تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.
گزارش دیدار از حذف ارز ترجیحی تا اجرای طرح دارویار

وضعیت نابسامان دارو، به نفع دولت به ضرر مردم

ابراهیم رئیسی وعده داده بود که دارو گران نمی‌شود و محمد مخبر هم از عدم حرف ارز ترجیحی دارو خبر داده بود، اما حالا هم دارو گران و هم ارزترجیحی حذف شده است.

کد خبر: ۱۳۳۶۸۰
۱۲:۴۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

وضعیت نابسامان دارو، به نفع دولت به ضرر مردم

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: زمزمه گرانی دارو از سال پیش زمانی که موضوع حذف ارز ترجیحی شروع شد و یک روز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت آن را تائید و دو روز بعد معاون اول رئیس جمهور آن را رد می‌کرد و این کشمکش آنقدر ادامه داشت تا اوایل تیرماه امسال که رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کدام از اقلام دارویی گران نمی‌شود تلاش کرد به این ماجرای پر تنش سر و سامانی دهد، اما در روز‌های پایانی همین ماه خبر آمد که "دارو ۳۰ درصد گران شد"!

انتشار این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و نخستین اعتراض‌ها هم از سوی مردم و افرادی بود که در دسته و گروه بیماران خاص قرار دارند و لازم است از دارو‌هایی استفاده کنند که پیش از اعلام رسمی گرانی دارو هم، گران بود.

در این میان دولتی‌ها و مسئولان وزارت بهداشت از سخنگوی دولت گرفته تا وزیر بهداشت سعی کردند با عادی جلوه دادن شرایط و به میان کشیدن پای طرح "دارویار" و توسعه "نظام سلامت"، این موضوع را به نفع دولت تمام کنند.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتر خودش نوشت: چتر نظام سلامت با افزودن ۶ میلیون هموطن به پوشش بیمه،۳۶۶ داروی پرمصرف و ۱۱۹ داروی خاص فراگیرتر شد. بخشی از یارانه مطابق قانون بودجه از بخش واردات به بیمه منتقل شد و طبق قول رئیس‌جمهوری قیمت داروی تجویزی برای مصرف کننده نهایی ثابت می‌ماند.

از طرف دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت که همواره در تلاش است همه اقدام‌های انجام شده در حوزه سلامت را که بعضا پایه آن در دولت‌های قبل گذاشته شده را به نفع خود تمام کند؛ درباره طرح دارویار که حسابی هم روی آن مانور می‌دهد، گفت: هدف اصلی وزارت بهداشت از این طرح این است که پوشش بیمه‌ای دارو‌ها را افزایش دهیم و هزینه‌های مربوط به بیماران را در کل کشور تامین کنیم، بنابراین ثابت ماندن پرداخت از جیب بیماران از اهداف این طرح بوده است.

اما عین‌اللهی نگفت که چگونه می‌توان مبنای درست این طرح را به مردم نشان داد و  به این باور رسید که جزئیات اجرایی دارویار، کمک مردم می‌شود در صورتی که به گفته یکی از فروشندگان داروخانه در دو روز گذشته قیمت قرص ژلوفن از ۱۳ هزار تومان به ۲۰ هزارتومان رسیده است.


بیشتر بخوانید: کرونا با "برکت"برگشت؛ واکسن بزنیم یا نزنیم؟


دارویار را بهتر بشناسید

اینطور که وزیر بهداشت گفته در قالب طرح دارویار تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه، افزایش پیدا می‌کند، ۱۰۰ قلم از دارو‌های پرمصرفی را که جزو بیمه نبود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و همچنین ۳۶۶ قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن مانند دیابتی، قلبی و عروقی و... تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

مریم یکی از تکنسین فنی داروخانه در کرج در گفتگو با دیدار می‌گوید: طبق دستور صادر شده دارو در سایت تامین اجتماعی گران شده است، اما به دلیل کندی سیستم هنوز قیمت‌های جدید در دسترس نیست.

او با اشاره به اینکه تمام داروخانه‌های کشور با سیستم یکپارچه‌ای به نام "قانون" کار می‌کنند، می‌افزاید: این سایت هم هنوز اطلاعات به روز شده در زمینه قیمت ندارد و نکته مهم اینکه اول باید سایت تامین اجتماعی به روز شود تا داروخانه داران به این سایت دسترسی داشته باشند و قرار است این دوسایت به هم متصل شوند. به گفته او، پنج شنبه گذشته به دلیل در دسترس نبودن سایت تامین اجتماعی نسخه‌های ارائه شده به داروخانه به صورت آزاد حساب شد.

این تکنسین داروخانه در پاسخ به این پرسش که به طور نمونه یک داروی پر مصرفی که گران شده را نام ببرید، می‌گوید: قیمت قرص ژلوفن ۱۳ هزار تومان بوده که قیمت آن با هفت هزار تومان افزایش به ۲۰ هزار تومان رسیده است و این قرص تحت پوشش بیمه هم نبوده است هر چند که گفته می‌شود در طرح جدید تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مریم هدف از اجرای طرح دارویار را کمبود دارو به ویژه دارو‌های بیماران خاص می‌داند و می‌گوید: تامین دارو برای بیماران دیابتی، ام اس، سرطانی همواره با مشکلاتی مواجه بوده به این معنا که دارو برای این بیماران هست، اما با تعداد کم و محدود و حالا به گفته مسوولان وزارت بهداشت با این طرح هم تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه بیشتر می‌شود هم قیمت آن‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد، اما هماهنگ شدن این سیستم نیازمند زمان است.

او این موضوع را هم یادآور می شود که گرچه با اجرای این طرح شرایط برای خرید دارو برای بیمه شدگان بهتر خواهد شد اما افرادی که بیمه ندارند مجبورند داروهای مورد نیاز خود را با قیمت زیادتری خریداری کنند.

به گفته این تکنسین، در دوران کرونا خیلی از مشاغل از بین رفت و افراد زیادی بیکار شدند و بیمه ندارند حالا شرایط برای این افراد سخت تر خواهد شد و دولت باید با پوشش یک بیمه همگانی از این افراد حمایت کند زیرا به خطر افتادن سلامت افراد یعنی بروز پدیده های اجتماعی بدتر که ممکن است بعضا قابل کنترل هم نباشند.

اما علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان نظر دیگری دارد و در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود که کمبود دارو یک وضعیت فزاینده پیدا کرده و هر روز وضعیت آن بغرنج‌تر و لیست کمبود‌های دارویی بحرانی‌تر می‌شود، طوری‌که الان نمی‌شود داروی مشخصی را نام برد، از دارو‌های ایرانی گرفته تا داروی بیماران خاص و وارداتی، دچار کمبود شده‌اند.

مشخص نیست ابراهیم رئیسی و مسئولان تصمیم گیرنده در حوزه بهداشت دقیقا چه برنامه‌ جدیدی برای فشار مضاعف اقتصادی به مردم دارند و این طور که پیداست فشار‌های اقتصادی که تاکنون به مردم در همه بخش‌ها وارد شده اند برای آن‌ها راضی کننده نبوده و به دنبال راه‌های دیگری برای افزایش نگران و ترس از آینده مردم دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی