تیتر امروز

فیاض زاهد:مطهری با گشت ارشاد سراغ زنان نرفت/گذاشتن پزشکیان مقابل آن پنج نفر یعنی یک از پنج بزرگتر است/منتظر حضور یک زن از مشهد برای انتخابات بعدی باشید
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک استاد دانشگاه:

فیاض زاهد:مطهری با گشت ارشاد سراغ زنان نرفت/گذاشتن پزشکیان مقابل آن پنج نفر یعنی یک از پنج بزرگتر است/منتظر حضور یک زن از مشهد برای انتخابات بعدی باشید

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود یک بار دیگر به سراغ فیاض زاهد، استاد دانشگاه و جامعه شناس رفت و با او درباره موضوع وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی گفت و گو کرد که می خوانید.
پیامبر آغازگر هیچ جنگی نبود/ ولایت پذیری انسان در عصر مدرنیته/ تلفیق بین اخلاق و سیاست فقط از عهده حجت خدا بر می‌آید
در بیست و سومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام اکبرنژاد مطرح شد:

پیامبر آغازگر هیچ جنگی نبود/ ولایت پذیری انسان در عصر مدرنیته/ تلفیق بین اخلاق و سیاست فقط از عهده حجت خدا بر می‌آید

در بیست و سومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد مجتهد و مدرس حوزه ادامه گفتگوی قبل درباره "پیامبر مکی- پیامبر مدنی" را پی گرفتیم.
قاسم محبعلی:امارات می‌خواهد مساله جزایر سه‌گانه را به مساله مورد اجماع قدرت‌های بزرگ بدل کند/ مناسبات ایران با اتحادیه اروپایی به وضعیت بحرانی رسیده/ تهدید امارات از سوی تهران به سود ابوظبی است
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگو با دیدارنیوز مطرح کرد:

قاسم محبعلی:امارات می‌خواهد مساله جزایر سه‌گانه را به مساله مورد اجماع قدرت‌های بزرگ بدل کند/ مناسبات ایران با اتحادیه اروپایی به وضعیت بحرانی رسیده/ تهدید امارات از سوی تهران به سود ابوظبی است

به بهانه بیانیه اخیر مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‌وگویی با دیدار به تحلیل مناسبات تهران در...
دیدارنیوز از ایده‌های جدید کارشناسان و فعالان قوم لک گزارش می‌دهد:

پهنه لکستان؛ تلاش جدید فعالان قوم لک

پس از تلاش‌های زیاد لک‌ها برای تاسیس استان لکستان، اکنون صادق خانی علی‌اکبری فعال اجتماعی و کارشناس اقتصادی لک‌تبار و چند تن از فعالان لک در صدد نهادینه کردن مفهوم «پهنه لکستان» و تاسیس رسانه‌های تصویری برای این پهنه هستند.

کد خبر: ۱۴۸۴۴۳
۱۵:۰۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

 

دیدارنیوز ـ سبک زندگی: قوم لک یکی از اقوام کهن ایرانی مستقر در زاگرس میانی است. این قوم یکی از بازماندگان اصیل تمدن ماد هستند که امروز در جغرافیایی شامل استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام و همدان -که به‌ طور غیر رسمی لکستان خوانده می‌شود- حضور دارند و مذهب اکثریت آنها شیعه دوازده امامی و برخی نیز پیرو آیین یارسان یا اهل حق هستند. محققان و صاحب‌نظران متعددی، لک‌ها را جزو اصیل‌ترین مردمان ایران می‌دانند.

پرفسور رومن گیرشمن می گوید: «لک ها نخستین مردمانی بودند که به سرزمین ایران کوچ کردند و در منطقه سیالک(تپه های سیلک) واقع کاشان امروزی سکونت یافته‌اند».

لک‌ها هیچگاه همتی برای نگارش تاریخ خویش نداشته و نسبت به ثبت رویدادهای فرهنگی، ادبی و سیاسی خود اقدامی نکرده‌اند. این مردمان در دوره معاصر به مدد شبکه‌های اجتماعی و بلوغ سیاسی به سراغ هویت طلبی خویش رفته و اهل قلم این قوم دوشادوش عموم لک زبانان در حال تلاش برای معرفی فرهنگ، آداب و رسوم خویش هستند و پس از ثبت زبان لکی در فهرست ملی میراث ناملموس ایران، به سراغ مطالبه دیگر خود یعنی استان لکستان رفته‌اند. مطالبه‌ای که وزارت کشور از آن استقبال نکرده اما بین مناطق مختلف لک نشین موجب رقابت شده است.

شهرستان دلفان در استان لرستان، شهرستان هرسین در استان کرمانشاه و شهر هلیلان در استان ایلام برای مرکزیت استان لکستان با هم در رقابت هستند و شعار استان لکستان خوراک تبلیغاتی کاندیداهای نمایندگی مجلس شده است که با وعده تشکیل استان لکستان در صدد جلب آراء مردم هستند.حال در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم، استان شدن لکستان مجدد شعار داغ کاندیداهای احتمالی شده است.

پهنه لکستان؛ تلاش جدید فعالان قوم لک

خلق مفهوم "پهنه لکستان"

در این بین دکتر صادق خانی علی اکبری که در برنامه‌های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارشناس ارشد اقتصاد مدرن شناخته شده است، اخیرا از تلاش‌هایی برای تشکیل “پهنه لکستان” پرده برداشته است که برای دلسوزان و فعالان فرهنگی لکستان جذابیت بالایی دارد و مورد استقبال قرار گرفته است.

خانی علی اکبری در استوری اینستاگرام خود با گرامیداشت اول اردیبهشت به عنوان روز پاسداشت فرهنگ و زبان قوم کهن لک، عنوان کرد: «فعلا پهنه لکستان در نقشه کشور نیست اما در اندیشه و جان ما است ».نویسنده کتاب رئیس جمهور نظامی افزود: «به زودی پهنه لکستان زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رسمیت می‌یابد.»

پهنه لکستان با چه نیتی؟

گودرز جیهونی‌پور فعال فرهنگی سرشناس قوم لک در رابطه با ایده "پهنه لکستان" به دیدارنیوز گفت: « اولین بار است که عبارت “پهنه لکستان” به عنوان یک نظریه در جغرافیای سیاسی این کشور مطرح شده و علاوه بر اینکه برای فعالین لک زبان جذاب است، می‌تواند برخی اختلافات و رقابت های کاذب برای مرکزیت استان لکستان را رفع نماید و حتی موجب همگرایی بیشتر استان‌هایی شود که لک‌ها در آن ساکن هستند».

وی افزود: «در استوری دکتر خانی علی اکبری دو واژه جدید “پهنه لکستان” و “اندیشه ما” به شکل آشکاری در بردارنده یک استراتژی عقلایی و شاید وجود یک اتاق فکر در پایتخت برای تامین مطالبات به حق قوم لک است».

جیهونی‌پور یادآور شد: «بر کسی پوشیده نیست که دکتر خانی علی اکبری یکی از چهره های سرشناس در حوزه اقتصاد مدرن و شخصیتی انقلابی با مواضعی بسیار نزدیک به نظام است و برابر اخبار منتشر شده از رسانه ملی در راستای ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقتصادی مناطق لک نشین پروژه های بزرگی در حوزه اقتصاد دیجیتال در دست انجام دارد و احتمال اینکه در زاگرس میانی به دنبال ایجاد ایالت اقتصادی باشد دور از ذهن نیست و احتمالا عنوان "پهنه لکستان" توسط او پشتوانه فکری و اجرایی و اقتصادی برای این جغرافیا داشته باشد».

تشکیل ایالت‌های اقتصادی

دکتر جواد عباسی عضو انجمن ژئوپلتیک ایران و نویسنده کتاب جغرافیای امنیتی مرز ایران و عراق و جغرافیای تاریخی سیمره نیز ضمن حمایت از ایده و نظریه دکتر صادق خانی علی اکبری و استقبال از نام “پهنه لکستان”، به دیدار گفت: «یکی از راهکارهایی که در دهه اخیر ذهن کارشناسان خطوط سیاسی و اقتصادی کشور را معطوف به خود کرده، ایجاد ایالت‌های اقتصادی با هدف فعال سازی ظرفیت‌های اقوام و نقش آفرینی آنان در پویایی اقتصاد کشور است که در رقابت‌های انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری نیز محور شعار یکی از کاندیداهای نظامی بود».

عباسی افزود: «مناطق لک نشین از لحاظ منابع آبی و خاکی و موقعیت جغرافیایی، ویژگی های تاریخی، زبانی و فرهنگی و مزیت های اقتصادی از پتانسیل کافی برای ایجاد پهنه‌ای تحت عنوان “پهنه لکستان” برخوردار است.

وی اظهار کرد: «پهنه لکستان دارای موقعیت ژئوپلیتیکی خاص در زاگرس به عنوان حد واسط و لولای ارتباطی زاگرس شمالی و جنوبی است. خواست مردم لکستان زمانی عینیت می یابد که چهره‌های سرشناس ملی همچون دکتر صادق خانی علی اکبری سران نظام را قانع کند که با ایجاد شبکه رادیویی و تلویزیونی لکی، پتانسیل‌های فرهنگی، آثار تاریخی و توریستی، ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری که نشانگر تاریخ و قدمت و اثر گذاری مردم لکستان در معادلات سیاسی این سرزمین بوده، مجدد فعال شود.

این نویسنده و کارشناس جغرافیا در پایان گفت: «این دست اقدامات موجب می‌شود، نیروهای متخصص و قشر جوان تحصیل کرده در راستای رونق اقتصادی پهنه لکستان بکار گرفته شود تا آثار محرومیت در این مناطق کمرنگ شود تا شاهد منطقه‌ای توسعه یافته و اثر گذار و موثرتر از گذشته در پیشرفت اقتصادی کشور باشیم».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۸
غیر قابل انتشار : ۰
مجتبی عبدالعی فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
7
بسیاری عالی عرض خسته نباشید وخدا قوت
لک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
8
80درصد پلیس های ایران لک هستند.
هرخانواده یک گروهبان.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی