دیدارنیوز - در حال حاضر، مدارس در حال تبدیل شدن به مراکز اجتماعی هستند و نیازمند امکانات متعددی مانند مراکز آموزشی نوین و خدمات بهداشتی برای دانشآموزان خواهند بود.
از مهمترین بخشهای این پروژه، طراحی ساختمان مدارس بر اساس نیازهای امروزی دانشآموزان است.
در طراحی فضای آموزشی دانشآموزان در مدارس ویکتوریا در ملبورن، چهار رکن اصلی برای نوآوری و بهبود کیفیت در مدارس ارائه شده که شامل موارد ذیل است:
-برنامههای درسی جدید، یادگیری و فعالیتهای جدید
- آموزش فراگیر و تامین نیازهای دانشآموزان با آموزشهای خاص
-تبدیل مدارس به مراکز اجتماعی و ارائه برنامهها و خدمات اضافی بیش از آموزشهای معمولی در مدرسه
-یادگیری در فضای باز؛ آموزش و تفریح
بر اساس نتایج حاصل شده از تحقیقات در این مورد در ساخت نسل بعدی مدارس به مسئولان و معماران فضای آموزشی، در خصوص ساخت مدارس و اهداف بلند مدت در این زمینه و استفاده عادلانه تمامی دانشآموزان از فضاهای آموزشی استاندارد کمک خواهد شد.
برنامههای درسی جدید
برنامههای آموزشی جدید شامل سه بخش بر اساس منطقه، انواع فضاها و زیربنای ساختمانها است.
در این مورد بر آموزش و یادگیری موثر و مدرن مورد نیاز امروزی تاکید شده است.
مدیریت در یادگیری موارد متنوع منجر به کسب تجربه شخصی برای همه دانشآموزان خواهد شد و این موارد شامل فضاهای دستساز، کار گروهی مشترک و فضایی آرام برای مشاوره، تفکر و پشتیبانی از ایدهها است.
این برنامهها، فضای لازم برای عملکردهای بهتر در مدرسه و فرصتهای لازم در طراحی ابتکاری مدارس را ایجاد خواهد کرد.
تغییرات در برنامههای درسی بر اساس نیازهای امروزی موجب ایجاد فضای آموزشی جدید متناسب با برنامههای علمی، نمایشی، موسیقی و یا فناوریها خواهد شد.
این مورد در مدارس ابتدایی به ویژه در آموزش علم و فناوری موثر خواهد بود.
آموزش فراگیر
با تغییرات سریع در فناوری و مسائل اجتماعی، فضاهای آموزشی نیز باید همسو با این موارد ارتقاء یابند.
در واقع، ساختمانها و فضاهای آموزشی باید محیط مناسبی را برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا فعالیتهای متناسب و قابل توجهی در طول روز داشته باشند. مواردی مانند ایجاد رسانههای دیجیتال برای متون انگلیسی، اجرای تئاتر با همسالان برای انتقال و پایداری یادگیری و یا ساخت و برنامهریزی رباتها برای انجام وظایف خاص به عنوان وسیلهای برای توسعه مهارتهای حل مسئله خواهند بود.
اتخاذ اصول طراحی جهانی در این زمینه گام مهمی در برنامهریزی است. ارائه امکانات جامع در سایتهای مدرسه، سیستمهای تقویتکننده شنوایی و همچنین اتاقهای مشاوره و یا درمان در مدارس برای رفع مشکلات دیداری، شنیداری، اختلالات جسمی و شناختی بسیار سودمند و مفید خواهد بود.
ایجاد فضاهای متناسب با نیاز دانشآموزان مانند باغهای آموزشی، لباسشویی، آشپزخانه، خشکشویی و طیف وسیعی از فضاهای دیگر به همراه شیوههای آموزشی مناسب میتواند به آموزش فراگیر کمک کند.
برای تشویق این مورد دولت در ایالت ویکتوریا، صندوق ۳۰ میلیون دلاری برای پشتیبانی از این پروژه در مدارس فراگیر ایجاد کرده است.
تبدیل مدارس به مراکز اجتماعی
ایده تبدیل مدارس به مراکز اجتماعی توجه زیادی در سالهای اخیر به ویژه در مراکز شهری و منطقهای در حال رشد استرالیا را به خود جلب کرده است.
در حال حاضر، مدارس از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۳:۳۰ بعدازظهر، فقط برای اهداف انحصاری تحصیلی تعریف نشدهاند، بلکه دارای طیف وسیعی از برنامهها و خدمات برای افراد، خانوادهها و گروههای اجتماعی هستند.
فضاهای ورزشی مدارس، زمینهای بازی، استخر شنا، مراکز آموزش اولیه، مراکز بهداشتی مادران و کودکان و همچنین تعدادی از فضاهای دیگر نیز میتوانند به عنوان امکانات برای عموم استفاده شوند تا منجر به بهبود روابط اجتماعی مدرسه و جامعه شده و در گسترش خدمات ارائه شده مدرسه به جوامع محلی موثر باشند.
یادگیری در فضای باز
انواع فضاهای باز در مدارس با توجه به مناطق مختلف آب و هوایی، توپوگرافی مکان، محیطهای حومه شهر و روستایی بر آموزش تاثیر میگذارند.
فضاهای باز در یادگیری، اجتماعی شدن، تمرین و استراحت بسیار موثر هستند.
امروزه مدارس تشویق میشوند که به فضای باز به عنوان «چشمانداز یادگیری» توجه کنند. در فراگیری دانشآموزان، «فضاهای یادگیری در محیط داخلی» و «فضای باز » نقش متفاوتی دارند. محیط بیرون به سلامت کودک نیز کمک میکند.
ساختمانهای مدرسه و فضاهای آموزشی پیشنهادی در این پروژه، فرصتهای بیشتری برای همه دانشآموزان در یادگیری و رشد ایجاد خواهند کرد.
با توجه به اینکه مدارس ویکتوریا در حال حاضر به عنوان مدارس برجسته شناخته شدهاند که منجر به نوآوری در مدارس میشوند. انتظار میرود که تغییرات اخیر و نتایج حاصل از آن بر طراحی مدارس در سراسر استرالیا و در سراسر جهان موثر باشد.