در حالی که موج گرانیها در سال ۱۴۰۱ مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده و همچنان روند صعودی قیمتها ادامه دارد، در شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۴۰ و ۴۵ درصدی کرایه اتوبوس و تاکسی در سال آینده موافقت شده است.
دیدارنیوز: اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی نهایتا با افزایش میانگین ۴۰ درصد برای نرخ بلیت اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوس و تاکسی را در دستور کار داشتند در بررسی نرخ بلیت اتوبوس در خطوط مختلف نهایتا با اکثریت آراء افزایش میانگین ۴۰ درصد را به تصویب رساندند.
در همین راستا تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در جلسه گذشته نرخ کرایه بلیت مترو با افزایش متوسط ۲۵ درصد به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید و تعرفه نرخ کرایه در دو بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی باقیمانده بود.
وی ادامه داد: متأسفانه در بحث تعیین نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی با یک پارادوکس مواجه هستیم به شکلی که مردم شرایط خوبی ندارند و باید نرخ کرایهها در پایینترین حد ممکن باشد و شورا و شهرداری نیز میخواهد با پایین نگهداشتن نرخ کرایهها نسبت به ترغیب شهروندان برای حمل و نقل عمومی اقدام کند، اما از طرف دیگر بحث تورم و هزینههای تمام شده برای رانندگان باید به گونهای باشد که امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات توسط آنها فراهم شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح نرخ کرایه بخش اتوبوسرانی گفت: در ماده ۱۰ لایحه شهرداری تهران عنوان شده نرخ کرایه اتوبوسرانی، مینی بوسرانی و سرویسهای دربستی از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده افزایش پیدا میکند. به این ترتیب تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی تغییری نخواهد کرد.
وی افزود: در خصوص بخش اتوبوسرانی ورودی ۱۰ هزار ریال تا پنج کیلومتر در نظر گرفته شده و بالاتر از پنج کیلومتر به ازای هر پنج کیلومتر ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب هر کیلومتری ۱۲۰ تومان برای اتوبوسهای تندرو در نظر گرفته شده، اما با توجه به اینکه سامانههای نصب شده در خطوط اتوبوسرانی امکان ثبت ابتدا و انتهای مقصد و محاسبه طول پیمایش را ندارند، لذا در حال حاضر تا زمان اصلاح سامانه و امکان ثبت ابتدا و انتها و محاسبه طول پیمایش محاسبه خطوط بر اساس طول خط انجام خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در خصوص اتوبوسهای عادی ورودی ۱۸۰۰ تومان تا ۲.۵ کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده و به ازای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان افزایش پیدا میکند که به این ترتیب هر کیلومتر ۱۶۰ تومان هزینه پیمایش با اتوبوسهای عادی خواهد شد. همچنین نرخ کرایه مینی بوس با همان طول پایه ورودی و پیمایش اعلام شده برای اتوبوسهای عادی ضربدر ۱.۲ محاسبه خواهد شد.
به گفته تشکری هاشمی، درباره اتوبوسهای دربستی نیز از حداقل ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۵۰ هزار تومان محاسبه و برای اتوبوسهای تشریفات مبلغ ورودی ۷۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان و به ازای هر ساعت ۳۹۰ هزار و ۶۲۵ تومان محاسبه خواهد شد. برای مینی بوسهای ویژه دربستی نیز قیمت ورودی ۴۰۰ هزار تومان و برای هر ساعت ۱۷۰ هزار تومان پیش بینی شده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای میدل باس نیز ورودی ۴۵۰ هزار تومان و به ازای هر ساعت ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: همچنین درخواستهایی برای اتوبوسهای خارج از شهر تهران و حومه وجود دارد که ۲۵ درصد برای خدمت در خارج از شهر تهران به اعداد اعلام شده اضافه خواهد شد. به این ترتیب افزایشی معادل میانگین ۴۰ درصد در خطوط اتوبوسرانی نسبت به سال جاری در سال ۱۴۰۲ را خواهیم داشت. این در حالیست که وزارت کشور افزایش کرایه حمل و نقل عمومی را تا میزان نرخ تورم مجاز دانسته است. البته برآورد شهرداری تهران بیش از این بوده و تعیین نرخهای فعلی نیز باز هم موجب ابراز نگرانی آنها خواهد بود.
بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جریان بررسی نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی در تهران گفت: مشکل اول نبود اتوبوس برای جابجایی است و مشکل دوم بحث کرایه و بالا بودن کرایهها؛ بنابراین ۴۰۰۰ دستگاهی که میخواهیم خودمان در شهرداری تهران و هر دستگاه را به مبلغ هفت میلیارد تومان خریداری کنیم، در شرایطی است که از ۷۰۰۰ دستگاه مورد نیاز تهران تنها ۲۰۰۰ دستگاه توسط وزارت کشور داده خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر فردی اتوبوسی را خریداری کند و بخواهد در خطی کار کند نرخ بلیت اتوبوس ۲۲ هزار تومان خواهد بود. یعنی فقط فرد اتوبوس را بخرد و پول خود را جابجا کند. بر همین اساس اگر عددی را تعیین کنیم که قیمت طوری باشد که استفاده کننده به راحتی بتواند با این قیمت کنار بیاید، ولی اتوبوسی برای استفاده نباشد کار مناسبی نخواهد بود. نگاه پیمایشی به محاسبه نرخ کرایه اتوبوسها ما را به سمت هوشمندسازی سوق خواهد داد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: باید تدبیری کنیم که از مردم پول نقد نگیریم و با بحثی که در کارت بلیتها در نظر گرفته شده و تا خرداد ماه سال آینده به پایان میرسد شفافیت خوبی در حوزه بلیت اتوبوس شکل خواهد گرفت. تغییری در سیستم بلیت الکترونیک خواهیم داشت و محاسبه نرخ کرایه بلیت بر اساس پیمایش انجام خواهد شد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت با ۲۰ رأی موافق با برداشته شدن سقف و کف افزایش نرخ کرایهها و برداشته شدن تفاوت نرخ اتوبوسهای تندرو و معمولی و همچنین برداشته شدن تفاوت خطوطی که اتوبوسها در آنها نوسازی شده با سایر خطوط با افزایش متوسط ۴۰ درصدی برای نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی در تهران موافقت کردند.
افزایش میانگین ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسیهای پایتخت در سال آینده
اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش میانگین ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده موافقت کردند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران درصد و سی و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نوبت عصر بررسی لوایح نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در دو بخش اتوبوس و تاکسی را در دستور کار داشتند که در بررسی نرخ بلیت تاکسی با اکثریت آراء با افزایش ۴۵ درصد موافقت کردند.
در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده جعفر تشکری هاشمی در قرائت این لایحه گفت: نکته قابل توجه این است که افزایش نرخ کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه مجاز است و همچنین از آنجایی که شهرداری هیچ کمکی به هزینه سفر توسط تاکسیها ندارد و ۱۰۰ درصد هزینهها بر دوش راننده و مالک تاکسی است و همچنین با توجه به نرخ تورم و گرانیها متوسط افزایش کرایه تاکسی برای سال آینده ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه از حدود ۵۰۰ خط تاکسی شاید کمتر از ۱۰ درصد افزایش بیشتر از این سقف و شاید حداکثر ۷۵ درصد داشته باشند و بسیاری از خطوط کمتر از ۴۵ درصد افزایش نرخ خواهند داشت، تصریح کرد: بطور میانگین ۴۵ درصد افزایش نرخ خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران افزود: ورودیه به تاکسی خطی ۵۰۰۰ تومان، برای تاکسی فرودگاه مهر آباد ۳۵ هزار تومان و برای تاکسی راه آهن و تاکسی ویژه تلفنی نرخ ورودیه ۲۵ هزار تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر پیمایش ۱۴۵۸ تومان پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه در تبصرهها آمده است که اگر خط تاکسی با شیب تند بود با نظر کارشناس تاکسیرانی حداکثر تا سقف ۲۰ درصد افزایش کرایه خواهیم داشت، ادامه داد: همچنین در ساعت اوج ترافیک برای تشویق رانندگان تاکسی به سفر تا سقف ۵۰ درصد نرخ کرایه قابل افزایش است.
تشکری هاشمی افزود: در روزهای یخبندان و بارندگی شدید نیز حداکثر تا افزایش ۴۰ درصد و برای سفر شبانه از ساعت ۲۲ تا شش صبح نیز ۲۰ درصد به نرخ کرایه اضافه میشود و برای خودروهای بیش از ۵ مسافر همچون ون نیز تا سقف ۸۰ درصد نرخ کرایههای تاکسی میتواند تغییر کند.
وی با بیان اینکه بر اساس این لایحه شهرداری ملزم است که ظرف مدت شش ماه امکان پرداخت الکترونیک در تاکسیها را فراهم کند، گفت: همچنین شهرداری ملزم است تاکسی آنلاین را ظرف مدت ۹ ماه از طریق جذب سرمایه گذار یا پلتفرمهای موجود راه اندازی کند و همچنین شهرداری مجاز است افزایش ۸۰ درصدی قیمت را در خودروهای لوکس که مجری تعیین آن سازمان تاکسیرانی است، داشته باشد.
وی با بیان اینکه شرکتهای تاکسیرانی رتبه بندی خواهند شد و مدت پروانه فعالیت آنها سه ساله خواهد بود، تصریح کرد: شرکتهای رتبه یک ۲۰ میلیون تومان، رتبه دو ۱۷ میلیون تومان، رتبه سه ۱۳ میلیون تومان، رتبه چهار ۱۰ میلیون تومان، رتبه پنج ۶ میلیون تومان باید برای صدور مجوز بهره برداری پرداخت کنند.
عضو شورای شهر تهران افزود: شهرداری موظف است لایحه نرخ بلیت سال ۱۴۰۳ را تا پایان دی ماه سال آینده به شورا ارائه کند.
مهدی چمران در واکنش به فعالیت تاکسیهای اینترنتی گفت: بر اساس قانون شورای شهر مرجع تعیین نرخ کرایه تاکسی است و در قانون نگفته است که شرکت تاکسیرانی معمولی باشد یا آنلاین و سازمان تاکسیرانی ظرف مدت شش ماه باید با وزارت صمت در این خصوص به توافق برسد.
نهایتا اعضای شورای شهر تهران با افزایش میانگین ۴۵ درصدی نرخ کرایه تاکسیهای پایتخت موافقت کردند.