تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

دلواپسان گفتگوی مجازی شهروندان

بحث‌ها در مورد طرح جنجالی صیانت از فضای مجازی هنوز تمام نشده، که در این میان گفته می‌شود طرح صیانت شماره دو هم به راه افتاده است. غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت می‌گوید: فکری که طرح صیانت را طراحی کرده با گفتگوی مردم در فضای مجازی مشکل دارد!

کد خبر: ۱۲۳۸۵۷
۰۸:۲۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

دلواپسان گفتگوی مجازی شهروندان

دیدارنیوز: هنوز چند روزی از فراز و فرود برگزاری نشست نابهنگام کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت نگذشته بود که بعضی منابع خبری از خیز شماری از نمایندگان برای دست و پا کردن طرحی نو خبر داده و همزمان آن را «صیانت ۲» توصیف کردند.

این درحالی بود که بنابر آنچه کلیات طرح صیانت از سر گذراند، ابتدا پیرو برگزاری آن نشست نابهنگام در کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت در روز سه‌شنبه، کلیات این طرح در همان نشست روز سوم اسفند ماه به تصویب رسید، اما پس از اعتراض گسترده افکار عمومی و نامه‌نگاری حدود ۱۷۰ نماینده در مخالفت با مصوبه کمیسیون مشترک و تاکید بر لزوم بازگشت این طرح به صحن علنی پارلمان، درنهایت درحالی به لغو این مصوبه انجامید که هنوز دقایقی به نیمه‌شب چهارشنبه، چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ مانده، معاونت حقوقی مجلس، مصوبه کمیسیون مشترک را فاقد اعتبار دانست و نظر حقوقی این معاونت نیز وقتی هیات رییسه مجلس آن را تایید کرد، رسما تایید شد و رسمیت یافت.

آنچه، اما هنوز غوغای «طرح صیانت» فروننشسته، بار دیگر به نگرانی افکار عمومی انجامید و حتی به‌رغم تکذیب سخنگوی هیات رییسه مجلس همچنان با انتقاد‌هایی روبه‌روست، نه به این طرح، بلکه مربوط به طرحی دیگر است که با امضای ۲۷ نماینده مجلس، در صورت تصویب، «یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» الحاق خواهد شد تا آن‌طور که این ۲۷ نماینده مجلس یازدهم، درنظر دارند تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر می‌تواند جرم تلقی شود.

طرحی که به موجب آن، البته درصورت تصویب «هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است و متهم به یکی از مجازات درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند» و «غیرمجاز بودن پلتفرم هر سه ماه یک‌بار توسط کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور، اعلام می‌شود.»

سیدنظام‌الدین موسوی که در قامت سخنگوی هیات رییسه مجلس در این رابطه توضیح داد، اگرچه اخبار رسانه‌ها را «تکذیب» کرد، اما در عین حال عملا تایید کرد که آنچه رسانه‌ها درباره تدوین این طرح عنوان کرده بودند، صحیح بوده و صرفا گفت که هنوز در دستورکار مجلس قرار نگرفته است. طرحی که شهریورماه امسال از سوی هیات رییسه مجلس اعلام‌ وصول شد و حالا در شرایطی در نوبت رسیدگی در کمیسیون تخصصی است که ظاهرا آن‌طور که پایگاه خبری- تحلیلی انتخاب نوشته، حتی برخی از طراحان و امضاکنندگان طرح نیز از کم و کیف و جزییات محتوایش باخبر نیستند.

طرحی که درحالی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مجازی و ماهواره‌ها را جرم‌انگاری کرده که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار‌های مجازی از طریق تبلیغات در همین شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. این درحالی است که جلیل رشیدی کوچی که از قضا در جریان تصویب کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک و لغو آن با نظر هیات رییسه، بیش از پیش موردتوجه افکار عمومی قرار گرفت و درحالی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، از مخالفان «طرح صیانت» است که همچنین با طرح دیگر مجلس‌یازدهمی‌ها در این رابطه نیز ابراز مخالفت کرده به یک گفت‌وگوی مطبوعاتی از مذاکراتش با طراح این طرح خبر داده و گفته که «خودشان (طراح طرح موسوم به «صیانت ۲») هم اذعان داشتند که بیشتر بر کلیات طرح توجه کرده بودند.»

رشیدی کوچی که در این رابطه با پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب گفتگو می‌کرد، در ادامه گفته است: «وقتی من توضیح دادم ادبیاتی که در این طرح به کار رفته، اگر روزی در مجلس تصویب شود، منجر به بسته شدن فضای یوتیوبی شده و این فعالیت جرم تلقی می‌شود، خودشان هم گفتند که این موضوع را مدنظر قرار نداده و تاکید کردند که هر وقت به کمیسیون ارجاع داده شد، آن را حذف می‌کنیم.»

اما درحالی این نماینده مخالف طرح‌های «صیانت» با اشاره به گفت‌وگوی خود با یکی از طراحان طرح دوم یعنی طرحی که با الحاق یک ماده به قانونی قدیمی در ارتباط با ممنوعیت ماهواره، به بحث فضای مجازی ورود می‌کند، تاکید دارد که «خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که باید از این طرح انصراف دهند»، حالا صحبت‌های دو نفر از دیگر نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند نیز موید نکاتی است که رشیدی کوچی در این رابطه مطرح کرده است.

بهروز محبی نجم‌آبادی و حسین جلالی که انتخاب با آنان گفتگو کرده، به نوشته این پایگاه خبری- تحلیلی «چندان اطلاعی درباره آنچه امضا کرده‌اند، ندارند.» ادعایی که انتخاب درحالی پیش کشیده که در ادامه آورده است: «محبی نجم‌آبادی درباره جزییات این طرح گفت: تسلطی بر این موضوع ندارم، باید مطالعه کنم. کلیات را امضا کرده‌ایم، ولی جزییاتش را باید بررسی کنیم.»

همچنین درحالی که محبی نجم‌آبادی نسبت به جرم تلقی شدن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بنابر طرحی که امضایش پای آن ثبت شده، ابزار بی‌اطلاعی کرده، جلالی نیز گفته از جزییات طرحی که امضا کرده، چندان اطلاعی ندارد و کسب اطلاعات بیشتر را به بیژن نوباوه وطن، عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، واگذار کرده است.

این اتفاق، اما درحالی رقم خورده که یکی از معدود مخالفان طرح صیانت نخست - یعنی همان طرحی که در یک کمیسیون مشترک درحال پیگیری است و ۱۷۰ نماینده می‌خواهند به صحن علنی بازگردد- از «انحلال وزارت ارتباطات» درصورت تصویب بخشی از طرح صیانت که به این حوزه مربوط است ابراز نگرانی کرده است.

غلامرضا نوری‌قزلجه که در یک گفت‌وگوی ویدیویی با «اعتمادآنلاین» از سیر تا پیاز ماجرا را البته تا جایی که خود می‌داند و می‌فهمد، توضیح داده، گفته است: «دوست داریم صاحب اصلی طرح صیانت پیدا شود و بگوید به دنبال چیست؟» پرسشی که البته او خود پاسخی برای آن دارد و ازجمله معتقد است: «فکری که طرح صیانت را طراحی کرده با گفت‌وگوی مردم در فضای مجازی مشکل دارد!»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی