تیتر امروز

رحیم‌لو: ادامه نگاه حاکم در دولت فعلی یعنی ادامه اقتصاد و صنعت اسقاطی ایران
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری/ گفت‌وگو‌های ویژه خبری دیدارنیوز (۱۴)

رحیم‌لو: ادامه نگاه حاکم در دولت فعلی یعنی ادامه اقتصاد و صنعت اسقاطی ایران

یک کارشناس اقتصادی حامی مسعود پزشکیان در برنامه انتخاباتی دیدارنیوز گفت: اولین سود حمایت از پزشکیان متوقف کردن روند تخریبی فعلی است.
رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند
گفت و گوی دیدار در برنامه حقوق اساسی زنده با عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

رضا اسلامی:مردم حق دارند، نظام سیاسی و شیوه قانونگذاری را تعیین کنند/منشاء هر مشروعیتی مردم هستند

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های حقوق اساسی زنده میزبان رضا اسلامی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شهید بهشتی بود، او معتقد است که منبع هر قدرتی و منشاء هر مشروعیتی در جامعه مردم هستند.
آیا صدای خاموش ۶۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود؟/ با دوقطبی بوجود آمده مشارکت بیشتر می‌شود؟
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا صدای خاموش ۶۰ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود؟/ با دوقطبی بوجود آمده مشارکت بیشتر می‌شود؟

این هفتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
هیچ نهادی نمی‌تواند به بهانه بی‌حجابی از ارائه خدمات خودداری کند

نوروزی: مسوولین از اعتراضات ۱۴۰۱ درس عبرت نگرفتند

یک حقوقدان با اشاره به سختگیری‌های اخیر و محدودیت‌های جدید و سنگین درباره پوشش زنان و بی‌حجابی آن‌ها می‌گوید که مسوولین از اعتراضات گسترده در پاییز سال ۱۴۰۱ درس عبرت نگرفته‌اند.

کد خبر: ۱۴۷۸۳۷
۱۸:۲۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

نوروزی: مسئولین از اعتراضات ۱۴۰۱ درس عبرت نگرفتند

دیدارنیوز: کامبیز نوروزی گفت: هیچ نهاد دولتی یا سازمان عمومی مجاز نیست که به بهانه‌های مختلف از دادن خدماتی که جزء وظایف قانونی‌اش است، خودداری کند.

این حقوقدان در گفتگو با منیبان با اشاره به موضوع عدم ارائه خدمات به بی‌حجاب‌ها گفت: سازمان‌های عمومی و نهاد‌های دولتی مکلف به ارائه خدمات به شهروندان هستند، این وظیفه آنهاست و گذاشتن شرایطی که خارج از حوزه اختیارات آنهاست برای دادن خدمات کاملا غیرقانونی و از مصادیق سوءاستفاده از قدرت و نقض حقوق شهروندی است و هیچ نهاد دولتی یا سازمان عمومی مجاز نیست که به بهانه‌های مختلف از دادن خدماتی که جزء وظایف قانونی‌اش است، خودداری کند.

او ادامه داد: در نهاد‌های آموزشی مثل وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هم همین موضوع صدق می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند به بهانه موضوعی مثل حجاب، از ادامه تحصیل دانشجویان یا دانش‌آموزان ممانعت کنند، اما متأسفانه در بحث موضوع حجاب و بی‌حجابی، اصلا قوانین موجود و قواعد حقوقی رعایت نمی‌شود. حتی در چند هفته اخیر مشاهده می‌کنیم که خیلی از افراد از منابع یا تریبون‌های دیگر مردم را تحریک می‌کنند که مردم با افرادی که آن‌ها بی‌حجاب می‌خوانند برخورد کنند، یعنی عملا یک جور دعوت به نزاع بین مردم است. این‌ها هیچ‌کدام قانونی نیست.

نوروزی عنوان کرد: متاسفانه نهاد‌هایی هم که باید به اجرای درست قانون توجه کنند، کاری با این موضوعات ندارند. ما در یک شرایطی هستیم که تقریبا می‌شود گفت قانون مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد و ملاک رفتار‌ها نیست.

این حقوقدان درباره اینکه این روز‌ها مردم از آتش به اختیار‌ها می‌ترسند، گفت: تکلیف قانونی دولت یا مجلس مشخص است، اما رعایت نمی‌شود. در شرایطی هستیم که قانون ملاک رفتار‌ها نیست. در چنین شرایطی، نهاد‌ها وقتی به وظایف قانونی خود عمل نکنند طبیعتا یک بی‌نظمی خیلی خطرناکی ممکن است در جامعه حاکم شود. در حال حاضر معیار‌های قانونی مورد توجه سازمان‌های رسمی قدرت قرار نمی‌گیرد. شرایط خیلی پیچیده است و وضعیتی است که به نظر می‌رسد سازمان‌های رسمی در یک شرایط سردرگم بسر می‌برند و نمی‌توانند منویات خودشان را در جامعه قالب کنند و حرف‌های مختلفی گفته می‌شود.

نوروزی در پایان تاکید کرد: آن خبری که از قول یک نماینده گفته شد مبنی بر جریمه سنگین افراد بی‌حجاب نمی‌دانم چقدر صحیح است و چنین طرحی وجود دارد یا نه، ولی این اظهارنظر‌هایی که به این شکل انجام می‌شود فقط نشان‌دهنده این است که اولا سردرگم هستند و نمی‌دانند باید چه کار کنند ثانیا هیچ درکی از وضعیت اجتماعی ندارند ثالثا میزان توانایی خودشان را هم برای تحمیل منویات‌شان نمی‌دانند و مسیری را می‌روند که این مسیر از ابتدا معلوم است که مسیر صحیحی نیست و مخاطرات بسیار سنگینی در پیش خواهد داشت و نهایتا اینکه از وقایع تلخ جریان اعتراضی پاییز و زمستان سال گذشته، اصلا هیچ درس و عبرتی نگرفته‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی