تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

استان مرکزی هم «متروپل» دارد!

سلیمان منصوری، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با تاکید بر اینکه در این استان ساختمان‌هایی وجود دارد که بار‌ها نواقص آن‌ها به گوش مسئولین رسیده از بی‌توجهی مسئولان خبر داده است. او گفت: قانون تعریف کرده که برای صدور یک پروانه ساختمانی باید یک فرآیند طی و طراحی و کنترل نقشه تحت نظر سازمان نظام مهندسی انجام شود، اما وقتی این فرآیند انجام نشود باید منتظر حوادث ناگواری همچون متروپل باشیم.

کد خبر: ۱۳۰۶۹۲
۱۰:۵۷ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

استان مرکزی هم «متروپل» دارد!

دیدارنیوز: عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: در این استان ساختمان‌هایی وجود دارد که بار‌ها نواقص آن‌ها به گوش مسئولین رسیده، اما اینکه چه مسائل اجتماعی و ... پشت پرده وجود دارد که اتفاقی برای رسیدگی به وضعیت این ساختمان‌ها نمی‌شود، مشخص نیست.

سلیمان منصوری، اظهار کرد: در حوزه ساخت و ساز، یکسری وظایف تعریف شده و وظیفه هر بخش مشخص است و باید هرکدام وظایف خود را به خوبی انجام دهند، اما متاسفانه گاهی اوقات قانون یا سکوت کرده یا واضح نیست و در این شرایط هرکس از یک بخش قانون فرار می‌کند.

وی افزود: در خصوص تخلفات ساختمانی و مشکلات مربوط به ساخت و ساز، قانون صراحت دارد که اگر وظایف به درستی انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد، قانون تعریف کرده که برای صدور یک پروانه ساختمانی باید یک فرآیند طی و طراحی و کنترل نقشه تحت نظر سازمان نظام مهندسی انجام شود، اما وقتی این فرآیند انجام نشود باید منتظر حوادث ناگواری همچون متروپل باشیم.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: در ساختمان متروپل، طراحی و کنترل در سازمان نظام مهندسی صورت نگرفته و با لابی قدرت، این طرح اجرایی شده و متاسفانه بدون اینکه طرح از مجرای نظام مهندسی خارج شود، شهرداری پروانه صادر کرده و در حین اجرا نیز ۳ طبقه به پروانه صادر شده اضافه گردیده که باز هم در این بین شهرداری به این تخلف ورود نکرده است؛ این در حالیست که بار‌ها پرخطر بودن این ساختمان گوشزد شده بود، اما شهرداری به این مهم توجه نداشته است.

منصوری اضافه کرد: وظیفه مهندس ناظر ساختمان این است که با احساس خطر، هشدار و اقدام قانونی لازم را انجام دهد. مهندس ناظر قدرت اجرایی ندارد و فقط می‌تواند موارد لازم را به دستگاه‌های ذیربط اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی نیز ساختمان‌هایی وجود دارد که بار‌ها نواقص آن‌ها به گوش مسئولین رسیده، اما اینکه چه مسائلی پشت پرده اعم از مسائل اجتماعی و ... وجود دارد که به وضعیت این ساختمان‌ها رسیدگی نمی‌شود مشخص نیست. پاساژ اسلامی و پاساژ طلا از جمله مجتمع‌های شهر اراک هستند که خطر زیادی دارند و از ظاهر این اماکن نیز این خطرات مشهود است. پاساژ طلا همانند یک پالایشگاه سیم کشی شده است و راه ایمن سازی آن هم وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی، مسئولین استان اعم از استانداری و دستگاه قضایی و شهرداری را متولی پیگیری این موارد دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی در کنار سایر مسئولین یک بازو برای شناسایی است و خدمات لازم را ارائه می‌دهد، اما سازمان، قدرت اجرایی ندارد و تنها قدرت شناسایی و کنترل و بررسی و ارائه راهکار دارد و نمی‌تواند در قالب قوه قهریه اقدامی را انجام دهد. شهرداری امکاناتی در اختیار دارد که می‌تواند محل‌هایی را آماده کند تا کسبه منتقل شوند و بتوان این مجتمع‌ها را ایمن سازی کرد.

منصوری اظهار کرد: در این بین باید نگاه اقتصادی کاهش یافته و نگاه ساماندهی افزایش یابد، باید بتوان شرایط معیشت کسبه را فراهم کرد تا امکان جابجایی داشته باشند، برای مثال می‌توان پروژه آفتاب را در اسرع وقت بر اساس اصول ساخت تا کسبه وارد این ساختمان شوند.

وی اضافه کرد: با شعار و وعده مشکلی حل نمی‌شود، اما متاسفانه همه مسئولین درگیر شعار هستند، اکنون فقط شعار می‌دهیم که حادثه نباید رخ دهد و باید ورود کنیم و در حاضر نیز با حادثه متروپل یک تب در بین مسئولین راه افتاده و شعار می‌دهند، اما این شعار‌ها و فریاد‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که واقعا کار اجرایی صورت گیرد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از مدارس و مراکز درمانی نیز در سطح استان ناایمن هستند، در این بین می‌طلبد ابتدا این مکان‌های عمومی شناسایی و بررسی شوند سپس ساختمان‌های مسکونی که با تخلف و رانت ساخته می‌شود نیز در دستور کار قرار گیرند.

منصوری در خصوص مجریان ذی صلاح نیز ادامه داد: در سال ۸۸ طرح مجری ذی صلاح به صورت قانونی در اراک به عنوان پایلوت شروع به کار کرد، طبق قانون ساختمان باید دارای سازنده ذی صلاح دارای صلاحیت حرفه‌ای باشد.

وی تصریح کرد: از سال ۸۹ به صورت جدی، مجریان ذی صلاح شورع به کار کرده و ساختمان‌های ۴ تا ۵ طبقه دارای مجری ذی صلاح بود و در شرایط حضور موثر و تمام وقت این مجریان، ساختمان ساخته می‌شد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: خوشبختانه از اواخر سال ۱۴۰۰ در شهر اراک تمامی ساخت و ساز‌ها ملزم به داشتن مجری ذی صلاح شدند و خوشبختانه بالای ۹۰ درصد ساخت و ساز‌ها در این شهر دارای مجری هستند و این ساختمان‌ها در کشور از لحاظ ایمنی و کیفیت ساخت حرفی برای گفتن دارند.

منصوری افزود: البته ممکن است که به دلایلی، ساختمان‌هایی بدون مجری ساخته شده باشند که در این بین نظام مهندسی ساختمان قدرت اجرایی ندارد و تنها می‌تواند خواستار متوقف کردن عملیات این ساخت و ساز‌ها توسط شهرداری باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ساخت و ساز‌ها در اراک با رعایت تمامی ضوابط و اصولی انجام می‌شود و امیدواریم این روند ادامه دار باشد تا مصرف کننده نهایی یک مسکن ایمن داشته باشد. خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان یک درصد هزینه ساخت هم نیست و این جوسازی که برخی اوقات سازنده‌ها با ادعای گران بودن این خدمات برای افزایش قیمت مسکن انجام می‌دهند، قابل قبول نیست.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی