تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

تبعات اقتصادی کرونا؛ تایید تشدید فقر جهانی در گزارش سازمان ملل

گزارش ۲۰۸ صفحه‌ای سازمان ملل متحد، حاکی از آن است که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است دست‌کم ۷۷ میلیون نفر در سراسر جهان در سال گذشته میلادی به سمت «فقر شدید» سوق داده شوند.

کد خبر: ۱۲۷۱۸۶
۱۲:۴۶ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱

تبعات اقتصادی کرونا؛ تایید تشدید فقر جهانی در گزارش سازمان ملل

دیدارنیوز: گزارش جدید سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه منتشر شد، حاکی از آن است که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است دست‌کم ۷۷ میلیون نفر در سراسر جهان در سال گذشته میلادی به سمت «فقر شدید» سوق داده شوند.

این گزارش ۲۰۸ صفحه‌ای که توسط دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تهیه شده، همچنین اعلام می‌دارد که یک پنجم کشور‌های درحال توسعه نیز نمی‌توانند دست‌کم تا سال آینده نرخ تولید ناخالص داخلی خود را به سطح سال ۲۰۱۹ میلادی بازگردانند.

میزان بدهی کشور‌ها نیز افزایش یافته است و در حالی که در کشور‌های توسعه یافته ۳.۵ درصد درآمد صرف بازپرداخت بدهی‌ها می‌شود، این رقم در فقیرترین کشور‌های در حال توسعه تا حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.

دیگر اینکه کشور‌های در حال توسعه در حالی باید با پیامد‌های منفی همه‌گیری ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم کنند که همچنان با چالش جدی دیگری نیز دست به گریبانند که نرخ پایین واکسیناسیون عمومی است.

گزارش تاکید دارد در حالی که کشور‌های ثروتمند از جمله ایالات متحده و چین اکثر جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، نرخ واکسیناسیون در کشور‌های کم‌درآمد همچنان پایین است و با ادامه روند کنونی، امید چندانی به پویایی دوباره جمعیت این کشور‌ها نیست.

سازمان جهانی بهداشت بار‌ها از کشور‌های ثروتمند خواسته است که واکسن بیشتری را به کشور‌های کم‌درآمد بفرستند و تاکید داشته که تنها راه پایان دادن به همه‌گیری ویروس کرونا، رساندن نرخ جهانی واکسیناسیون به ۷۰ درصد است.

سازمان ملل در این گزارش ضمن تاکید بر «مسئولیت جمعی» کشور‌ها در قبال وضعیت موجود، هشدار داده است که هیچ بهانه‌ای برای فرار کشور‌ها از چنین مسئولیتی پذیرفته نیست و ضروری است با افزایش سرمایه گذاری‌ها و ایجاد شغل، تقویت سیستم‌های حمایت اجتماعی و مراقبت بهداشتی و آموزش، برای رهایی صد‌ها میلیون نفر از فقر و گرسنگی اقدام شود.

این گزارش همچنین به جنگ اوکراین و تبعات اقتصادی آن از جمله افزایش قیمت‌های انرژی و ایجاد اختلال در زنجیره تامین اشاره دارد و می‌گوید که این جنگ نیز تنها وضعیت مالی را در کشور‌های در حال توسعه بدتر کرده است و حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در پی جنگ اوکراین با افزایش هزینه مواد غذایی و هزینه سوخت روبرو شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این گزارش اعلام کرد: «بدون حمایت بین‌المللی بیشتر و تقویت چندجانبه گرایی، جهان بیش از هر زمانی از هم گسسته خواهد شد و نابرابری‌ها افزایش خواهد یافت. زمان آن فرا رسیده است که به تفکر کسب سود‌های حداکثری توسط افرادی معدود پایان دهیم و به چشم‌انداز بلندمدتی بیندیشیم که عدالت و فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی