

او به دیدگاه‌های مطرح شده از سوی برخی مهمانان اصل ۲۷ درباره اتفاق‌های سال ۱۴۰۱ اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از متخصصان و صاحب نظران علاوه بر تحلیل و بررسی دلایل با توجه به تخصص شان، اتفاق‌ها را از منظر‌های دیگر هم بررسی کردند که این نشان می‌دهد که ابعاد ماجرا گسترده بود و باید از همه جوانب مورد تحلیل قرار می‌گرفت؛ در نهایت اتفاقی که افتاده این است که مساله حل نشد، جمع شد در حالیکه ماجرا‌های سال گذشته نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر از سوی مراکز تحقیقاتی و علمی دارد و در نهایت جامعه باید به بالندگی برسد.

از طرف دیگر دلیل اصلی همه اتفاق‌های سال گذشته، نادیده گرفته شدن جامعه در همه زمینه‌ها بود، جامعه وقتی احساس کند مورد توجه نیست و دیده نمی‌شود، حرمتش حفظ نمی‌شود از مهارت خود استفاده می‌کند تا به طور واقعی به سطح توازن برسد و حقوق خود را بگیرد.

محبی نیا همچنان تاکید دارد که در چنین شرایطی بهترین تصمیم برای رسیدن به یک آرامش و توافق دو جانبه میان جامعه و حکومت، اجرایی کردن "گفتمان" است. اگر این اتفاق بیفتد هم جامعه هم حاکمیت در سایه یک فضای رقابت گونه درست می‌توانند اهداف خود را شناسایی و به سمت آن حرکت کنند، هر چند که در شرایط کنونی گفت و گو هم می‌تواند یک راه حل باشد تا حداقل هر دو طرف حرف هایشان را بزنند.

این در حالی است که اگر در شهریور ۱۴۰۱ و قبل از شروع اعتراض‌ها نگاه دلسوزانه بیشتری به اتفاقی که برای مهسا امینی افتاد، می‌شد و بابت آن عذرخواهی می‌کردند شاید جامعه دچار چنین سرنوشت غمباری نمی‌شد که ۶ ماه گرفتار خصومت و درگیری شود و متاسفانه ما در روز روشن، سیاهی خلق کردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی