خبرهایی مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش میرسد و بعضا گفته میشود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. آیا حداقل این واردات بنزین ۶۰ سنتی و فروش داخلی آن به قیمت یک دهم را به عنوان یارانه قبول دارند و اینکه آیا تبدیلکردن کشور به واردکننده بنزین برای کنار گذاشتن این بدفهمی کافی نیست؟
دیدارنیوز: در صورت واردات ۵ میلیون لیتر بنزین با فرض قیمت ۶۰ سنت برای هر لیتر، روزانه ۳ میلیون دلار صرف واردات میشود.
اقتصادآنلاین نوشت: «در روزهای گذشته اخباری مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش میرسد و بعضا گفته میشود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. ادعایی که با توجه به شکاف بین مصرف و تولید بنزین دور از انتظار نیست.
در این صورت با فرض قیمت ۶۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزانه ۳ میلیون دلار صرف واردات میشود؛ که با چنین فرضی در کل طول سال میزان ارز لازم برای واردات بیش از ۱ میلیارد دلار میشود.
با توجه به قیمت ۶ سنتی فروش بنزین در داخل، عملا حدود ۱ میلیارد دلار یارانه جدید توسط دولت مورد نیاز است که با قیمتهای فعلی معادل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان میشود.
این عدد تنها گوشه کوچکی از یارانه پرداختی در این حوزه است و در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون میلیارد تومان برای مصرف بنزین تولید داخل، یارانه پرداخت میشود.
البته برخی از افراد که سیاستهای پیشنهادی آنها کشوری با این حجم عظیم از منابع نفتی را تبدیل به واردکننده بنزین کرده، مفهوم یارانه پنهان را جعلی میدانستند و میگفتند نباید معادل قیمت جهانی را برای بنزین تولید داخل محاسبه کرد.
هر چند به وضوح وقتی کالایی که حداقل با ۶۰ سنت قابل صادرات بود، به قیمت ۶ سنت در داخل به فروش میرسید، به معنی صرف نظر کردن از ۵۴ سنت به ازای هر لیتر بنزین بود، بنابراین روزانه بیش از ۳ هزار میلیارد و سالانه بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای مصرف بنزین پرداخت میشد.
اما اکنون سوالی که این افراد باید پاسخ دهند این است که آیا حداقل این واردات بنزین ۶۰ سنتی و فروش داخلی آن به قیمت یک دهم را به عنوان یارانه قبول دارند و اینکه آیا تبدیلکردن کشور به واردکننده بنزین برای کنار گذاشتن این بدفهمی کافی نیست؟»