تیتر امروز

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست
در گفت‌وگوی دیدار اندیشه با یک فقیه و استاد دانشگاه و حوزه، مطرح شد:

سلیمانی اردستانی: هر پرچمی که بنام اسلام برداشته شود یا حقوق بشری است و یا اسلامی نیست

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در برنامه دیدار اندیشه گفت: اصرار بر حق تعیین سرنوشت مهمترین دلیل امتناع امام‌ حسین (ع) بر عدم بیعت با حاکم بود.
انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

انگیزه‌های سوءقصد به ترامپ چیست؟/ افشاگری طیب‌نیا درباره نقش جلیلی در به تصویب نرسیدن FATF

این یازدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
جنگ تاج و تخت بین احمدی‌نژاد‌های ۱۴۰۰، کسی که نمی‌داند آفساید چیست و خوبان عالم

صحنه‌آرایی خطرناک در فدراسیون فوتبال

اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد را روز‌های آینده مشخص می‌کند. بازی تاج و تخت در فدراسیون فوتبال به مرحله پیچیده‌ای رسیده. طبق اعلام فدراسیون نشست هیات‌رییسه با دستور جلسه عزل عزیزی‌خادم پنجشنبه برگزار می‌شود. برخی رسانه‌ها ادعا کردند رییس فدراسیون طی این چند روز خودش استعفا می‌دهد. اگر خادم استعفا ندهد و جلسه برگزار شود، مخالفین برای عزل عزیزی‌خادم نیاز به دوسوم آرا دارند.

کد خبر: ۱۲۱۸۰۱
۱۰:۵۱ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

صحنه‌آرایی خطرناک در فدراسیون فوتبال

دیدارنیوز: مدیونید اگر لحظه‌ای تصور کنید دعوایی که در فدراسیون فوتبال شروع شده به خاطر منافع ملی است. این روز‌ها دو گروه در مدیریت کلان فوتبال روبروی هم قرار گرفته‌اند و همه تلاش‌شان این است که قدرت را قبضه کنند. این متن هم نه در دفاع از این دو طرف که در دفاع از استقلال فدراسیون و عدم ورود نهاد‌های سیاسی و امنیتی به فوتبال نوشته می‌شود.

امروز بازی‌گردان‌های این صحنه‌آرایی خطرناک برای فوتبال مشخص هستند. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رییس فدراسیون فوتبال به همراه کمیته اخلاق فدراسیون در مقابل ۵ عضو هیات رییسه که از پشتیبانی نهاد‌های بیرونی برخوردارند. عزیزی‌خادم زمانی که به ریاست فدراسیون رسید تلاش کرد با تقسیم کردن مناصب بین اعضای هیات‌رییسه از آن‌ها حامیانی جدی بسازد که گویا موفق نشده است.

در ظاهر گفته شده ایمیل فدراسیون به فیفا و ادعای تایید اساسنامه بدون نیاز به مصوبه مجلس، حذف سرخابی‌ها از آسیا، قرارداد مشکوک کمک‌داور ویدیویی، لو رفتن وویس مشاور حقوقی فدراسیون خطاب به رییس کمیته انضباطی در پرونده اختلاف پیکان- سایپا در لیگ گذشته و بحث ارتباط رییس فدراسیون با رمال و کلیدواژه «خوبان عالم» جزو دلایلی است که باعث شده هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال تصمیم بگیرد عزیزی‌خادم را برکنار کند، اما داستان چیز دیگری است.

سرتیم مخالف عزیزی خادم در فدراسیون مهرداد سراجی است. یار غاری که امروز تبدیل به دشمن درجه یک شده. عزیزی خادم و مهرداد سراجی از چند سال پیش رفاقت داشتند و حتی در باشگاه سایپا باهم همکار بودند. این دو با ائتلاف وارد فدراسیون فوتبال شدند. عزیزی‌خادم با وجود همه انتقادات، سراجی که مدیرعامل سایپا بود و هنوز هم هست را به سمت رییس کمیته فوتسال منصوب کرد تا اینکه داستان پرونده پیکان- سایپا در فصل پیش رخ داد.

در این بازی سایپا معترض شد که پیکان شش تعویض کرده و خواهان سه بر صفر شدن بازی شد. کمیته انضباطی در ابتدا به سود نارنجی‌پوشان رای داد و سایپا که در خطر سقوط قرار داشت تا حدی نجات یافت. کمیته استیناف، اما رای را برگرداند و سه امتیاز از تیم مهرداد سراجی کم شد و در نهایت آن‌ها به دسته پایین‌تر سقوط کردند. سراجی انتظار چنین چیزی را نداشت. او بعدا طی حرکتی نمایشی پرونده را به CAS برد و آنجا هم نتیجه‌ای نگرفت. سایپا حالا با مدیریت سراجی در لیگ آزادگان در جایگاه دوازدهم است! سراجی از کمیته فوتسال بیرون آمد و جای خودش را به احسان اصولی داد که او هم حالا مخالف عزیزی خادم است.

دومین مخالف عزیزی‌خادم احسان اصولی عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال و رییس هیات فوتبال استان خراسان رضوی است. احسان اصولی یکی از آن بی‌ارتباط با فوتبال‌هایی است که سر از فوتبال درآورده. در ماجرای دعوای مالکیت تیم شهر خودرو حمیداوی مالک شهر خودرو در مورد ورود اصولی به فوتبال گفت: «او فراموش کرده که تمام هیات‌های شهرستان را جمع کردیم و شما را به عنوان رییس هیات فوتبال استان انتخاب کردیم. از مردم مشهد و خراسان رضوی عذرخواهی می‌کنم. تمام مردم به خاطر این انتخاب بر گردن من حق دارند که به او رای داده‌ام.»

حمیداوی در ادامه افزود: «ایشان اصلا از قوانین فوتبال آگاهی ندارد. ایشان در کجا مدیریت فوتبال داشته که امروز در این سمت فعال است؟ او از شورای شهر مشهد استفاده کرده و رییس هیات فوتبال خراسان رضوی شده و از آنجا نیز عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال شد. تقاضا دارم که عقبه فوتبالی احسان اصولی را در بیاورید. به ایشان بگویید که قانون آفساید را توضیح دهد. قسم می‌خورم که نمی‌داند!»

سه عضو دیگر هیات‌رییسه که قصد برکناری عزیزی‌خادم را دارند بهرام رضاییان، شهره موسوی و میرشاد ماجدی هستند. حضور موسوی به عنوان نایب‌رییس زنان عزیزی‌خادم در تیم مقابل او جالب توجه است. موسوی در تمام این ماه‌ها با وجود فعالیت‌های اقتصادی در شرکت بازاریابی شبکه‌ای و استفاده از برند فدراسیون فوتبال برای بالا بردن جایگاه خودش مورد حمایت رییس فدراسیون بود. او همچنین یکی از حامیان عزیزی‌خادم به حساب می‌آمد، اما حالا گویا پیشنهادات بهتری از کسانی که دست بالا را در جنگ قدرت دارند دریافت کرده.

مخالفان بیرونی عزیزی خادم چهره‌های سرشناس‌تر و البته تاثیرگذارتری هستند و آن‌طورکه خبر رسیده افرادی نظیر سراجی و اصولی پیاده‌نظام این گروه محسوب می‌شوند. مهم‌ترین شبکه مخالفان عزیزی‌خادم در مجلس هستند. احمد راستینه رییس کمیته تربیت‌بدنی مجلس سردسته این گروه است و محمدمهدی فروردین رییس فراکسیون ورزش او را همراهی می‌کند. درگیری‌های راستینه با فدراسیون فوتبال از مصاحبه او در مخالفت با لباس تیم ملی زنان شروع شد. راستینه در ادامه اجازه صدور مجوز برای اردوی برون‌مرزی تیم ملی زنان را به بهانه ارتباط مالک باشگاه بلژیکی با حکومت پهلوی نداد. او بار‌ها در نطق‌های مختلف وجود خط نفوذ در فدراسیون فوتبال را مطرح کرد. شائبه بستن قرارداد با شرکت اسراییلی برای تجهیزات VAR، شائبه ارتباط رییس فدراسیون با جادوگر و بازی مهدوی‌کیا در یک رقابت دوستانه با پیراهنی که روی آن پرچم اسراییل وجود داشت، شاهد مثال‌های راستینه از این خط ممتد نفوذ بوده است.

مهم‌ترین مشکل این نماینده مجلس که علاقه زیادی به فوتبال دارد و در مورد مسائل مختلف از جمله حذف سرخابی‌ها اظهارنظر می‌کند با فدراسیون زمانی اتفاق افتاد که داریوش مصطفوی روی آنتن زنده تلویزیون به او تاخت. در آن برنامه راستینه در‌حالی‌که مثل همیشه داشت به عزیزی‌خادم انتقاد می‌کرد با این جمله از سوی رییس سابق فدراسیون مواجه شد: «شما چطور به خودت اجازه توهین به رییس فدراسیون را می‌دهی؟ یک رییس فدراسیون با ۶۰ میلیون رای وارد فدراسیون می‌شود. چرا از جایگاه خودتان استفاده می‌کنید تا به مردم حمله کنید؟ شما صلاحیت صحبت راجع به رییس فدراسیون فوتبال و اعضای فدراسیون را ندارید! شما بروید دنبال نون و آب مردم؛ چه کار به فوتبال دارید؟ همین کار‌ها را کردید که وضع مملکت این است. غلط زندگی می‌کنیم، چون شما نماینده ما هستید.»

این اظهارات با واکنش بسیار مثبت هواداران فوتبال مواجه شد و راستینه را برآشفت. در روز‌های بعد چندین نماینده در دفاع از او، حمله به فدراسیون و انتقاد به پایین آمدن شأن مجلس در صحن علنی سخنرانی کردند. اینکه عزیزی‌خادم در ساعات بعد از این درگیری وسط نیامد تا از نماینده مجلس دلجویی کند حسابی راستینه را عصبانی کرد.

در این جنگ قدرت بازو‌های رسانه‌ای هم حسابی فعال هستند. رسانه‌های دست راستی که از روز اول آمدن عزیزی‌خادم با او چپ افتادند در شکل‌گیری این شرایط نقش اساسی ایفا کرده‌اند. فشار رسانه‌ای روی عزیزی‌خادم باعث شده حتی پای برخی چهره‌های امنیتی هم به پشت پرده برکناری رییس فدراسیون فوتبال باز شود. در سمت مقابل عزیزی خادم به واسطه عملکرد پر حرف و حدیث در چند ماه گذشته تقریبا از هیچ سپر دفاعی رسانه‌ای برخوردار نیست. درست عکس روسای قبلی که در برخی رسانه‌های پرنفوذ حامیان قدرتمندی داشتند و می‌توانستند با یک سناریوی ساده در یک برنامه تلویزیونی و با یک سوال پیامکی شرایط را عوض کنند. تنها حربه عزیزی‌خادم سوءاستفاده از جایگاه کمیته اخلاق بوده. این کمیته در روز‌های گذشته سراجی را بابت اقداماتش به ۶ ماه محرومیت از فعالیت فوتبالی محکوم کرد! پیش از این کمیته اخلاق علی خطیر را هم بابت انتقاد از فدراسیون چند ماه محروم کرده بود. این سوءاستفاده از ارکان قضایی فدراسیون همان چهار نفر مدافع عزیزی خادم را هم ناامید کرد.

تنها ضلع تاثیرگذار بازی که همچنان سکوت اختیار کرده و مشخص نیست کدام طرف قرار دارد وزارت ورزش و حمید سجادی است. تنها واکنش سجادی به اتفاقات فدراسیون فوتبال ذکر این جمله بود که: «ما هم این موضوع را شنیدیم و چیزی رسمی و کتبی به ما اعلام نشده است. در هر صورت هر فدراسیونی برای خودش اساسنامه و هیات‌رییسه با حدود اختیارات دارد. ما هم منتظریم به ما منعکس شود تا ببینیم ما هم چه وظایف نظارتی داریم.» طبق قاعده باید سجادی با تیم مخالفان عزیزی‌خادم همدل باشد. کما اینکه دستش زیر ساطور مجلس است و به دلیل کار کردن در باشگاه سایپا همراه با سراجی رفاقتی بین آن‌ها وجود دارد. با این حال سجادی بابت رویکرد مجلس در جلسه رای اعتماد چندان دل خوشی از برخی نمایندگان مجلس ندارد و بعید نیست بخواهد کارت دیگری در بازی رو کند.

اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد را روز‌های آینده مشخص می‌کند. بازی تاج و تخت در فدراسیون فوتبال به مرحله پیچیده‌ای رسیده. طبق اعلام فدراسیون نشست هیات‌رییسه با دستور جلسه عزل عزیزی‌خادم پنجشنبه برگزار می‌شود. برخی رسانه‌ها ادعا کردند رییس فدراسیون طی این چند روز خودش استعفا می‌دهد. اگر خادم استعفا ندهد و جلسه برگزار شود، مخالفین برای عزل عزیزی‌خادم نیاز به دوسوم آرا دارند. به جز ۵ نفری که بالا نام برده شد سایر اعضای هیات‌رییسه شامل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رییس فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی، نواب‌رییس اول و دوم، خداداد افشاریان، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی می‌شوند. یعنی اگر از این تعداد باقیمانده به جز عزیزی‌خادم که خودش نمی‌تواند در رای‌گیری شرکت کند تنها یک نفر به تیم رقیب بپیوندد کار تمام است. البته همین حالا هم خیلی‌ها معتقدند کار تمام است، چون بهاروند و مهرعلی با حکم سرپرستی و به صورت غیرقانونی وارد هیات‌رییسه شدند و حق رای ندارند. بحث حقوقی در این زمینه همچنان جریان دارد.

اگر هیات‌رییسه بتواند تعداد آرای کافی را به دست آورد عزیزی‌خادم عزل موقت می‌شود و باید تا زمان برگزاری مجمع عمومی صبر کند. رای نهایی برای برکناری رییس فدراسیون را مجمع صادر می‌کند. هدف مخالفین عزیزی‌خادم این است که ابتدا او را عزل موقت کنند، سپس یک نفر سرپرست از بین سراجی و اصولی هدایت فدراسیون را برعهده بگیرد، در ادامه برگزاری مجمع را به دورترین زمان ممکن یعنی سه ماه بعد موکول کنند و در این فاصله روی آرای هیات‌های استانی به عنوان مهم‌ترین حامیان عزیزی‌خادم کار کنند تا در روز برگزاری مجمع، ضربه نهایی به عزیزی‌خادم وارد شود.

تصور اینکه حداقل سه ماه سراجی با سابقه فرستادن سایپا به دست دوم یا اصولی که نمی‌داند آفساید چیست اداره فوتبال کشور را به دست بگیرند دلهره‌آور است. مخصوصا در زمانی که تیم ملی باید آماده حضور در جام جهانی شود.

گروه مخالفین از همین حالا برای جای عزیزی‌خادم و نواب اول و دومش در هیات‌رییسه هم برنامه‌ریزی کرده‌اند و گویا قرار است دو، سه چهره سیاسی علاقه‌مند به فوتبال به هیات‌رییسه بیایند. حرکتی که یادآور اقدام احمدی‌نژاد برای ورود به فوتبال در سال ۱۳۸۵ است. در آن سال هم علی‌آبادی رییس سازمان تربیت‌بدنی با همکاری چند نفر از اعضای هیات‌رییسه فدراسیون محمد دادکان را برکنار کردند تا گزینه مورد نظر خودشان را به فدراسیون بفرستند. در همان زمان بود که گفته شد احمدی‌نژاد هم برای ریاست فدراسیون فوتبال اسم نوشته. با این حال گرچه اقدام سال ۸۵ غیرقانونی بود و باعث تعلیق فوتبال ایران شد، بازی‌گردان‌های دوره جدید مراقب هستند با استفاده از لوازم قانونی رییس را کله‌پا کنند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی