گروهی از دانشآموزان و خانوادههایشان با راهاندازی کارزاری از وزیر آموزش و پرورش خواستند محتوای کتب درسی با نگاه توجه به قومیتها اصلاح شود.
دیدارنیوز: گروهی از دانشآموزان و خانوادههایشان با راهاندازی کارزاری از وزیر آموزش و پرورش خواستند محتوای کتب درسی با نگاه توجه به قومیتها اصلاح شود.
در متن این کارزار که تا امروز بیش از ۵ هزار نفر آن را امضا کردهاند آمده است:
«به استحضار میرساند تحلیل محتوای کتاب استانشناسی پایه دهم کلیه رشتهها بهویژه در استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان، نشاندهنده عدم توجه به قوم لک و متأسفانه تحریف برخی واقعیتهای تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و جامعهشناختی در محدوده زاگرس مرکزی است.
این در حالی است که مبتنی بر آیه شریفه سیزده سوره مبارکه حجرات و اصول مترقی پانزده و نوزده قانون اساسی، توجه به اقوام از جهت اسلامی و ملی وظیفه شرعی و قانونی است.
همچنین در بیانات رهبر انقلاب اهمیت این مسئله بهطور کاملاً صریح مورد تأکید قرار گرفته است:
۱. حاکم نبودن نگاه تبعیضآمیز به اقوام در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (۶_۳_۱۳۸۳)
۲. فرصت دانستن تنوع اقوام برای کشور (۲۴_۲_۱۳۸۸ و ۱۴_۲_۱۳۸۷)
۳. اعطای حقوق مسلم اقوام ایرانی و تکریم همه ایرانیها با هر قوم و مذهب (۲۵_۱۱_۱۳۷۹)
۴. توجه به هویت، تاریخ، فرهنگ و زبان اقوام ایرانی (۲۱_۹_۱۳۸۰)
۵. تقویت همبستگی هویت قومی و هویت ملی (۲۲_۲_۱۳۸۸)
بنا بر آنچه آمد، موجب امتنان است که مبتنی بر اصول فوق و ظرفیتهای قانونی ذیل، نسبت به عدم توجه گروه مؤلفین کتاب درسی استانشناسی به جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات، آداب و رسوم و شخصیتهای قوم لک در استانهای لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، قزوین، خوزستان، مازندران، گیلان، فارس، کرمان و خراسان رضوی و مصادره کردن میراث این قوم به نام اقوام دیگر، دستور تشکیل کارگروه تخصصی جهت جلوگیری از اعمالنظر سلیقهای و بازنگری در تألیف این کتاب را در استانهای نامبرده صادر فرمایید:
۱. بر اساس بندهای ۱۶، ۱۹ و ۲۰ از فصل دوم، بندهای ۳ و ۶ از فصل پنجم، بند ۴ از فصل ششم، بندهای ۳_۵ و ۵_۵ از فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۰/۷/۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲. مبتنی بر مقدمه، بند ۱ (اهداف)، بند ۲ (رویکرد)، بند ۳ (محتوا) از ماده واحده مصوبه ۸۲۱ جلسه شورایعالی آموزش و پرورش بهتاریخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ با موضوع اجرای آزمایشی برنامه درس استانشناسی (جغرافیای استان سابق) به شماره ۸/۲۸۶۷۳/۲۰
۳. به استناد بندهای ۳ و ۵ از ماده ۶ قانون تشکیل شورایعالی آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی
۴. منطبق بر مواد ۲ (بندهای ۱_۲_۳_۴_۵_۶_۹) و ۳ آییننامه نحوه تدوین و تصویب برنامههای درسی مصوب ۱۳۷۹/۱۲/۱۸ شورایعالی آموزش و پرورش
۵. با تأکید بر مواد ۵،۴،۳،۲،۱ شیوهنامه تغییر کتابهای درسی مصوب سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به تاریخ ۱۳۹۹/۹/۲۶
۶. با عنایت به اصلاحیه بخشنامه اصلاح و تکمیل کتاب درسی استانشناسی پایه دهم کلیه رشتهها برای سال تحصیلی۱۴۰۰_۱۴۰۱»
این کارزار تا تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/29960) در حال جمعآوری امضاست.