دیدارنیوز - قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در این مراسم در جمع راهبران آموزشی و تربیتی کلاسهای چندپایه و معاونان آموزش ابتدایی نواحی هفتگانه مشهد عنوان کرد: بخش عمده تعلیم و تربیت در شش سال ابتدایی شکل میگیرد بنابراین مقطع ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ با این حال، در مناطق کمجمعیت به ویژه در روستاهایی که به علت مهاجرت از تراکم جمعیتی پایینی برخوردارند مجبوریم کلاسهای چندپایه را تشکیل دهیم.
وی افزود: کلاسهای چندپایه به لحاظ بار سنگینی که بر دوش معلمان گذاشته میشود نقطه ضعف و از جهتی که مانع ترک تحصیل دانشآموزان این مناطق میشود، نقطه قوت به شمار میرود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: دانش آموزان ابتدایی در استان خراسان رضوی به جهت گستردگی جغرافیایی بیشتر در روستاها و مناطق کمجمعیت هستند و ما مجبور به تشکیل کلاسهای چند پایه در برخی از این مناطق هستیم.
خدابنده راهبران آموزشی و تربیتی را مجریان توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از شعارهای دستگاه تعلیم تربیت استان دانست و تصریح کرد: حضور و نظارت راهبران آموزشی در کلاس های چندپایه، قوت قلبی برای معلمین و کمک به ارتقا کیفیت اموزشی و پرورشی این کلاس ها است.
وی در پایان با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به ارزشیابی کیفی و توصیفی خاطر نشان ساخت: ارزشیابی کیفی، توصیفی به ویژه با رویکرد آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمونها باید جدی گرفته شود که بیشک در این مسیر همراهی معلمان و خانوادهها ضروری است.
ابوالحسن حقیقی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارش عملکردی از دبیرخانه کیفیتبخشی به کلاسهای چندپایه گفت: خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه کشوری کیفیتبخشی به کلاس های چندپایه از چهار سال پیش کار خود را آغاز کرده است و برنامههایی همچون برگزاری جشنواره جلوهگاه اثر و اندیشه برای سه سال متوالی و نیز تولید نقشههای مفهومی کتابهای ریاضی، علوم و هدیههای آسمان از جمله مهمترین اقدامات دبیرخانه کیفیتبخشی به این کلاسهاست.
وی همچنین خاطر نشان کرد: سامانه و سایت راهبران آموزشی و تربیتی که با کمک اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان طراحی در مرحله اجرای آزمایشی نقاط قوت و ضعف آن بررسی شده است، به منظور کیفیتبخشی و نظارت تحولی در کلاسهای چندپایه و همچنین بررسی عملکرد درون کلاسهای چندپایه به بهرهبرداری میرسد.