تیتر امروز

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود
افاضات اضافه

صبر ایوب زمان صبر منه اگر تمام نشود

عوام‌الملک در نامه‌ای به حضرت مسعود بابت دستاوردهای شگفت‌انگیز اخیر به او تبریک گفته و به ماجرای یک روزنامه و صبر ایوب هم اشاره کرده است.
حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله آمریکا با بمب افکن B۲ به یمن/ لغو تمامی احکام انضباطی سال ۱۴۰۱/ ادعای اسرائیل در مورد مشخص شدن محل‌های حمله به ایران

این سی‌ و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
از چشم جهان (۴۵)

انتقام پوتین از آمریکا به چه شکل خواهد بود؟

در حالی که روسیه در گرماگرم جنگ با اوکراین به سر می‌برد اما به نظر می‌آید ولادیمیر پوتین همچنان در این فکر است که چگونه در مقابل آمریکا بازی تازه‌ای را پیش ببرد.

کد خبر: ۱۲۷۳۰۲
۱۱:۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

انتقام پوتین از آمریکا به چه شکل خواهد بود؟
 
دیدارنیوز : این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که همه مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است. 
منبع: سی ان ان

نویسنده: فریدا گایتِس

مترجم: حمید رضا بابایی

آمریکا و متحدانش در ناتو تاکنون تلاش کرده‌اند مقابل رویارویی مستقیم با روسیه بایستند و شاید از نبرد نظامی در اوکراین پرهیز کنند، ولی قطعا مناقشات در اَشکال دیگر، میان دو طرف بروز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به قطع و یقین می‌داند که غرب، به رهبری آمریکا، به تامین‌کنندگان نیاز‌های دفاعی اوکراین در برابر تهاجم روسیه تبدیل شده‌اند. دفاع اوکراین، تاکنون "عملیات ویژه نظامی" پوتین را به تجربه‌ای خفت‌بار برای مرد قدرتمند روسیه تبدیل کرده است، رئیس جمهوری که مانند همه رهبران اقتدار‌گرا، میانه خوبی با تحقیر شدن ندارد.

به همین دلیل است که می‌توان گفت پوتین به احتمال قوی در صدد انتقام‌گیری از آمریکا برخواهد آمد.

مقامات اطلاعاتی آمریکایی معتقدند پوتین اکنون مایل است علیه آمریکا، تهاجمی‌تر رفتار کند و احتمالا در برابر دمکراسی آمریکایی به اقدامات پرخطرتر روی خواهد آورد. این اطلاعات حاصل مصاحبه‌های سی ان ان و سایر سازمان‌های خبری با منابع متعددی است که از تحلیل‌های اطلاعاتی آمریکا مطلع هستند.  

بر اساس این ارزیابی، پوتین هنوز برای این عملیات تصمیمی نگرفته و فرمانی صادر نکرده است. اما کاخ سفید به بخش‌های تجاری هشدار داده تا در مقابله با هکر‌های روسی، امنیت خود را افزایش دهند. البته این تنها یک زمینه احتمالی از حملات روسیه خواهد بود.

گزارش شده است پوتینِ عصابی، خشمگین از فاجعه اوکراین، حتی بر مشاوران خود نیز می‌تازد. گروه تحقیقاتی "بلینگ کت" مستقر در هلند گزارش کرده، پوتین به شیوه "استالین" عملیات پاک‌سازی انجام داده و در روز‌های اخیر بیش از ۱۰۰  مقام اطلاعاتی را از جایگاه‌شان برکنار کرده است. تردیدی هم نیست که پوتین از ناتو، آمریکا و شخصِ جو بایدن نیز عصبانی است.

پوتین گزینه‌های فراوانی به عنوان اهداف احتمالی در اختیار دارد، اما شاید هیچ کدام به اندازه سیستم سیاسی آمریکا، مهم‌تر، وسوسه انگیزتر و آشناتر نباشد، به ویژه در شرایطی که در حال حاضر این سیستم بیشتر از هر زمان دیگر در تاریخ نوین، دچار آشفتگی است.

اکنون زمان مناسبی برای استثمار دمکراسی زخم‌خورده آمریکا است که با اختلافات شدید و دردناک سیاسی همراه شده است. با توجه به آن که پوتین در گذشته نیز سابقه بهره‌برداری از این اختلافات را داشته، به احتمال بسیار زیاد، بار دیگر نیز این گونه خواهد کرد.  

اختلافات سیاسی این گونه نیست که تنها دمکرات‌ها را مقابل جمهوری‌خواهان قرار دهد؛ بلکه داخل حزب جمهوری‌خواه نیز در حال جوش و خروش است. مثلا در جورجیا، طرفداران دروغ بزرگ ـ یعنی ادعای بی‌پایه که انتخابات ۲۰۲۰ از دونالد ترامپ به سرقت رفته است ـ برایان کِمپ فرماندار ایالت را در موقعیت متزلزل قرار داده‌اند. کِمپ، جمهوری‌خواهی متعصب است و در رقابت‌های مقدماتی از جانب نامزدی به چالش کشیده شده است که مهره دستچین رئیس جمهور سابق آمریکا است.

پوتین در سال ۲۰۱۶ سابقه دخالت در انتخابات داشته است. تحقیقات متعدد از جمله بررسی‌های رابرت مولر دادستان ویژه سابق  نشان می‌دهد روسیه به "صورت نظام‌مند و گسترده" در انتخابات دخالت کرد تا به ترامپ کمک کرده باشد، رئیس جمهور آمریکا شود.

به نظر می‌رسد از نظر ترامپ، اشاره به دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا، پیروزی وی را در رقابت‌های ۲۰۱۶ زیرسوال می‌برد؛ لذا ترامپ احتمالا مقابل هشدار‌های علنی در خصوص تلاش پوتین برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای  ۲۰۲۲ و رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۴، خواهد ایستاد.

ترامپ دو هفته پیش در تلاشی متناسب با جاه طلبی‌های آتی سیاسی خود، به صورت علنی به پوتین پیشنهاد داد علیه بایدن اقدام تلافی‌جویانه به عمل آورد، اما این راهکار برای ترامپ فایده‌ای نداشت. وی در مصاحبه با شبکه خبری محافظه‌کار  Just the News به پوتین پیشنهاد کرد در معاملات نفتی مشکوک پسر رئیس جمهور، هانتر بایدن، در روسیه به دنبال نقاط سیاه باشد، اتهامی که تاکنون ثابت نشده است.

این پیشنهاد در شرایطی بیان شد که روسیه در حال بمب‌باران غیرنظامیان اوکراین بود، مساله‌ای که به درخواست برای تحقیقات بین المللی درخصوص جنایت احتمالی جنگی انجامید.

پیشنهاد ترامپ یادآور پیام معروف او در سال ۲۰۱۶ بود، "روسیه، اگر گوش می‌دهی... " که از مسکو درخواست کمک کرده بود تا ایمیل‌های هیلاری کلینتون نامزد دمکرات در انتخابات ریاست جمهوی را پیدا کنند. ترامپ مدعی است که مزاح می‌کرد، اما بر اساس تحقیقات مولر، پنج ساعت پس از آن عوامل مرتبط با سازمان اطلاعات نظامی روسیه دست‌کم ۵۰ رایانه حزب دمکرات آمریکا را هک کردند و ایمیل‌هایی را به سرقت بردند که بعدا در زمانی مناسب هوشمندانه منتشر شدند تا بیشترین ضربه را به کلینتون وارد کنند.

پس پوتین این بار چه خواهد کرد؟

شبکه‌های تلویزیونی دولتی روسیه، هر شب مباحثاتی پرشور و حرارت درباره این موضوع پخش می‌کنند. مالک دوداکوف دانشمند علوم سیاسی روسیه، به تازگی برای مقابله با غرب راهکار مدنظر خود را پیشنهاد کرده است: "در قبال اروپا، باید جنگ‌های اقتصادی اولویت داشته باشد. در برابر آمریکا، باید تلاش کنیم اختلافات را برجسته کنیم... چندقطبی‌گری را گسترش دهیم. "

یِوگنی پوپوف مجری یک شبکه دولتی روسیه که از قضا عضو پارلمان این کشور هم هست، اعلام کرده وقت آن است که از آمریکایی‌ها بخواهیم پیش از پایان ریاست جمهوری بایدن، رژیم آمریکا را تغییر دهند و "به شریک ما ترامپ کمک کنند تا باز هم رئیس جمهور شود. "

شبکه‌های تلویزیونی روسیه دائما در حال تقویت مواضع شخصیت‌های جمهوری خواه به ویژه ترامپ هستند و هم‌زمان به انتقاد از بایدن می‌پردازند. در این شرایط، برخی جمهوری‌خواهان به خصوص وفادارترین آن‌ها به رئیس جمهور سابق، شاید برایشان دشوارتر باشد تبلیغات کرملین را نادیده بگیرند.

پوتین شاید سلاح‌های جدیدی رو کرده باشد تا با آن به دمکراسی آمریکایی حمله کند. اما اگر نهایتا به این جمع‌بندی برسد که در انتخابات آمریکا دخالت کند، قطعا راهکار‌های قدیمی خود را بیرون خواهد آورد، همان‌هایی که در آمریکا و دیگر کشور‌ها پنهان کرده است. عوامل و طرفدارانش احتمالا اطلاعات غلط منتشر خواهند کرد، به حملات سایبری روی خواهند آورد و بر حجم صدا‌های طرفداری از پوتین در آمریکا، می‌افزایند.

همان طور که ناظران امور روسیه شاهدند، این شب‌ها  تاکر کارلسون و دیگر آمریکایی‌های راست افراطی در برنامه‌های تلویزیونی روسیه بسیار ظاهر می‌شوند.

کارلسون مجری بسیار حرفه‌ای فاکس نیوز، در حال تکرار همان رویکرد است. وی هفته پیش در برنامه خود، جنجال‌های تبلیغاتی روسیه را با شدتی بیشتر به روی آنتن برد. این رویکرد، بازگشتی خطرناک به روند اطلاع‌رسانی غلط است که در روسیه و آمریکا، در خدمت منافع پوتین خواهد بود.

مثلا وقتی مقامات روسی به دروغ مدعی شدند که آمریکا در حال تامین هزینه آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین است تا اوکراین به روسیه حمله کند، کاخ سفید و دیگران هشدار دادند طرح این مساله پیش زمینه‌ای است برای آن که روسیه از تسلیحات شیمیایی در اوکراین استفاده و کی‌یف را به خاطر آن سرزنش کند.

اما کارلسون در برنامه خود، روایت کرملین را از این مسئله تکرار کرد. پس از آن، شبکه‌های تلویزیونی روسیه کلیپ‌هایی از کارلسون را در شبکه فاکس نیوز پخش و تلاش کردند دروغ روسیه را موجه جلوه دهند. به این شکل، اطلاعات نادرست در آمریکا منتشر و جایگاه آن در روسیه تقویت شد.

علاوه بر واکنش شدید دولت، مردم آمریکا نیز برای دفاع در برابر حمله احتمالی دیگر روسیه باید نقش خود را ایفا کنند. دردسر‌های پوتین در اوکراین، مستلزم هوشیاری و نظارت دقیق اطلاعاتی است به ویژه در شرایطی که ماهیت تبلیغاتی روسیه را بازگو کند.

قطعا در هر مناقشه، دو طرف تلاش می‌کنند روایت خود را پیش ببرند، اما این کرملین است که الگوی دروغ‌گویی را دنبال کرده و به گسترش خصومت و اطلاع‌رسانی غلط دامن می‌زند، مسئله‌ای که مسکو بار‌ها آن را رد کرده و بی پایه خوانده است. به احتمال فراوان، پوتین با شدت بیشتر تلاش خواهد کرد که آمریکایی‌ها را علیه یکدیگر برانگیزد تا بابت حمایت آمریکا از اوکراین، انتقام بگیرد. شرایط کنونی در آمریکا به گونه‌ای است که چنین مسئله‌ای یک پیروزی آسان برای پوتین خواهد بود، اما شاید آمریکایی‌ها پس از مشاهده خشونت‌های روسیه در اوکراین، قدری مقابل آن بایستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی