تیتر امروز

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت
گفتگوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با جوان‌ترین عضو شورای راهبری رئیس جمهور

محمد رهبری: پزشکیان درباره فیلترینگ رویا فروشی نکرد/ رئیسی از جلیلی بهتر بود/ حدود ۶ وزیر و معاون رئیس جمهور زن خواهیم داشت

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان جوان‌ترین عضو شورای راهبری چند روز مانده به اعلام نام وزرای دولت چهاردهم بود؛ محمد رهبری که عنوان جامعه شناس هم دارد، مهمان استودیو دیدار بود.

صدا و سیما در خدمت مافیای کنکور؛ چرا؟

هیچ آمار رسمی درباره اعداد و ارقامی که صدا و سیما از موسسات کنکور برای تبلیغات می‌گیرد، در دسترس نیست. این عدم شفافیت به اندازه کافی جای سوال دارد اما خبری هفته پیش از درآمد روزانه یک میلیارد تومانی این سازمان از تبلیغات یکی از این موسسات دست به دست چرخید. تنها یک موسسه. اعداد و ارقام باقی موسسات کنکور بماند.

کد خبر: ۱۲۸۵۷
۱۴:۳۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - سمیه قرنی - کارشناسی را به برنامه مشهور تلویزیون آورده‌اند. درباره مشکلات نظام آموزشی و تبعیض‌های موجود در این حوزه و مافیای کنکور صحبت می‌کند. همزمان که دارد از مافیای کنکور می‌گوید و فجایعی که این سیستم به بار آورده، زیرنویس یکی از موسسات بزرگ فعال در حوزه کنکور پیوسته در حال پخش است. این طنز تلخ نشان از نسبت صدا و سیما و مافیای کنکور دارد. نسبتی که هیچ منطقی جز سود و عدد و رقم ندارد.

چند هفته پیش بود که وزیر آموزش و پرورش به صراحت اعتراف کرد که زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد. پای صحبت هر مسئولی در آموزش و پرورش که بنشینیم یا دیدگاه‌های هر کارشناس آموزشی را که دنبال کنیم از مشکلاتی که کنکور برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرده می‌گویند و از مشکلاتی که بر زندگی دانش‌آموزان داشته پرده‌برداری می‌کنند.

سیدمحمد بطحایی در صفحه شخصی خود در توئیتر تلویحا از این شکست می‌گوید: «سال گذشته یادتان هست؟ وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می‌کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون‌های زائد گذاشتند. امور حجم گسترده تبلیغات آن‌ها را به بهانه کنکور می‌بینید؟».

صدا و سیما در خدمت مافیای کنکور

بطحایی این بار از واژه مافیا استفاده می‌کند؛ چیزی که شاید بعضی آن را نپذیرند اما چه کسی است که نداند وقتی تبلیغات این موسسات تماما صدا و سیما را اشغال کرده و بیلبوردهای شهری در اختیار آنها هستند، این می‌تواند کار چند موسسه معمولی باشد که دارند در حوزه آموزش فعالیت می‌کنند. وقتی عدد و رقم‌هایی بین 8 تا 15 هزار میلیارد تومان را می‌شنویم که درآمد سالانه این موسسات بوده معلوم است که با یک پدیده ساده روبرو نیستیم.

نمک صدا و سیما بر زخم تعلیم و تربیت

هیچ آمار رسمی درباره اعداد و ارقامی که صدا و سیما از موسسات کنکور برای تبلیغات می‌گیرد در دسترس نیست. این عدم شفافیت به اندازه کافی جای سوال دارد اما خبری هفته پیش از درآمد روزانه یک میلیارد تومانی این سازمان از تبلیغات یکی از این موسسات دست به دست چرخید. یکی از موسسات کنکور برای تبلیغات کلاس‌های خود در سال گذشته 300 میلیارد تومان به صدا و سیما پرداخت کرده است. تنها یک موسسه. اعداد و ارقام باقی موسسات کنکور بماند. اعداد و ارقام برنامه‌های اختصاصی که به این حوزه می‌پردازند هم بماند.

این بخش از مستند «قمار چهارگزینه ای» را ببینید:


شبکه آموزش صدا و سیما زمانی که تاسیس شد این هدف را دنبال می‌کرد که در زمینه عدالت آموزشی فعالیتی صورت بگیرد و همه اقشار بتوانند از محتوای آموزشی با کیفیت برخوردار باشند اما اتفاقی که امروز در صدا و سیما و مخصوصا این شبکه می‌بینیم این است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در خدمت موسسات مختلف کنکور درآمده‌اند و برای آنها کار می‌کنند؛ برنامه‌های مختلفی که روش‌های تست زنی را آموزش می‌دهد.

سوالی که باید از مسئولان صدا و سیما پرسید این است که چرا شبکه آموزش، تبدیل به ابزاری برای مافیای کنکور شده و از بودجه دولتی و حقوق مردم در جهت منافع گروهی خاص استفاده می‌کند؟

مسئولان آموزش و پرورش بارها و بارها گفته‌اند که برای تحول در نظام آموزش و پرورش باید نهادهای دیگر و از جمله صدا و سیما پا به میدان بگذارند و در این زمینه کمک حال آموزش و پرورش باشند. یکی از مسائلی که آموزش و پرورش را فلج کرده همین مافیای کنکور است. موضوعی که با تبلیغات گسترده، ذهن خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به خود درگیر کرده است و گویا اگر به سراغ آنها نروند، از موفقیت جا می‌مانند.

صدا و سیما در این بین به جای کمک به نظام تعلیم و تربیت در خدمت مافیای کنکور قرار گرفته و روزانه در تمام ساعات و در شکل‌های مختلف تبلیغات این موسسات را پخش می‌کند. نهادی که باید در کنار مردم و تعلیم و تربیت باشد امروز در کنار این مافیاست.


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی